شناسهٔ خبر: 126202 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «نماینده» تاکید کرد

واردات بی‌رویه بنزین یکی از معضلات جدّی کشور است

فریدون حسنوند

هفته نامه «نماینده» / نماینده دوره دهم مردم اندیمشک در مجلس که هفته گذشته به‌عنوان رئیس کمیسیون انرژی انتخاب شد، همان «فریدون حسن‌وند» است که نمایندگی مردم این خطه در دوره‌های ششم تا هشتم مجلس را نیز بر عهده داشته و استاندار بوشهر در دولت دهم بوده است.حسن‌وند در مجالس هفتم و هشتم عضو کمیسیون انرژی بوده و در حوزه مسائل نفت و گاز نیز مسئولیت‌های زیادی را در سابقه کاری خود دارد. وی در این گفت‌وگو به تشریح برخی برنامه‌های آینده کمیسیون انرژی پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

 

* برای شروع صحبت، کمی حوزه کاری کمیسیون انرژی را توضیح می‌دهید؟

کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌هایی مثل نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی‌های نو، آب و برق فعالیت می‌کند. در کنار کمیسیون، کمیته‌هایی فعالیت می‌کنند که در حکم بازوهای اجرایی و نظارتی این کمیسیون هستند. در مجموع تمام تصمیمات کلان کشور در حوزه انرژی و همچنین تصویب قوانین این حوزه در کمیسیون انرژی مجلس انجام می‌شود.

* رهبر انقلاب آخرین بار اواخر خردادماه در دیدار مسئولان نظام به افزایش تولید و صادرات نفت اشاره کردند. این ارزش افزوده‌ای که رهبری از آن نام می‌برند، چیست؟

این موضوع از قدیم‌الایام یک بحث جدّی بود که نباید سرمایه‌های کشورمان را تحت عنوان نفت خام صادر کنیم. اگر به سمت فرآورده‌ها برویم، ارزش افزوده و درآمد بسیار بیشتري خواهیم داشت و از طرفی به سمت استقلال در حوزه نفت در صنایع پایین دستی خواهیم رفت. در این حالت تأمین نیازهای کشور از قبیل بنزین هم آنجا محقق خواهد شد. طبیعتاً اگر بخواهیم به خام‌فروشی ادامه دهیم و از تولید به فروش برسانیم، مطمئناً یک روز این سرمایه‌ها تمام خواهد شد.

* در حوزه واردات محصولات نفتی چه مشکلاتی در کدام بخش‌ها وجود دارد؟

واردات بی‌رویه بنزین یکی از معضلات جدّی ماست. این در حالی است که زمینه و استعداد لازم برای تولید بنزین قطعاً در کشور وجود دارد. این کار منجر به نوعی خودکفایی در این محصول خواهد شد. امروز برای به دست آوردن ارز حاصل از فروش نفت با توجه به شرایط تحریم‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. متأسفانه با اینگونه خام‌فروشی‌ها سرمایه‌های زیادی را از دست می‌دهیم.

* اولویت کمیسیون انرژی برای نزدیک شدن به تحقق شعار امسال چیست؟

بحث اقتصاد مقاومتی یکی از موضوعات جدّی کشور است. ما قطعاً در کمیسیون به این سمت خواهیم رفت که در راستای مسیر مشخص شده و راهبردهای مورد نظر مقام معظم رهبری باشد. برای این کار در کمیسیون کمیته‌ای را پیش‌بینی کردیم تا در آن برای استفاده از توان و تولیدات داخلی و حمایت از آنها تلاش کند. ضمن اینکه این کمیته باید الگوی اقتصاد مقاومتی را در حوزه نفت و نیرو طراحی کند تا ان‌شاء‌الله منویات مقام معظم رهبری را بتوانیم جامه عمل بپوشانیم.

* حتماً فعالیت‌های کمیسیون انرژی مجلس قبل را هم رصد می‌کردید. چه نقدی به آن دارید که قصد دارید اصلاح کنید؟

علاقه‌ای به اینکه وارد نقد افراد و کمیسیون‌های گذشته شوم ندارم، بهتر آن است که اگر نقطه قوتی داشتند، استفاده کنیم. ان‌شاء‌الله پیش روی خودمان برنامه‌ریزی کرده و دنبال این هستیم در زمینه انرژی کشور اولویت‌بندی داشته باشیم. در راستای همین اولویت‌ها نیز با دولت هم‌افزایی کنیم. در عین حال که نظارت مؤثر، ریل‌گذاری و هدایت دولت و وزارتخانه‌ها در مسیر قانون مدنظر هست تعامل مثبت هم باید داشته باشیم چون به هر حال آن هم فرمایشات مقام معظم رهبری است که باید تبعیت شود.

یکی دیگر از کارها، فعال کردن پروژه‌هایی است که به‌نوعی استقلال اقتصادی کشور و اشتغال در دل خودش تعریف کرده است.

* برنامه ششم توسعه که به مجلس تقدیم شود، در کمیسیون انرژی هم بررسی خواهد شد. در این حوزه برنامه خاصی دارید؟

در حوزه مناطق نفت و گاز در سراسر کشور قانونی به نام «سه در هزار نفت» داشتیم که بعد به «دو درصد نفت» تبدیل شد. ما در کمیسیون انرژی به دنبال این هستیم که در برنامه توسعه، قانون کمک به مناطق همجوار نفت را به «سه درصد نفت» برگردانیم تا بهره‌مندی مردم ساکن در مناطق نفت‌خیز از این موضوع بیشتر شود.

این یک واقعیت است که موضوعاتی مثل نفت، گاز و پتروشیمی مثل یک شمشیر دو لبه است، از یک طرف منابع اقتصادی سرشاری برای کشور هستند و از طرف دیگر معضلات و مشکلاتی به خصوص در استان‌های خوزستان، بوشهر و ایلام برای مردم و محیط زیست ایجاد می‌کنند. برای حل همین مشکلات است که تأکید داریم شورای عالی انرژی باید در حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کل کشور فعال شود.

* کمیسیون برنامه‌های دیگری برای ارتقاي کیفیت زندگی مردم در مناطق نفت‌خیز دارد؟

درصدد راه‌اندازي کميته‌ای جديد برای حل معضلات و مشکلات اجتماعي مناطق نفت‌خيز که در درون و بيرون از سيستم شرکت‌هاي نفتي وجود دارند، هستیم تا از این طریق نسبت به حل اين مشکلات و آسيب‌ها اقدام شود. ضمن اینکه قصد داریم از تمام ظرفيت اين کميسيون براي رونق مناطق نفت‌خيز در حوزه اشتغال، عمران و مسائل اجتماعي استفاده کنيم تا نگراني مردم همجوار مناطق نفتي را با تصويب قوانين و اجراي پروژه‌هاي مناسب رفع کنيم.

* برای برقراری ارتباط با وزارتخانه‌های مرتبط برنامه خاصی دارید؟

کمیسیون برای بازدید اعضا از حوزه مربوطه خود از جمله دستگاه‌های ذیل وزارت نفت، نیرو و نیروگاه‌های اتمی برنامه‌هایی را تدارک دیده است. البته از هفته کاری بعدی مجلس وزرا و معاونان آنها با حضور در کميسيون، به ارائه گزارش کار اقدام مي‌کنند. ضمن اینکه باید برای بررسی وضع موجود علاوه بر برخی وزارتخانه‌ها از سازمان انرژی اتمی نیز دعوت شود.

نظر شما