شناسهٔ خبر: 126677 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

حقوقدانان شورای نگهبان چه ویژگیهایی باید داشته باشند؟

شورای نگهبان// چهره‌های سیاسی معتقدند که حقوقدانان شورای نگهبان باید دارای روحیه انقلابی‌گری بوده و در بزنگاهها و مقاطع حساس تحث تأثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرند.

به گزارش «نماینده» رئیس قوه‌‌ قضائیه هفته گذشته در نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی، سیدفضل‌الله موسوی و احمد بیگی حبیب‌آبادی را به‌عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان به خانه ملت معرفی کرد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان به‌عهده وکلای ملت است که باید در یکی از جلسات علنی مجلس انجام شود که طبق دستور کار صحن علنی این هفته مجلس، روز سه‌شنبه (۲۲ تیر) ۳ عضو حقوقدان شورای نگهبان با رأی بهارستان‌نشینان انتخاب می‌شوند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی چهره‌های سیاسی، به تشریح برخی از شاخصهای حقوقدان شورای نگهبان پرداخته‌اند، که وکلای ملت باید در انتخاب خود در روز سه‌شنبه به آن توجه داشته باشند. این مصاحبه‌ها را در زیر می‌خوانید:

**مجلس به معیار انقلابی‌بودن حقوقدانان شورای نگهبان توجه کند

آیت‌الله عبدالمحمود عبداللهی نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی تسنیم، درباره انتخاب حقوقدانان جدید شورای نگهبان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید انقلابی باشد و انقلابی عمل کند. معنای انقلابی بودن این است که در رعایت معیارهای قانونی قاطعیت داشته باشد و در این مسئله هم باید انقلابی عمل کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شورای نگهبان نقش نظارتی دارد و گاه موضع‌گیریهای خاص درباره آن صورت می‌گیرد، گفت: حقوقدانان شورای نگهبان باید توجه داشته باشند که اظهارنظرها و موضع‌گیریهای گروههای مختلف سیاسی اثری در تصمیم‌گیری آنها نداشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس باید به شاخصهای حقوقدانان همچون انقلابی بودن و قاطعیت توجه کنند، خاطرنشان کرد: ویژگی بعدی حقوقدانان باید این باشد که به قوانین مجلس شورای اسلامی نظارت کنند تا این قوانین مطابق با موازین قانون اساسی و اسلام باشد.

آیت‌الله عبداللهی با ابراز اینکه براساس اصل دوم قانون اساسی، جمهوری اسلامی نظامی بر پایه توحید، وحی و بایدها و نبایدهای اسلامی است، گفت: اعضای شورای نگهبان به‌ویژه حقوقدانان باید توجه داشته و در عمل به این مسئله مقید باشند که قوانین مجلس شورای اسلامی براساس وحی، ارزشهای اسلامی و عزت اسلامی باشد. همچنین به ولایت فقیه، حدود قانون و آنچه رهنمودهای رهبری است معتقد و ملتزم و در همه مسائل به آن اعتقاد داشته باشند و تزلزلی نسبت به اصل ولایت فقیه پیدا نکنند.

**روحیه انقلابی‌گری مهمترین شاخصه رأی مجلس به حقوقدانان شورای نگهبان

اللهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم، درباره شاخصهای حقوقدانان شورای نگهبان اظهار کرد: نهاد شورای نگهبان بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار است که حافظ مشروعیت و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی به وظایف شورای نگهبان اشاره کرد و افزود: شورای نگهبان حافظ اسلامیت، جمهوریت و قانون اساسی است که اینها جزو  وظایف حساس شورای نگهبان محسوب می‌شود، تا نظام از مسیر شرع مقدس منحرف نشود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: اعضای شورای نگهبان به‌ویژه فقهای این شورا وظیفه دارند تا قوانین را بررسی کرده تا مانع از تصویب قوانین خلاف شرع شوند.

ملکشاهی تأکید کرد: حقوقدانان  شورای نگهبان باید شاخصهایی متناسب با جایگاه حساسشان داشته باشند، یعنی باید افرادی پایبند به مبانی شرع اسلام و قانون اساسی باشند که به هیچ وجه حاضر نشوند که اندکی از انجام این وظیفه کوتاهی کنند.

