شناسهٔ خبر: 126439 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

بروجردی:

پاسخ نقض عهد غرب، تکمیل ظرفیت ۱۹۰ سو طی مدت ۲ سال است

بروجردی//

به گزارش «نماینده» علاالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تحلیل پاسخ ایران در برابر نقض عهد طرف آمریکایی پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران از قبل برای یک شرایط احتمالی خلف وعده طرف مقابل برنامه ریزی های مناسبی انجام داده است و در صورتی که طرف مقابل بخواهد زیر بار تعهدات خود بزند و یا اینکه از انجام آنها طفره رود، با پاسخ محکم ایران مواجه خواهد شد.

وی در توضیح بیشتر اقدامات ایران، افزود: در مجلس نهم، مصوبه ای به تصویب نماینده ها رسید که اقدامات ایران را در شرایط عدم پایبندی طرف مقابل و یا به قول یکی از کاندیدا های ریاست جمهوری آمریکا، پاره کردن برجام، مشخص می کند و به عبارتی مطابق فرموده رهبر انقلاب، آتش زدن برجام از سوی ایران را توصیف می کند.

بروجردی ادامه داد: این مصوبه در سال ۹۴ تبدیل به قانون شده است و برای تمام دولت ها از دولت فعلی گرفته تا دولت های بعدی لازم الاجراست. در ماده سوم این مصوبه تصریح شده است که در صورت بازگرداندن تحریم ها توسط غرب، همکاری داوطلبانه ایران که در زمینه پروتکل الحاقی در حال اجراست، به سرعت قطع می شود و توسعه صلح آمیز فعالیت های هسته ای با سرعت تمام به اجرا در می آید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ، به ظرفیت فعلی کشور در توسعه توان هسته ای در مدت کوتاه اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و همان طور که رهبر معظم انقلاب سال گذشته فرمودند، سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است در صورت نقض عهد طرف مقابل، این امکان را دارد تا طی مدت یک سال و نیم به ظرفیت غنی سازی ۱۹۰ هزار سو دست یابد که ما در مصوبه مجلس دولت را موظف به تأمین ۱۹۰ هزار سو طی مدت ۲ سال کردیم.

وی ادامه داد: رهبری بر اساس بدبینی که نسبت به غرب دارند و تجربیاتی که کشور در سال های گذشته در خصوص نقض عهد غرب به تعهداتش پیدا کرده است، مسأله توسعه سریع غنی سازی و رسیدن به ظرفیت ۱۹۰ هزار سو را مطرح کردند که با این اقدام تمام رشته های آمریکا پنبه می شود و تمام طراحی هایی که طرف مقابل برای محدود کردن ظرفیت غنی سازی ما انجام داد را از بین می برد.

بروجردی به اقدامات ایران برای آغاز برجام نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه که اقداماتی طبق تعهدات برجام، پیش از اجرایی شدن آن در کشور انجام شده است ولی با بررسی های سازمان انرژی اتمی، همچنان در شرایطی هستیم که این توانمندی وجود دارد تا در یک زمان مورد نیاز، اقدامات پشیمان کننده ای در پاسخ نقض عهد غرب انجام دهیم.

 

منبع: نشریه مندیل استان سیستان

نظر شما