شناسهٔ خبر: 125946 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

کواکبیان با انتقاد از برخی سیاست‌ها و اقدامات دولت در گفتگو با هفته نامه«نماینده»:

وکیل‌الدوله نیستیم؛ نظارت هم اعمال خواهد شد

کواکبیان

هفته نامه «نماینده» - «ترمیم کابینه» به علت «ناکارآمدی‌های دولت»، ترجیع‌بندی است که بعد از تغییر ترکیب مجلس در اظهارات شخصیت‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان مجلس دهم مشاهده می‌شود. به همین جهت اصلاح‌طلبان مدتی است بر تغییر کابینه تأکید می‌کنند، موضوعی که مصطفی کواکبیان «دبیرکل حزب مردم‌سالاری و نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم» نیز در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»، به آن  اشاره کرد و خواستار خانه تکانی و ترمیم دولت اعتدال شد.

وی بر تغییر و تحول در کابینه حسن روحانی تأکید کرد و با اشاره به اینکه اگر دولت می‌خواهد بقا داشته باشد باید در خود تغییراتی ایجاد کند، گفت: «به اعتقاد بنده دولت نیاز به خانه تکانی دارد؛ ما در زمان انتخابات مجلس می‌گفتیم مجلس نیاز به خانه تکانی دارد و در مقطع کنونی هم برخانه تکانی در دولت تأکید داریم.»

دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری اظهار داشت: «آنچه مسلم است اینکه شاید برخی نتوانند مطالبات مردم را برآورده کنند، به همین جهت باید نیروهای جوان و با نشاط وارد شوند، ما باید مشکلات مردم را در نظر بگیریم تا بدین وسیله وضعیت آنها دچار تغییرات شود.»

کواکبیان نسبت به وضعیت اقتصادی انتقاد و خاطرنشان کرد: «مقام معظم رهبری چندین سال است شعار اقتصادی مطرح می‌کنند اما شاهدیم اتفاقی نیفتاده است.»

موضوعی که پیش از این توسط دو فعال اصلاح‌طلب دیگر هم مطرح شده بود.

عبدالله رمضان‌زاده «سخنگوی دولت اصلاحات» هم بر ترمیم کابینه روحانی اشاره می‌کند و می‌گوید: «معتقدم مهم‌ترین رقیب روحانی تیم اقتصادی دولت است که در بسیاری از موارد به ضرر روحانی عمل می‌کند و آقای روحانی حتماً باید تجدیدنظری در این تیم داشته باشد.»

به اعتقاد رمضان‌زاده، تیم اجرایی مناسبی برای اجرای سیاست‌ها در دولت نیست. اولویت‌بندی سیاست‌گذاری‌های دولت درست است، اما تیم مناسبی برای اجرای این سیاست‌ها ندارد و تیم فعلی بی‌اندازه محافظه‌کار است و از ریسک پرهیز می‌کند؛ بنابراین روحانی در فرصت باقی‌مانده تغییر جدّی در کابینه ایجاد نمي‌کند.

«علی‌اکبر اولیا»، نماینده اصلاح‌طلب مجلس هشتم نیز عنوان می‌کند: «قطعاً خود دولت بهتر از هر نهاد و گروهی تشخیص می‌دهد که کابینه چقدر به ترمیم نیاز دارد و این ترمیم باید در چه بخش‌هایی صورت گیرد. اکنون سه سال از عمر دولت گذشته و دولت و شخص آقای روحانی به خوبی بر نقاط ضعف و قوت وزارتخانه‌ها وقوف دارند. قطعاً تصمیماتی که آقای روحانی در ابتدای دولت یازدهم گرفتند، متأثر از فضای خاصی بود که در آن دوره وجود داشت.»

محمدعلی نجفی «مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران» هم به دفاع از دیدگاه اصلاح‌طلبان در قبال ترمیم کابینه پرداخت و گفت: «فکر می‌کنم اگر بخواهیم به رأی مردم توجه کنیم، یکی از اقدامات که باید انجام شود، ترمیم کابینه است.»

مواضع اصلاح‌طلبان مبنی بر ترمیم کابینه، سوژه رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز شد.

روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» روز شنبه ۲۲/۰۳/۹۵ به ناهماهنگی و ناکارآمدی کابینه روحانی پرداخت و نوشت: «دولت برای ارائه کارنامه خود لازم است که به بازنگری و تغییر در کابینه خود بیندیشد، چرا که تیم سیاسی و اقتصادی دولت آقای روحانی توانمند و قوی هستند اما هماهنگ نیستند و اکنون مشکلات موجود در دو حوزه سیاسی و اقتصادی به خوبی خود را نشان می‌دهد و این تیم در این حوزه ضعیف عمل می‌کند.»

رفع معضلات و همچنین برآوردن مطالبات و خواسته‌ها موجب امیدواری مردم می‌شود و از سوی دیگر بستر مناسبی را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فراهم می‌کند. چندی پیش مطرح شد که آقای روحانی موافق تغییر کابینه در مدت باقی‌مانده نیست. البته بازنگری در کابینه یک واقعیت است که دولت یازدهم باید پذیرای چنین واقعیتی باشد و این تغییر می‌تواند ثمرات فراوانی برای کشور، دولت و مردم به همراه داشته باشد.

 کواکبیان در ادامه این گفت‌وگو با بیان این مطلب «باید تأکید کرد مشکل معیشتی مردم و مسائل اقتصادی اولویت دارد»، می‌گوید: «معتقدیم رونق اقتصادی باید شکل گیرد و آنچه مهم است اینکه اقدام و عمل هم باید در اقتصاد مقاومتی ملموس شود.»

انتقاد از دولت یازدهم محور دیگری بود که این فعال سیاسی به آن اشاره و به صراحت اعلام کرد که ما از دولت هر اشکالی ببینیم، انتقاد می‌کنیم.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص تعامل دولت یازدهم با مجلس دهم، اظهارداشت: «در این زمینه باید بگوییم مجلس هرجایی که مطابق منافع ملت باشد، طرفداری می‌کند البته این گفته بدان معنی نیست که وکیل الوله هستیم، نظارت هم اعمال خواهد شد.»

 

نظر شما