شناسهٔ خبر: 125930 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

کدام روایت از وضعیت سیل‌زدگان خوزستان واقعیت دارد؟

سیل

به گزارش «نماینده» اواخر فروردین‌ماه بود که سیلاب عظیمی خوزستان را فراگرفت و برخی روستاهای حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون را بلعید. هرچند گفته می‌شد چنین سیلابی در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است اما افراد غیردولتی از جمله نمایندگان خوزستان معتقدند عملکرد وزارت نیرو اشتباه بوده و با توجه به هشدارهای هواشناسی، دولت می‌توانست از وقوع این حجم از خسارات پیشگیری نماید.

در شماره بیست و دوم هفته‌نامه «نماینده» به تفصیل به مشکلات خوزستان پرداختیم. آنجا که گفتیم این استان میزبان همه‌ساله خشک‌سالی، ریزگردها و باران‌های اسیدی است و هر از گاهی هم آتش‌سوزی جنگل‌ها دامن‌گیر این خطه از کشورمان می‌شود. به‌جز سیلاب که اتفاق نادری محسوب می‌شد خوزستان از گزند سایر بلایا در امان نبوده و نیست.

 

* سیل پایان یافت اما حکایت همچنان باقی‌ست

«سیل آمد همه رفتیم پشت‌بام. دو هفته فقط با قایق می‌شد رفت‌وآمد کرد. روی بام خیلی سخت می‌گذشت. سیل تمام شد؛ اما محصول یک سال تلاشمان را گل‌ولای از بین برده بود. زمین‌هایمان هم پر از سنگلاخ شده بود.» این روایت اهالی «سید سلمان» است. روستایی کوچک در خوزستان که با وجود گذشت دو ماه از وقوع سیل هنوز نتوانسته‌اند به زندگی برگردند.

روستاهای ۴ منطقه شعیبیه، الهایی، شاوور و شوش که در حاشیه رودخانه‌های دز، کرخه و کارون، قرار دارند، در پدیده سیل‌زدگی خسارات زیادی متحمل شدند. پس از اینکه برخی از این روستاها به مدت ۱۴ روز در محاصره آب بودند و حتی برخی خانواده‌ها ۱۲ روز را بالای پشت‌بام‌ها زندگی می‌کردند، با کمک نهادهای مردمی و ... توانستند در منازل خود ساکن شوند. در حادثه سیل‌زدگی مناطق یادشده، ۲۲ هزار خانوار به‌صورت مستقیم گرفتار این حادثه شدند.

 

* روایت نمایندگان از سیل/ هیچ اقدام عملیاتی انجام نشده

سیدراضی نوری نماینده مردم شوش در رابطه با اقدامات صورت گرفته به «نماینده» گفت: «هیچ قدم عملیاتی برای اجرایی کردن پیشنهاد‌هایی که بابت بازسازی و نوسازی خانه‌های مردم سیل‌زده قرار بوده انجام شود صورت نگرفته است. خسارت‌هایی که قرار بود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اختیار مدیریت بحران استان قرار بدهد تا به دست مردم برسد نیز بلاتکلیف باقی‌مانده است. از طرف نمایندگان نیز پیگیری‌هایی انجام شده تا بودجه‌ای که طبق ماده ۲۲۴ قانون پنج‌ساله توسعه پنجم برای تأمین خسارت به مدیریت بحران داده می‌شود اختصاص یابد، قرار بود علی‌الحساب مبلغی واریز شود اما تا چند روز قبل که از استانداری پیگیری کردیم هنوز مبلغی در اختیار استان قرار داده نشده بود.»

وی با اشاره به اینکه «در جریان این سیل زیرساخت‌های زندگی مردم از بین رفته است»، گفت: «برای بازسازی این زیرساخت‌ها قدم‌های اولیه‌ای برداشته شد اما متأسفانه اقدامی که زندگی مردم را بهبود ببخشد صورت نگرفته است. تنها قدم مثبتی که انجام گرفته در خصوص راه‌ها است. برای جاده‌های صدمه دیده مربوط به روستاهای شوش و شوشتر مبلغی را در نظر گرفتند که قرار است پیمانکاری برای ترمیم این جاده‌ها وارد عمل شود. در خصوص اقداماتی که انجام نشده جای گله از مسئولین وجود دارد. از مجموعه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استان انتظار داریم تا بودجه پیشنهادی را در اختیار مردم قرار دهند تا بتوانند کار کشاورزی و دامداری خود را از سر بگیرند.»

سادات‌ابراهیمی نماینده شوشتر و گتوند در مجلس نهم نیز از دیگر نمایندگان استان بود که گلایه‌های خود را به «نماینده» گفت. وی از جمله افرادی است که اعتقاد دارد وزارت نیرو در این واقعه می‌توانست اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهد. این نماینده در خصوص زمان وقوع سیل گفت: «هواشناسی از قبل اعلام کرده بوده که وضعیت دپوی رودخانه‌ها غیرطبیعی و بی‌سابقه است و علی‌القاعده باید آب را رها می‌کردند اما مسئولین به هشدارهای هواشناسی اعتنایی نکردند. به این ترتیب بود که حجم وسیعی از آب پشت سد دز جمع شد که پس از بارش‌ها به دلیل اینکه امکان شکسته شدن سد وجود داشت مسئولین مجبور به رهاسازی شدند. همین موضوع موجب شد تا مشکلاتی که همه در جریان آن قرار دارند برای مردم این ناحیه از کشور ایجاد شود.»

