شناسهٔ خبر: 125965 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

قاضی زاده هاشمی در صحن علنی مجلس:

بحران دارویی را رفع کردیم/۱۰ هزار میلیارد تومان زیرمیزی را حذف کردیم

وزیر بهداشت/2 وزیر بهداشت با بیان اینکه در طول مدت طراحی طرح تحول سلامت با مشکلات مهمی همچون موضوع دارو که به یک بحران تبدیل شده بود مواجه بودیم، گفت: از ۳۰۰ قلم کمبود دارو امروز به عدد ۳۰ رسیده‌ایم.

به گزارش «نماینده» ، حسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۰ خرداد) مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در حوزه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: سلامت یکی از مهمترین مسائل جوامع محسوب می‌شود. در کشور ما متاسفانه مشکلات زیادی پیش روی دولتها بوده است. باوجود زحمات زیاد وزرا همچنان بدون مشکل نیستیم و در اقصی‌نقاط کشور با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

وی طرح تحول سلامت را یکی از برنامه‌های دولت یازدهم در حوزه سلامت عنوان و خاطرنشان کرد: ۱۱۱ هفته از شروع این طرح می‌گذرد. از مهرماه طراحی آن آغاز شد در اردیبهشت‌ماه به تصویب رسید و در طول مدت طراحی یکی از مشکلات مهمی که با آن مواجه بودیم موضوع دارو بود که دارو به عنوان یک بحران ملی تبدیل شده بود.

وزیر بهداشت افزود: طبق وعده‌ای که به مجلس داده بودیم در وهله اول بحران دارویی را رفع کردیم که ستاد تدابیر ویژه در این امر به ما کمک کرد که از ۳۰۰ قلم کمبود امروز به عدد ۳۰ قلم رسیده‌ایم. در حوزه دارویی از سوی دولت و بیمه‌ها حمایتهای مالی انجام شد.

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: وزارت بهداشت در مقطعی شروع به اجرای طرح تحول سلامت کرد که این وزارتخانه در دولت دهم بیشترین آسیب را در میان وزارتخانه‌ها متحمل شده بود. وزارت بهداشت حدود ۲ سال آخر دولت دهم  به دلیل مشکلاتی که بین وزیر وقت و رئیس جمهور سابق وجود داشت فاقد وزیر بود که این موضوع تبعات خاصی ایجاد کرده بود. آخرین وزیر دولت دهم فقط ۶ ماه توانست خدمت کند.

وی به بدهی وزارت بهداشت در دولت قبل اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه در دولت قبل ۸ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که این موضوع بار مالی سنگینی را بر روی دوش ما ایجاد کرد که دولت با حمایت مالی خود ۱۸۰۰ میلیارد تومان کمک کرد که میزان بدهیهای وزارت بهداشت کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در حوزه اقتصاد مقاومتیگفت: در این حوزه توانستیم میزان تولید داروی مصرفی کشور را از ۵۸ درصد به ۶۷ درصد افزایش دهیم که در عین حال نیز واردات دارو کاهش پیدا کرد.

قاضی‌زاده هاشمی خاطرنشان کرد: طبق آمار از سال ۸۹ تا ۹۲ بیشترین میزان واردات دارو در کشور صورت گرفت اما براساس توصیه‌های مقام معظم رهبری از سال ۹۳ به بعد میزان واردات به شدت کاهش یافت و میزان صادرات دارو نیز حدود دوبرابر افزایش پیدا کرد که ما هنوز از این موضوع رضایت نداریم زیرا صنایع ما مناسب نیستند.

وی در ادامه کاهش پرداخت هزینه‌های دارو را از اقدامات مفید وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: سعی شد این موضوع به ۱۲ درصد کاهش پیدا کند و دلیل آن نیز رقم دو هزار میلیارد تومانی بود که در مجلس قبل به تصویب رسید و دولت نیز این مبلغ را در اختیار بیمه‌ها قرار داد تا آنها بتوانند فشار وارده بر مردم را کمتر کنند.

