شناسهٔ خبر: 126180 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

بررسی مسائل مختلف مربوط به حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو در گفت‌وگو با «محمدحسین فرهنگی»؛

سازمان‌های کشاورزی، موانع اصلی تولید کشاورزان

محمدحسین فرهنگی/431

«محمدحسین فرهنگی» نماینده دوره‌های هفتم تا دهم مجلس شورای اسلامی از استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده» با معرفی حوزه انتخابیه خود، به شرح ظرفیت‌ها و مشکلات موجود در آن می‌پردازد و معتقد است بزرگترین مشکل این استان، ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف و در حوزه اجرایی است. شرح اين گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

 

* ویژگی‌های حوزه انتخابیه تبریز را به صورت مختصر معرفی بفرمایید.

حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با داشتن ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی پس از تهران دارای بیشترین تعداد کرسی در بهارستان می‌باشد. نزدیک به نیمی از جمعیت استان آذربایجان شرقی در این حوزه به سر می‌برند. ۱۰ شهر و ۱۴۳ روستا در این حوزه انتخابیه وجود دارد که برخی روستاهای آن جمعی بالغ بر ۱۰ هزار نفر دارند. تبریز یکی از قطب‌های اقتصادی و صنعتی کشور محسوب می‌شود.

 

* آیا رکود اقتصادی حاکم بر کشور بر این قطب صنعتی تأثیر زیادی داشته است؟

با وجود رکود شدید حاکم بر تولید، توسعه در این حوزه انتخابیه استمرار داشته است. عوامل متعددی موجب شدند تا بتوانیم در مقابل رکود مقاومت داشته باشیم. شرایط جغرافیایی و ژئوپولتیکی خاص، ارتباطات جاده‌ای، ریلی و نیز بسیاری از مطلوبیت‌های اقتصادی تبریز همواره جزو مراکز توجه سرمایه‌گذاران بوده است. در ابعاد مختلف عمران و توسعه شهری، توسعه صنعت و شهرک‌های صنعتی منطقه شاهد رشد گسترده‌ای بودیم. بزرگترین شهرک صنعتی استان، شهرک صنعتی شهید سلیمی است که در نزدیکی آذرشهر قرار دارد. مراکز متعدد دانشگاهی اعم از دولتی، غیردولتی، صنعتی و علمی کاربردی نیز در خدمت صنعت قرار گرفته‌اند. البته سایر دانشگاه‌ها نيز مانند آزاد، پیام نور و ... نیز رشته‌های صنعتی زیادی دارند و در رابطه با صنعت فعال هستند. وجود نیروی انسانی، شرکت‌های متعدد دانش بنیان و استعدادهای علمی و بسترهای مربوط به حوزه فناوری و دانش باعث شده علاقه‌مندی ساکنین استان و خارج استان به سرمایه‌گذاری در منطقه معطوف شود. اما همانطور که در سراسر کشور موضوع رکود موجب کندی فعالیت واحدهای تولیدی شده، واحدهای موجود و همچنین واحدهای در حال راه‌اندازی دچار مشکلات عدیده‌ای هستند.

 

* از ظرفیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا چه اندازه در استان استفاده شده است؟

در طول سال‌های اخیر شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تأسیس شده است. این شهرک همانطور که از نامش پیداست، شهرکی است با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی که در حوزه‌های متنوع دارای فعالیت‌های گسترده‌ای است؛ از خودروسازی تا لوازم خانگی و تهیه مواد اولیه بسیاری از صنایع و ... حتی در حوزه فولاد و ذوب دارای مجراهای تولیدی بسیار ارزشمندی است. این توسعه در سال‌های اخیر روند روبه رشدی داشته است در همین راستا شهرک دیگری به نام بعثت در حال راه‌اندازی است. این شهرک که زیرساخت‌های آن در حال آماده‌سازی است، بزرگترین شهرک صنعتی در خاورمیانه مي‌باشد و قادر خواهد بود ۱۰۰ هزار نیروی کار را جذب نماید. اما به طور کلی بستر سرمایه‌گذاری آماده است اما مدیریتی که بتواند سرمایه‌گذاران را به کار بگیرد و موانع و مشکلات پیش رو را بردارد و سرمایه‌گذار داخلی را نیز همراه سازد، عملکرد خوبی ندارد.

 

 * تبریز و مردم این شهر از چه مشکلاتی رنج می‌برند؟

مشکل اصلی استان ضعف مدیریت در بخش‌های مختلف و در حوزه اجرایی استان است که توان حمایت و پشتیبانی از مجموعه‌های موجود استان را ندارد. این مسئله به ویژه در سال‌های اخیر که روند رو به افول محسوسی داشته است.

مشکل دوم نقدینگی است که البته موضوع اول هم در آن بی‌تأثیر نیست اما بانک‌ها توان پوشش و حمایت از تولید را در استان ندارند و در حوزه تولیدات کشاورزی که محور مهمی در استان محسوب می‌شود، مشکل مدیریتی به شدت وجود دارد.

سوم اینکه سازمان‌هایی که عنوان کشاورزی را یدک می‌کشند مهمترین دشمنان و مخالفان تولید کشاورزان در این حوزه هستند و به بهانه‌های مختلف به جای حمایت از آنها به مزاحمت و فشار بر آنها مشغول‌اند. بعضاً مشکلاتی از قبیل محدودیت منابع مانند آب و ... هم داریم که بخشی از آن به ضعف مدیریت باز می‌گردد.

 

نظر شما