این نماینده دور نهم مجلس افزود: «ضررهایی که این سیل به کشاورزان ایجاد کرد جبران‌ناپذیر است. سیلاب بهترین زمین‌های کشاورزی که تحت کشت آبی گندم بود را نابود کرد. قریب به ۱۵ هزار هکتار اراضی گندم در این بلیه طبیعی از بین رفت. چندین روستا زیر آب رفتند و هرچند که مردم مجدداً در منازل روستایی خود ساکن شدند اما این ساختمان‌ها استاندارد لازم را ندارند و هر آن امکان دارد بخشی از این ساختمان‌ها فرو بریزد.»

وی با اشاره به اینکه «برای جبران خسارات وارده به ساختمان‌ها و همچنین مزارع اقدامی انجام نشده است» گفت: «برای سایر مشکلات مردم همچون از بین رفتن دام‌ها و بخشودگی آب بهایی که کشاورزان برای کشت‌های آبی خود پرداخت می‌کردند هیچ‌گونه برنامه‌ای اعلام نشده است. کمک‌های اولیه و ضروری در حد رفع نیاز مردم به دست آن‌ها رسیده است و مسئولین باید برای حل مشکلات در زمینه کشاورزی و دامداری که تأمین‌کننده معیشت آینده خسارت دیدگان است اقدام کنند.»

 

* روی دیگر سکه

استاندار خوزستان: خدمات‌رسانی به مردم در سیل خوزستان با تمام امکانات انجام شد

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور: بازسازی واحدهای مسکونی سیل‌زده در خوزستان

بازدید دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از مناطق سیل‌زده استان خوزستان

سیل خوزستان تولید برق کشور را افزایش داد/ سد خالی کرخه پُر شد

بازدید وزیر نیرو از مناطق سیل‌زده خوزستان

رئیس ستاد بحران وزارت كشور: بحران سيل در خوزستان با تدبير مسئولان مهار شد

روحانی از ترکیه پیگیر سیل خوزستان شد

جهانگیری: وزیر کشور موظف به بسیج امکانات استان‌های هم‌جوار شد

شهردار دزفول از اقدامات انجام شده بعد از وقوع سیل فروردین‌ماه گزارش داد

این تیتر رسانه‌ها در روزهای پس از وقوع سیلاب است. شاید بازدید و قول‌های مسئولین لازم باشد اما کافی نیست. این‌ها شاید خوراک مناسبی برای رسانه‌ها باشد اما قطعاً برای مردمی که همه هست و نیست خود را از دست داده‌اند دردی را درمان نخواهد کرد. سکوت مسئولین در چند هفته پس از این واقعه این تصور را ایجاد می‌کرد که با قول‌هایی که داده شده مشکلات ساکنین خوزستان حل شده است تا اینکه خبر بازدید محمدامین توکلی زاده، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی از روستاهای سیل‌زده منتشر شد.

* گزارش میدانی

پس از این بازدید، محمدامین توکلی زاده، مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی در یادداشتی نوشت:

ديروز در ميان روستائيان فراموش‌شده خوزستان بودم. استاني كه پنجاه روز است استاندار ندارد. سيل محصولات مردم را از بين برده، جاده‌ها را خراب كرده، احشام را تلف كرده، بیماری‌های واگیردار همه‌گیر شده، گردوغبار روزي هر روزشان است.

می‌گویند: سيل آمد همه رفتيم پشت‌بام دو هفته فقط با قايق می‌شد رفت‌وآمد كرد روي بام خيلي سخت می‌گذشت. سيل تمام شد، محصول يك سال تلاشمان را گل‌ولای از بين برده بود زمین‌هایمان هم پر از سنگلاخ شده بود. به ما می‌گویند چرا محصولاتتان را بيمه نكرده بوديد فهميديم كه ما را نمی‌فهمند. فقط نگاهشان كرديم و رفتند از همان جاده‌ای كه فقط با همين ماشین‌های مديران می‌شود از آن تردد كرد آخر جاده را هم آب با خود برده بود. سيل تمام شد و ما باز هم فراموش شديم پارسال تگرگ محصولاتمان را از بين برد امسال سيل...

حالا هم خيال همه راحت شده كه ديگر سيلي در كار نيست حالا ما مانده‌ایم و احشام مرده و مزرعه‌های گل گرفته و بچه‌های مريض و گردوغبار دوباره. می‌گویند پنجاه روز است استان ما استاندار ندارد ولي ما فكر می‌کنیم چند سال است ما استاندار نداريم. اين مدت هم بچه‌های بسيج و هلال‌احمر كنارمان بودند بعد هم آن‌ها هم رفتند. طبق قانون سهم آن‌ها از رودخانه كارون را هم محدود کرده‌اند، داعش براي وهابي شدن آن‌ها شبانه‌روز كار می‌کند، نفت زير پايشان است و سهم آن‌ها از آن، همین‌هاست كه گفتم. چاه آب روستا متعفن است، اما هنوز به عكس آقا عشق می‌ورزند. یکی از آن‌ها می‌گوید: «اميدمان به خداست ما سيد هستيم ماه رمضان سختی است ولی آخرش عيد است ان‌شاءالله.»

تشخیص اینکه گفته‌ها و اقدامات مسئولین به واقعیت نزدیک‌تر است یا گزارش‌های میدانی کار دشواری نیست؛ اما سؤالاتی که باقی می‌ماند این است که آیا نهادهای مسئول اصولاً اقدامات اساسی برای رفع این مشکل انجام نداده‌اند؟ که اگر این‌طور است باید دید چه کاری مهم‌تر از تأمین امنیت و سلامت مردم داشته‌اند که موجب غفلتشان شده است؛ و اگر اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است لازم است به مسئولین یادآوری شود که نباید کارهایی که برای مردم انجام می‌دهند فقط برای رفع تکلیف باشد و عملکرد دولت‌ها در اذهان مردم باقی خواهد ماند پس باید در انجام وظایف خود کوشا باشند.

 

نظر شما