وزیر بهداشت به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: این طرح در ۱۵ اردیبهشت ۹۳  تصویب شد. طبق نظر رئیس جمهور یکی از راههای هدفمندی یارانه‌ها صرف هزینه در راه سلامت بود. طبق برنامه قرار بود مقداری از ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه صرف طرح تحول سلامت شود اما ۹۰ درصد مردم مخالف قطع یارانه‌ها بودند در حالی که طرح ۷ هزار میلیارد تومانی آغاز شده بود.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در بسته اول طرح سلامت بحث درمان در نظر گرفته شده بود اما ایراداتی از سوی منتقدین مطرح شد که صحیح نبوده است. مردم برای تهیه دارو در بیمارستانها با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند، آنها حتی برای تهیه اقلام ساده پزشکی نظیر نخ بخیه ناچار بودند به خارج از بیمارستانها مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: مشکل بیمه یکی از دغدغه‌های جدی مردم بود اما امروز حدود ۹۸ درصد مردم یعنی ۱۱ میلیون نفر بیمه شده‌اند. هزینه بستری شدن در بیمارستانهای دولتی از ۳۷ درصد به ۸.۵ درصد کاهش پیدا کرد که مهمترین موضوع در طرح تحول سلامت در کشور است. رقمی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان در این رابطه تا کنون پرداخت شده و ۱۵ میلیون نفر در بیمارستانهای دولتی بستری شده‌اند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بیمارستانها حدود ۴۲ درصد با کمبود کالا مواجه بودیم اما امروز ۵۵ هزار و ۲۰۰ قلم در بیمارستان موجود است.   ۵ هزار و ۷۳۵ پزشک متخصص در ۳۳۸ بیمارستان کشور توزیع شده است، ۲۳۸ بیمارستان تجهیز شده است و ۸۶۰ متخصص مقیم در بیمارستانها مستقر شده‌اند.

وی گفت: طبق آمار حدود ۹۶ هزار تخت در بیمارستانها وجود دارد که حدود ۶۷ درصد از این عدد فرسوده هستند و بیش از ۷۰ درصد بیمارستانها عمرشان بالای ۳۰ سال است و چون هیچ بخشی از بیمارستان شرایط مناسبی نداشت، وزارت بهداشت حدود ۲ میلیون متر مربع از بیمارستانها را نوسازی و بازسازی کرده است. حدود ۳۹ هزار تخت بیمارستانی که نزدیک به ۵۰ سال تغییر نکرده بودند را تعویض کردیم.

هاشمی افزود:۱۲ هزار و ۱۰۰ اتاق کار را برای پرستاران و ۱۱۹۰ میلیارد تومان در این بخش هزینه شده است، نمایندگان محترم ممکن است مطالباتی داشته باشند که به حق است اما اگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم با گذشته مقایسه شود میزان اقدامات صورت گرفته محرز می‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی درباره تعداد کلینیکها و انجام زایمانهای طبیعی در  کشور گفت: ۱۵۵۶ کلینیک ویژه ساخته شده و ۶ هزار و ۴۴۰ نفر در اختیار ما قرار گرفته و در مورد زایمان طبیعی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۱ عمل جراحی سزارین افزایش یافته و ایران بیشترین نرخ سزارین را در سال ۲۰۱۱ داشته است.

وی افزود: با توجه به سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، زایمان طبیعی را رایگان اعلام کردیم و یک میلیون زایمان رایگان انجام دادیم.

وزیر بهداشت با اشاره به ناباروری در کشور، تصریح کرد: در موضوع  ناباروری سه میلیون زوج نابارور داریم که متاسفانه اعتبارات آن تامین نشد و ۳۵ مرکز را در همین رابطه راه‌اندازی کردیم.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به کمبود اتاقهای زایمان در کشور افزود: در بحث اتاقهای زایمان ۱۸۶۵ اتاق زایمان در کشور تجهیز شد که امسال تجهیز اتاقهای زایمان تمام می‌شود.

وی تاکید کرد: ۵۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد ۲۱ اورژانس هوایی در کشور هزینه شد که یک مورد در آمل و یک مورد دیگر در زاهدان بود.

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه در بحث بهداشت و درمان اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است، گفت: ۲ هزار خانه بهداشت را ساخته و تجهیز کردیم، ۶ هزار کارمند مامایی توزیع شدند، اقلام دارویی دوبرابر شد و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر پزشک و ماما داریم.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان، بیش از ۴۵ درصد کمبود پزشک و ماما داشتیم، گفت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات جمهوری اسلامی است و به خاطر ناکارآمدی و بی‌تدبیری نزدیک به ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین داریم  و تنها دستگاهی که در این عرصه حضور جدی دارد، وزارت بهداشت و درمان است.