وی با بیان اینکه حقوقدانان شورای نگهبان باید از نظر علمی افرادی برجسته بوده و از توان استنباط و استدلال بالایی برخوردار باشند، تصریح کرد: حقوقدانان شورای نگهبان باید از نظر حقیقی به شرع مقدس و  قانون اساسی پایبند باشند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: حقوقدانان باید از روحیه انقلابی‌گری که از ضروریات اصلی و همچنین  مورد تأکید مقام معظم رهبری است، برخوردار باشند تا در شرایط حساس تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند.

رئیس قوه‌ قضاییه چندی پیش در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی، محمد‌رضا علیزاده، محمد‌هادی صادقی، سید فضل‌الله موسوی و احمد‌ بیگی حبیب‌آبادی را به‌عنوان کاندیداهای حقوقدان عضویت در شورای نگهبان معرفی کرد. براساس آیین‌نامه داخلی مجلس انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان به‌عهده نمایندگان مجلس است که در صحن پارلمان و با معرفی هیئت رئیسه انجام می‌شود.

**مجلس به حقوقدانانی در شورای نگهبان رأی می‌دهد که در بزنگاه‌ها تحت فشار قرار نگیرند

ابوالفضل ابوترابی نماینده حقوقدان مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین شاخصهای مسئولان و تصمیم‌سازان نظام از جمله حقوقدانان شورای نگهبان را شاخص انقلابی‌گری و توجه به اصول و ارزشهای امام(ره) و رهبری دانست و گفت: اعضای حقوقدان شورای نگهبان مسئولیت خطیری در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ارکان کشور به‌عهده دارند که شاخص انقلابی‌گری برای آنها نسبت به دیگر مسئولیتها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره شاخص انقلابی‌گری و توجه به آرمانهای امام(ره) را مورد تأکید قرار داده‌اند، افزود: به‌طور قطع نمایندگان مجلس نیز به حقوقدانانی برای عضویت در شورای نگهبان رأی اعتماد می‌دهند که انقلابی باشند و در بزنگاه‌ها بتوانند با روحیه انقلابی از مواضع مردم و نظام دفاع کنند.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس به خطرات انقلابی نبودن و نداشتن روحیه انقلابی در مسئولان و تصمیم‌سازان نظام اشاره و تصریح کرد: اگر مسئولان و تصمیم‌گیران در برهه‌های حساس روحیه انقلابی و انقلابی‌گری نداشته باشند، باعث می‌شود که انقلاب از مسیر اصلی‌اش خارج شده که گاهی ضربات جبران‌ناپذیری به پیکره نظام وارد شود، البته نمایندگان مجلس اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.

ابوترابی در بیان یکی دیگر از شاخصهای اعضای حقوقدان شورای نگهبان، افزود: حقوقدانان شورای نگهبان باید افرادی باشند که تحت فشار و فضای سیاسی کشور قرار نگرفته و در بزنگاه‌ها تصمیمات انقلابی اتخاذ کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس به حقوقدانانی در شورای نگهبان رأی می‌دهد که در بزنگاه‌ها تحت فشار قرار نگیرند.

**نمایندگان به حقوق‌دانانی رأی دهند که از بصیرت کامل برخوردارند

آیت‌الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حقوقدانانی که معرفی شده‌اند همگی طرفدار انقلاب هستند اما آنهایی که در انقلابی‌گری از درجه و تراز  بالاتری برخوردار هستند باید انتخاب شوند. نمایندگان باید به کسانی رأی دهند که از نظر انقلابی‌بودن در بالاترین درجه قرار دارند و اگر در این سمت قرار بگیرند بیش از هرچیز منافع نظام و آرمانهای نظام و انقلاب را مورد توجه قرار می‌دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه وظیفه شورای نگهبان تأیید قوانین مجلس و نظارت بر تناسب و سازگاری این قوانین با قانون اساسی و مبانی اسلام است، خاطرنشان کرد: نمایندگان باید به کسانی رأی دهند که میزان پایبندی و حساسیتشان به قانون اساسی و اصول آن و اسلام بسیار بالاست. کسانی که هم بصیرت لازم را نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی و هم شناخت خوبی به قانون اساسی و موازین دینی داشته باشند و در بررسی لوایح و قوانین آن را با جدیت مورد ملاحظه قرار دهند.

