شناسهٔ خبر: 126332 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

خاطره خوانی؛

روزنامه نگار ایرانی که دوست قابل اعتماد انگلیسی‌ها بود !

عباس مسعودی

«نماینده» /بیگانگان همواره در طول صد سال گذشته تلاش داشته‌اند تا با مطبوعات و رسانه‌های ایران ارتباط مستقیم بگیرند، این ارتباط گیری از سوی سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس در دوره پهلوی برقرار شده و روزنامه نگاران نفوذی خدمات شایان توجهی را به دشمنان این مرز و بوم انجام دادند.

سندی که در ادامه متن آن منتشر می‌شود حکایت از ارتباط یکی از مدیران مسئول مطبوعات دوره پهلوی با سفارت انگلیس در ایران است. اين سند توسط «سر جان اي ‌رابرت سون»، كاردار سفارت انگلیس در باغ سفارت این کشور در قلهك براي وزارت خارجه‌ بريتانيا در لندن تنظيم و نسخه‌اي از آن به «عباس مسعودي» مدیر مسئول وقت روزنامه اطلاعات داده شده بود تا در سفر به لندن از او پذيرايي شود.

 اين سند كه در كيف دستي مسعودي قرار داشت، در فرودگاه مهرآباد گم شده و از طريق نيروهاي نظامي براي ساواك ارسال شده بود !

عباس مسعودی (۱۳۵۳ – ۱۲۷۴) ، روزنامه نگار و سیاست‌مدار دوران پهلوی دوم بود و روزنامه اطلاعات را پایه‌گذاری کرد. او ابتدا در روزنامه «کوشش» به مدیریت «شکرالله صفوی» با «ذبیح‌الله منصوری» همکار بود. با خروج از روزنامه کوشش ابتدا چند چاپخانه کوچک را تأسیس و وقتی به خوبی با کار خود آشنا شد، روزنامه اطلاعات را راه‌اندازی کرد.

بعدها اطلاعات پرتیراژترین روزنامه کشور شد و باعث گردید تا عباس مسعودی با مقامات بزرگ کشور از نزدیک آشنا شود و از این طریق به مجلس شورای ملی راه یافت.

با ورود رقیب جدیدی به نام روزنامه کیهان، مسعودی مجلات اطلاعات هفتگی، اطلاعات ماهانه، اطلاعات بانوان و مجله الاخا را به زبان عربی انتشار داد.

متن سند كه از ارتباط نزديك عباس مسعودي با بيگانگان حكايت مي‌كند بدين شرح است:

«قلهك: ۱۲ مي ۱۹۴۶م.: بدين وسيله عباس مسعودي به شما معرفي مي‌شود. او در حال اعزام به انگلستان است تا بخش خوب و موفقي از دوران خود را بگذراند. نامبرده يكي از دوستان قابل اعتماد ماست كه همواره كمك‌هاي ارزشمندي را در تهران به ما داشته است. لطفاً تا جايي كه ممكن است و تا زماني كه او در لندن است در فعاليت‌هايي كه دارد به او مساعدت كنيد و با او مذاكره و گفت‌وگو نماييد. من فكر مي‌كنم شما موفق خواهيد شد كه از طريق اين شخص با روزنامه‌ها و انتشارات ايراني و فارسي زبان براي ما ارتباطات بزرگي را لينك برقرار كنيد. از شايستگي نامبرده در ارتباط‌‌گيري‌اش با مقامات رسمي غافل نشويد. «سر جان رابرتسون» لندن: ادار‌ی امور‌خارجيان»

برچسب‌ها:

نظر شما