وی افزود: برای تمامی این ۱۰ میلیون نفر ما کارگاههای اجتماعی داریم که ۱۹۵۵ کارگاه سلامت، ۸۱۸ مرکز خدمات جامع سلامت و  ۷ هزار نیرو در قالب خرید خدمت، کارشناس آسیبهای اجتماعی، تغذیه، دندانپزشک‌ و آزمایشگاه برای این ۱۰ میلیون نفر به کار گرفتیم.

وزیر بهداشت و درمان درباره موضوع واکسنها تصریح کرد: واکسنی را در روستاها برای نوزادان تازه به دنیا آمده و خانمهای باردار  شروع به ساخت کردیم  و الان در مراحل آخر ساخت است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ درصد کشور زیر نظر پوشش پزشک خانواده است، گفت: این خدمات ناقص است و در این رابطه بین ما و بیمه‌ها اختلاف وجود دارد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: برای ۶۰ درصد ایرانیان پرونده سلامت در حال شکل‌گیری است و از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۱ بیش از یک‌سوم هزینه‌ای که در حوزه بهداشت می‌کنیم، افزایش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: ۲۰ درصد مشکلات بهداشت مربوط به حوزه مدیریت است و ۸۰ درصد آن مربوط به وزارت راه، کشاورزی، غذا و ... است.

وزیر بهداشت و درمان با انتقاد از اختصاص بودجه وزارت بهداشت از منابع بودجه عمومی تصریح کرد: از سال ۱۳۷۴ در بحث تعرفه‌ها از بودجه عمومی به ما بودجه می‌دهند و این مصیبت بزرگی برای درمان مردم است و بعد از سال ۱۳۷۴ هیچ‌ بازنگری صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اشکال کار در بحث حقوقها نیست زیرا که حقوق مجموعه ما هم مثل سایر دستگاه‌ها پرداخت می‌شده است و در همین ارتباط چیزی به عنوان کارانه تعریف کرده‌اند یعنی هر کسی هر مقداری که کار می‌کند، ۲۰ درصد یا ۳۰ درصد آن را به او می‌دهند یعنی وقتی ۷۰۰ میلیون تومان کار می‌کند ۷۰ میلیون تومان را به او باز می‌گردانند و این یعنی مبتنی بر عملکرد است.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به طرح تحول سلامت گفت: قبل از طرح تحول سلامت تمام بیمارستانهای ما ورشکسته بودند زیرا قیمت پرداختی دولت برای یک تخت بیمارستان از  هزینه یک شب اقامت مسافر در مسافرخانه کمتر بود و نزدیک به ۴۰ هزار تومان می‌شد و در طرح تحول سلامت به دو برابر افزایش یافت و برای اولین بار در تاریخ خدمات درمانی کشور در حوزه سلامت، بیمارستانها به طراز مثبت رسیدند و این یک موفقیت بزرگ است.

وی با انتقاد از بحث دریافتهای زیرمیزی، تصریح کرد: بحث دریافتهای زیرمیزی در اکثر بخشهای کشور رواج دارد اما در جامعه پزشکی بیشتر مورد هدف است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه هزینه‌های سلامت و درمان کاهش پیدا کرده است، افزود: در بحث عمل جراحی قلب زمانی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شد اما امروز با ۵۰۰ هزار تومان جراحی قلب می‌شود.

وی با اشاره به بحث تحریمها و اثرات آن بر روی سلامت مردم تاکید کرد: در بین سالهای ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ مراجعه به مراکز بهداشتی افزایش داشته است اما بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به دلیل تحریم و کاهش درآمد، مردم برای سلامت خود هزینه نمی‌کردند و این هزینه صرف معیشت مردم می‌شده است.

قاضی‌زاده هاشمی با انتقاد از کسانی که ادعا می‌کنند تقاضای القایی در وزارت بهداشت و درمان وجود دارد، خاطرنشان کرد: تقاضای القایی وجود ندارد چرا که تختهای بیمارستانی ما پر است.

وی با اشاره به اهمیت‌بخشی به بحث بهداشت و درمان، گفت: بودجه سال ۲۰۱۲ امریکا ۴.۲ تریلیون است که  ۲۸.۷ درصد آن را به بهداشت اختصاص می‌دهند و در واقع امریکایی که کل دنیا را زیر چکمه خود قرار داده است برای بودجه نظامی خود ۲۵ درصد هزینه می‌کند، در حالیکه سهم بهداشت ۲۸ درصد است.

نظر شما