شناسهٔ خبر: 125961 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

درِگوشی؛

اولین طرح دوفوریتی اصلاح‌طلبان برای تغییر تعداد اعضای کمیسیون‌ها

کواکبیان در مجلس

هفته نامه «نماینده»/اعتراض به تقسیم‌بندی نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در هفته اخیر یکی از تذکرات پرتکرار نمایندگان بود و برخی که در نطق جلسه علنی موفق به اعتراض نشدند نیز در رسانه‌ها واکنش‌های زیادی را از خود نشان دادند.

این اعتراض‌ها با ارائه چند دلیل توسط نمایندگان پیگیری می‌شود و اصلی‌ترین محور آن استناد به سابقه کاری و مدارک تحصیلی خودشان است که بر اساس آن حقی را برای ورود به کمیسیون مورد علاقه‌شان متصور هستند.

خبرنگار «نماینده» هفته گذشته کسب اطلاع کرد برخی نمایندگان اصلاح‌طلب که از راه‌یابی به کمیسیون مورد نظرشان باز مانده‌اند قصد تهیه و تقدیم طرح دوفوریتی به هیئت‌رئیسه مجلس برای تغییر در سقف اعضای کمیسیون‌های تخصصی دارند.

یکی از افرادی که در صورت عدم تحقق خواسته‌های نزدیکان سیاسی‌اش این طرح را دنبال خواهد کرد «مصطفی کواکبیان» است. وی که سابقه نمایندگی مردم سمنان در دوره هشتم مجلس را دارد، با یادآوری طرحی که ابتدای دوره هشتم توسط تعدادی از نمایندگان آماده شده بود به «محمدرضا نجفی» منتخب ۲۸ مردم تهران می‌گفت در صورت نیاز می‌توانند طرح دوفوریتی را آماده کنند.

سابقه این طرح که کواکبیان به آن استناد می‌کند و در هفتمین جلسه علنی مجلس هشتم توسط حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد مطرح شده است، برای کاهش حداقل تعداد و افزایش حداکثر تعداد اعضای کمیسیون نوشته شده بود تا اختیارات رؤسای شعب را برای جابجایی نمایندگان بیشتر کند.

گویا در ابتدای مجلس هشتم نسبت به تقسیم‌بندی افراد در کمیسیون‌ها اعتراضات زیادی وجود داشته، زیرا حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در توضیح این طرح گفت: «تراکم وظایف در بعضی از کمیسیون‌های تخصصی و تجربه کاری نشان می‌دهد ظرفیت برای افزایش سقف اعضای بعضی از کمیسیون‌های تخصصی وجود دارد و آنچه در این چند روز در زمینه تعیین اعضای محترم کمیسیون‌های تخصصی رخ داد حاکی از این هست که ما در بعضی از کمیسیون‌ها با ظرفیت کمتر و در بعضی از کمیسیون‌ها با توجه به وظایف آن‌ها با زمینه افزایش ظرفیت روبرو هستیم.»

در ادامه سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در مخالفت با این طرح پس از اظهار تأسف از طبقه‌بندی شدن کمیسیون‌ها به لوکس و غیرلوکس گفت: «پیگیری این موضوع برای حل مشکل بعضی از دوستان است که نتوانستند در کمیسیون‌های طراز اول باشند. درحالی‌که مسائل مملکت و چالش‌های جدی که الآن در کشور داریم در حوزه‌های زیرساختی است. ما در حوزه سلامت، در حوزه آموزش بخصوص در حوزه مربوط به کمیسیون اجتماعی همین الآن مشکلات زیادی داریم. باز ما بیاییم این‌ها را ضعیف‌تر کنیم، آمار و عده آن‌ها را کمتر کنیم به نظر بنده ظلم است.»

البته این طرح در مجلس هشتم نه‌تنها نتوانست رأی دو فوریت را کسب کند، بلکه نمایندگان یک‌فوریت آن را نیز تأیید نکردند و درنهایت به‌صورت عادی در مجلس بررسی شد؛ بااین‌وجود در مجلس دهم و با شرایط فعلی به خاطر اعتراضاتی که حجم آن زیاد به نظر می‌رسد، ممکن است در صورت مطرح‌شدن بتواند رأی خوبی را به خود اختصاص دهد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد مربوط به احتمال رأی‌آوری چنین طرحی است. در این صورت احتمالاً راهکار درخواست مجدد نمایندگان ناراضی یا معترض به نتیجه رسیدگی باید برای ایجاد تغییرات بکار گرفته شود. اگر فوریت این طرح مقبول افتد و تصویب نهایی نیز بشود زمانی به مرحله اجرا می‌رسد که نه‌تنها خیلی از کمیسیون‌ها علاوه بر اینکه تشکیل شده‌اند، بلکه هیئت‌رئیسه خود را نیز شناخته و چه‌بسا رسیدگی به طرح و لایحه‌ای را نیز در دستور کار قرار دادند. در این حالت علاوه به هدررفت تمام تلاش‌هایی که به‌صورت قانونی برای تقسیم افراد در کمیسیون‌ها صورت گرفته، بلاتکلیفی افراد موجب می‌شود نمایندگان به‌طور جدی در کمیسیون دست‌به‌کار نشوند و نخستین دستورکارهای هر کمیسیون دچار ناپختگی شود.

گفتنی است هفته گذشته محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان در مصاحبه‌ای حجم اعتراضات نسبت به کمیسیون‌ها را در مقایسه با دوره‌های گذشته زیاد ندانست و گفت ممکن است موارد اعتراضی وجود داشته باشد اما اینکه بیان شود حجم اعتراضات زیاد است اشتباه است.

نظر شما