وی افزود: حقوقدانان باید در بحث بودجه کشور نسبت به بیت‌المال بسیار حساس باشند و تصویب بودجه بیت‌المال مسلمین را کاملاً رعایت کنند.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه باید کسانی انتخاب شوند که در ولایتمداری در بالاترین درجه قرار دارند، گفت: حقوقدانان باید نسبت به ولایت فقیه و شخص ولی فقیه به‌عنوان سکاندار جامعه عشق و پاسداری لازم را داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره تأیید صلاحیت کاندیداها گفت: حقوقدانان شورا باید کسانی باشند که از بصیرت کامل برخوردارند و افرادی را تأیید کنند که به‌نفع نظام کار می‌کنند و برای این کشور مفید هستند. در رأی دادن و تأیید شخصیتها از مسائل اساسی غفلت نکنند و حساسیت لازم را داشته باشند و دقت لازم را برای جلوگیری از ورود عناصر ناباب در پستهای مختلف کشور داشته باشند.

**مجلس به حقوقدانی رأی دهد که در بزنگاهها تصمیم انقلابی بگیرد

حجت‌الاسلام حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم، درباره جایگاه شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان از ارکان مهم، حساس و تأثیرگذار کشور است که در خط مقدم نظام اسلامی قرار دارد.

وی در مورد وظایف مهم این شورا افزود: شورای نگهبان همواره نقش بسیار مؤثری در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی داشته و از دیگر وظایف مهم این شورا، بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی است تا انحرافی از شرع مقدس اسلام نداشته باشد.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به شاخصهای حقوقدانان شورای نگهبان اشاره و تأکید کرد: حقوقدانان شورای نگهبان، باید افرادی متدین، انقلابی و در خط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری باشند.

حجت‌الاسلام نوروزی اظهار کرد: حقوقدانان شورای نگهبان نباید هیچ‌گونه انحرافی، چه انحراف مالی و چه انحراف سیاسی داشته باشند، لذا نمایندگان مجلس معتقدند که باید به صالح‌ترین افراد از بین پنج کاندیدای معرفی شده از سوی قوه قضائیه رأی دهند و در زمره افرادی باشند که صلاحیت‌شان را در مقاطع حساس نشان داده‌اند.

وی در بیان یکی دیگر از شاخصهای اعضای شورای نگهبان تصریح کرد: حقوقدانان شورای نگهبان، باید افرادی باشند که تحت فشارهای سیاسی قرار نگرفته و در بزنگاهها، تصمیمات انقلابی اتخاذ کنند.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید با دقت و هوشیاری، کاندیداهایی را که اصلح هستند و در مسیر انقلاب و ولایت گام برمی‌دارند، برای عضویت در شورای نگهبان انتخاب کنند.

**نمایندگان حقوق‌دانان مقاوم در برابر هجمه‌ها علیه شورای نگهبان را انتخاب کنند

محمدعلی اسفنانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، درباره انتخاب حقوقدانان جدید شورای نگهبان اظهار کرد: حقوقدانهایی برای شورای نگهبان انتخاب شوند که از نهایت توانمندی و بی‌طرفی برخوردار باشند و تحت تأثیر هیچ‌گونه فضاسازی قرار نگیرند زیرا گاهی هجمه‌های سنگین علیه شورای نگهبان صورت می‌گیرد.

اسفنانی ضمن اشاره به وظایف بسیار مهم حقوقدانهای شورای نگهبان تصریح کرد: حقوقدانهای شورای نگهبان یکی از مهم‌ترین پایه‌های ارکان نظام جمهوری اسلامی را طبق قانون اساسی تشکیل می‌دهند.

وی درباره وظایف خطیر و مهم حقوقدانهای شورای نگهبان افزود: صیانت از قانون اساسی، تصدیق عدم‌مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام و تفسیر قانون اساسی  از جمله وظایف این حقوقدانها است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی حساس‌ترین وظیفه این حقوقدانها را احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان دانست و گفت: تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان از وظایف سنگین و حساس حقوقدانهای شورای نگهبان است بنابراین این حقوقدانها باید احاطه کامل بر قانون اساسی و حقوق عامه مردم و تجربه کاری و سابقه درخشانی داشته باشند.

نظر شما