شناسهٔ خبر: 126154 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: دیپلماسی ایرانی

چهره‌های سیاسی جهان چقدر «حقوق» می‌گیرند؟

اوباما و مرکل در بخش حقوق سیاستمداران درباره باراک اوباما آمده است که دستمزد سالیانه وی 395 هزار دلار است. بر این اساس اوباما در ماه 32 هزار و 916 دلار، در هفته 7596 هزار دلار و روزانه 1082 دلار برای شغل ریاست جمهوری خود دریافت می کند.

به گزارش «نماینده» وب سایت پی ویزارد که توسط تعدادی از کارشناسان اقتصادی دانشگاه هاروارد تاسیس شده، اطلاعاتی را درباره دستمزد سالیانه، ماهیانه و حتی روزانه سیاستمدارن آمریکایی از رئیس جمهور گرفته تا وزرا، برخی از رهبران جهان، نویسندگان، اساتید مشهور دانشگاه و .... جمع آوری و منتشر کرده است. به عنوان مثال، در بخش حقوق سیاستمداران درباره باراک اوباما آمده است که دستمزد سالیانه وی ۳۹۵ هزار دلار است. بر این اساس اوباما در ماه ۳۲ هزار و ۹۱۶ دلار، در هفته ۷۵۹۶ هزار دلار و روزانه ۱۰۸۲ دلار برای شغل ریاست جمهوری خود دریافت می کند.   

 

درباره جو بایدن، معاون اول رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز آمده که سالیانه ۲۳۰ هزار و ۷۰۰ دلار دریافت می کند. به این ترتیب جو بایدن برای معاونت اوباما در ماه ۱۹ هزار ۲۲۵ دلار، در هفته ۴۴۳۶ دلار و در روز ۶۳۲ دلار دریافت می کند.

 

اما دستمزد تمامی وزرای دولت اوباما از جمله اشتون کارتر، وزیر دفاع، جان کری، وزیر امور خارجه، جک لو، وزیر خرانه داری، سالیانه ۱۹۹ هزار و ۷۰۰ دلار است، به عبارتی ماهیانه ۱۶۶ هزار ۴۱۰ دلار، هفتگی ۳۸۴۰ دلار و روزانه ۵۴۷ دلار.    

 

در میان رهبران اروپایی می توان گفت که صدراعظم آلمان یکی از بیشترین دستمزدها را دارد. آنگلا مرکل که کشورش عنوان صنعتی ترین کشور قاره اروپا را یدک می کشد نیز در سال ۲۵۰ هزار و ۶۹ دلار دریافتی دارد. مرکل برای رهبری آلمان در ماه ۲۰ هزار و ۸۳۹ دلار، در هفته ۴۸۰۹ دلار و در روز ۶۸۵ دلار دریافت می کند.

 

موردی که در میان فهرست دستمزد رهبران جهان جلب توجه می کند، نام ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. کسی که بنا بر شنیده ها با طیف گسترده ای از اولیگارشی هایی که حلقه نزدیکان او را تشکیل می دهند، اعتقاد چندانی به شفافیت مالی ندارد. با این حال در این وب سایت آمده که پوتین برای ریاست جمهوری روسیه در سال ۱۳۵ هزار و ۷۳۶ دلار دریافت می کند. دستمزد پوتین در ماه ۱۱ هزار و ۳۱۱ دلار، در هفته ۲۶۱۰ دلار و روزانه ۳۷۲ دلار است.

 

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، هم به عنوان رهبر بزرگترین اقتصاد کمونیستی جهان که پیش بینی شده قرار است تا سال ۲۰۲۵ جدی ترین رقیب اقتصادی ایالات متحده باشد، برای این مسئولیت خطیر سالانه ۲۰ هزار و ۸۰۶ دلار دریافت می کند. دستمزد ماهیانه شی جین پینگ ۱۷۳۴ دلار، هفتگی ۴۰۰ دلار و روزانه ۵۷ دلار است. دستمزد برخی دیگر از رهبران جهان به اختصار عبارتند از:

 

- دیوید کامرون: نخست وزیر انگلیس

حقوق سالیانه: ۲۰۷۸۳۶ دلار  

ماهیانه: ۱۷۳۲۰ دلار  

هفتگی: ۳۹۹۷ دلار

روزانه: ۵۶۹ دلار

 

- فرانسوا اولاند: رئیس جمهوری فرانسه

دستمزد سالیانه: ۲۰۲۲۷۰ دلار

ماهیانه: ۱۶۸۵۶ دلار

هفتگی: ۳۸۹۰ دلار

روزانه: ۵۵۴ دلار

- عبدالفتاح السیسی: رئیس جمهوری مصر

دستمزد سالیانه: ۷۲۰۰۰ دلار

ماهیانه: ۶ هزار دلار

هفتگی: ۱۳۸۴ دلار

روزانه: ۱۹۷ دلار

 

- نیکلاس مادورو: رئیس جمهوری ونزوئلا

حقوق سالیانه: ۴۶۸۹۳ دلار

ماهیانه: ۳۹۰۷ دلار

هفتگی: ۹۰۱ دلار

روزانه: ۱۲۸ دلار

 

- رجب طیب اردوغان: رئیس جمهوری ترکیه

حقوق سالیانه: ۲۰۲۳۵۲ دلار

ماهیانه: ۱۶۸۶۳ دلار

هفتگی: ۳۸۹۱ دلار

روزانه: ۵۵۴ دلار   

 

نظر شما