شناسهٔ خبر: 126184 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ظریف: مشکل تعاملات بانکی به اقدامات آمریکا بر می‌گردد

ظریف/2 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در جریان سفر به فرانسه با رئیس جمهور و رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش «نماینده»، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به فرانسه با حضور در موسسه آكادمی ديپلماتيک فرانسه در جمع ديپلماتهاي ارشد، محققين و پژوهشگران در حوزه روابط بين الملل فرانسه سخنراني کرد.

وی در اين سخنراني سفر رئيس جمهور کشورمان به فرانسه را نقطه عطفي در روابط دو كشور دانست كه منافع زيادي را براي هر دو كشور خواهد داشت و گفت: تحريمها بر روي كاغذ برداشته شده اما كشورهاي اروپایی بايد تلاش بيشتري کنند تا فضاي رواني موجود بويژه در زمينه تعاملات بانكي بر طرف شود.

ظریف ادامه داد: مشكل تعاملات بانكي به مقررات مربوط نمي شود بلكه بخشي از آن به اقدامات آمريكا در قبال بانكها در زمان تحريم برميگردد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص شرایط منطقه به وضعيت يمن، بحرين، سوريه و عراق اشاره و خاطرنشان کرد: يكي از نگرانيهای ما در منطقه موضوع بحرين است. يك گروه اقليت در حال سركوب اكثريت است. برداشت ما اين است كه گروه هاي مخالف در بحرين به دنبال سرنگون كردن دولت نيستند اما با بستن تمام راه های سياسی و زندانی كردن و سلب تابعيت از يک رهبر راه حل ايجاد نمي شود.

وزير امور خارجه كشورمان در مورد سوريه ضمن تاكيد بر حل اين بحران از طريق سياسي تصريح كرد: اگر در بحران سوريه تنها برآينده بشار اسد تمركز شود راه حل سياسي بدست نمي آيد.

وي گفت: در موضوع سوريه بايد بر ساختار و ترتيبات قانوني آينده سوريه تمركز كنيم ايجاد ساختار فدرالي در سوريه راهگشا نخواهدبود.

وزير امور خارجه كشورمان در مورد داعش تصريح كرد: داعش در سال گذشته يك ميليارد دلار درآمد داشته است. پاسخ به اين سئوالات مبنی بر اينكه داعش اين يك ميليارد دلار را از كجا آورده؟ چگونه نفت فروخته و چگونه واز طريق چه سيستم بانكی اين پول را جابجا كرده است خيلي از مسائل را روشن مي كند.

ظريف در پاسخ به سئوالی در خصوص اينكه جمهوری اسلامی ايران بدنبال همگرایی با جامعه بين المللي نيست با اشاره به كمك كشورهاي غربی و شرق به صدام در دوران جنگ تحميلي در حاليكه جمهوری اسلامی ايران تقريبا تنها بود تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران ياد گرفته كه متكی به خود باشد. بنابراين در اقتصاد بدنبال اقتصاد مقاومتي است و مي خواهد اقتصاد خود را طوري طراحي كند كه با تحكم و يا فشار خارجی اين اقتصاد تخريب نشود.

وي افزود: اقتصاد مقاومتي متكي به داخل و نگاه به خارج (براي صادرات) دارد. اين اقتصاد انزوا گرا نيست.

ظریف تاكيد كرد: ايران نمي خواهد بازاری برای كالاهای خارجي باشد. بلكه با جذب سر مايه و فناوری از كشورهای ديگر می خواهد به كشورصادر كننده تبديل شود.

دیدار ظریف با رئیس مجلس سنای فرانسه

براساس این گزارش همچنین ظریف در جریان این سفر با ژرار لارشه رئیس مجلس سنای فرانسه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی در این دیدار ابراز اميدواری کرد به زودی مجلس شورای اسلامی و پارلمان فرانسه گروه دوستی تشکیل دهند.

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: ارتباطات پارلمانی بین دو کشور می‌تواند فهم دو کشور در مورد روابط دو جانبه را افزایش دهد.

ظريف با اشاره به اینکه بین ایران و فرانسه دو دسته روابط وجود دارند، یادآور شد:‌ یکی روابطی که نیاز به تعامل بانکی ندارد مانند روابط فرهنگی گردشگری و مشورت‌های سیاسی و دیگری روابطی که نیاز به تعامل بانکی دارند و فرانسه برای اینکه جو روانی موجود شکسته شود باید اقدام کند.

وي افزود: ما معتقدیم هیچ مشکلی از لحاظ مقرراتی در روابط بانکی وجود ندارد در چارچوب توافق هسته‌ای آمریکا باید از اینکه مانع روابط سایر کشور‌ها وجمهوری اسلامی ايران شود، خودداری کند.

ظریف تصریح کرد: مشکل ترانسفر بانکی نبود اراده سیاسی است.

وزير امور خارجه كشورمان در این دیدار همچنين بر همکاری دو کشور در مبارزه با تروریست تاکید کرد.

رئیس مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار با تاکید بر گسترش مناسبات دو کشور از توافقات اقتصادی بین دو کشور در جریان سفر روحانی به فرانسه ابراز خشنودی کرد.

وی همچنین بر نقش ایران در منطقه و لزوم مشورت‌های سیاسی بین دو کشور در خصوص مساله سوریه و لبنان تاکید کرد.

تاکید فرانسو اولاند بر افزایش مشورت های سیاسی با ایران

همچنین محمد جواد ظريف در جريان حضور در فرانسه با فرانسوا اولاند رئيس جمهور اين كشور ديدار و در مورد كليه ابعاد روابط سياسی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاه و روابط بانكي دو كشور گفتگو کرد.

وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار تاكيد کرد: بدنبال سفر دكتر روحاني به پاريس، روابط دو كشور جهت گيري بسيار خوبي پيدا كرده است.

ظريف با اشاره به ملاقاتهای خود بامقامات فرانسوی آنها را سودمند وثمر بخش خواند و اضافه كرد: در حال حاضر زمينه ها برای همكاری دو كشور فراهم است.

وی هچنين افزايش رايزنی بين دو كشور برای ارتقا امنيت منطقه را مورد تاكيد قرار داد.

فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه نيز در اين ديدار بر گسترش مناسبات در همه زمينه ها تاكيد كرد.

رئيس جمهور فرانسه از افزايش پرواز های بين دو كشور استقبال نمود.

وي همچنين مشورتهای سياسی بين دو كشور را مورد تاكيد قرار داد.

رئيس جمهور فرانسه لزوم حمايت از دولت عراق براي مبارزه باتروريسم را خاطر نشان کرد.

در اين ديدار همچنين مسائل يمن و سوريه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

نظر شما