شناسهٔ خبر: 125922 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رکود و بیکاری نگران کننده شده است/ دولت در مسائل اقتصادی اولویت بندی ندارد

آشتیانی.jpg معاون اسبق وزیر صنعت با بیان ای که حل مشکل رکود و بیکاری باید در اولویت سیاست های دولت قرار گیرد گفت: دولت دارد روزمرگی می کند و اولویت بندی در مسایل اقتصادی ندارد. مسلما با آزمون و خطا و باند بازی نمی توان اقتصاد مقاومتی را پیش برد.

به گزارش «نماینده» مقام معظم رهبری در سخنرانی سه شنبه گذشته، نکات مهمی را بیان فرمودند که موارد اقتصادی آن شامل اشاره به دو مشکل عمده اقتصاد ایران ( رکود و تورم) ، توجه به صنایع کوچک و متوسط ، اولویت بندی واقعی جهت حرکت اقتصادی ، جذب و هدایت سرمایه گذاری خارجی به زمینه های مورد نیاز کشور ، توقف واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند و یا مورد نیاز نیستند، تبدیل تجهیزات فرسوده صنایع، توجه کامل به بخش کشاورزی و تمرکز و سرمایه گذاری برای تولید و صادرات فرآوردهای نفتی به جای خام فروشی و دادن مشوقهای قانونی جهت رفتن سپردهای مردم در بانکها به سمت شتاب یافتن روند اقتصاد مقاومتی، بود.

به‌منظور بررسی این موارد و میزان موفقیت دولت در پرداختن به این فرازهای مهم  با امیررضا واعظی آشتیانی، معاون اسبق وزیر صنعت و مدیرعامل اسبق سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت‌وگویی انجام داده ایم.

معاون اسبق وزیر صنعت گفت: حضرت آقا در مورد مشکل رکود و بیکاری و تورم و به خصوص نسبت به جوانانی که بیکار هستند، ابراز ناراحتی و نگرانی کردند. ضمن اینکه نوسازی صنایع، کشاورزی، فرآوری مواد خام و استفاده از سپرده های مردم در امر تولید و شتاب حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی چکیده ای از فرمایشات آقا در زمینه اقتصاد بود. اما واقعیت امر این است که دولت فقط بحث این را می کند که تورم را پایین آورده ایم و در این مورد اشاره به تورم نقطه به نقطه می کند در صورتی که این بحث ریشه علمی ندارد و یک موضوع غیر علمی است که آقایان به آن اشاره می کنند.

*واقعیت تلخ اقتصاد ایران، حاصل روش آزمون و خطای تیم اقتصادی دولت است
آشتیانی تاکید کرد:  مشکل امروز مملکت این است که رکود باعث شده تولید دچار چالش جدی  شود و این در جامعه  مشکلاتی بوجود آورده است. به اعتراف خود مسئولین دولتی از جمله وزارت صنعت و معدن ۸۰۰۰ کارخانه  فقط در شهرک های صنعتی تعطیل شده است و این بیانگر واقعیت تلخ سیاست گذاریهای غلط دولتی است که تیم اقتصادیش به صورت آزمون و خطا  سکان اداره کشور را در دست دارد. این در حالی است که آقای روحانی در انتخابات سال ۹۲ یکی از حرفهایش این بود که ما برای اشتغال یک برنامه جدی خواهیم داشت. او گفت چرخیدن سانتریفیوژها خوب است اما به شرطی که چرخ صنعت بچرخد اما حالا می بینیم هم سانتریفیوژها از چرخیدن باز مانده اند و هم بخش اعظم چرخ تولید ایستاده است.

وی افزود: متاسفانه ما داریم به سمت و سویی می رویم که واردات دارد ریشه تولید را خشک می کند و وقتی تولید نداشته باشیم باید بیشتر به سمت واردات برویم.

*در دولت یازدهم، هزینه دولت دو برابر شده است
مدیرعامل اسبق شهرکهای صنعتی ایران گفت: آقای روحانی در بخشی دیگر از وعده هایش از پایین آوردن هزینه های دولت و جلوگیری از بزرگ شدن اقتصاد دولتی سخن گفت اما می بینیم دولت روز به روز هزینه هایش افزایش یافته است؛ بودجه جاری دولت از ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۱۷۰ هزار میلیارد در سال ۹۴ رسیده است.

وی تاکید کرد: ایشان همچنین می گفتند که در دولتهای گذشته آنها اشتغال را برای چینی ها فراهم کرده بودند و خام فروشی را افزایش داده بودند و ما خام فروشی را کاهش و درآمد ملی را افزایش می دهیم. ولی می بینیم که نه تنها این اتفاق نیافتاده بلکه به قول آقای زنگنه صادرات نفت ایران به ۳.۵ میلیون بشکه از یک میلیون بشکه رسیده است، این کجا هماهنگی دارد با صحبتهای آقای روحانی؟  بسیاری از کشورها از مشتقات نفتی که ما به صورت خام به آنها می فروشیم منتفع می شوند، آنها با نفت خامی که از ما می خرند و ارزش افزوده ای که با تبدیل آن بدست می آورند سود کلان می برند؛ ژاپن در هر یک تن نفت خامی که می خرد و تبدیل آن به فرآوره های نفتی، ۱۴هزار دلار سود کسب می کند. در کل دولت نهم و دهم جمع واردات از چین ۵۰۵۸ میلیون دلار بود در حالی که در دولت یازدهم ظرف دو سال این عدد به ۱۰۱۷۴ میلیون دلار رسیده است. 

رئیس اسبق شهرکهای صنعتی ایران گفت: در بخش تولید ما نوسازی صنایع را داریم که در خیلی از کارخانجات ما همچنان از تکنولوژی پایین استفاده می کنند و این عاملی خواهد بود برای اینکه ما در بخش کیفی با چالش مواجه باشیم.

مواد اولیه مناسب، نیروهای آموزش دیده، اینها نکاتی است که دولت باید توجه ویژه داشته باشد و سرمایه گذاران ما به این نکته اهتمام داشته باشند. نوسازی صنایع ایران باید جزء مهمترین برنامه دولت قرار بگیرد، و قرار نیست که ما محصولاتی را با تکنولوژی گذشته بخواهیم تولید کنیم و بخواهیم ادعای رقابت با رقبایمان در خارج از مرزها داشته باشیم.

وی گفت: وامی هم که دولت اخیرا قرا ر است به صنایع بدهد صرفا برای گردش مالی آنها است و سیاست باید به سمت و سویی برود که صنایع نوسازی شوند و اینکه این وام فقط  بخواهد تولید را سرپاه نگه دارد، مشکلی برای ما در دراز مدت حل نخواهد کرد. نوسازی صنایع در کشور فراموش شده است. در برخی از کارخانجات هم که تکنولوژی تولید داریم در عین حال مشکلاتی که برای این کارخانه ها بوجود آمده، امکان بهره برداری از آن تکنولوژی وجود ندارد.

آشتیانی در ادامه گفت: بخش کشاورزی هم یکی از نکاتی است که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند. ما در کشاورزی قابلیتهایی را داریم که باید از آنها به درستی استفاده کنیم و در فرآوری تولیدات کشاورزی و صنایع تبدیلی باید سرمایه گذاری کنیم. باید سیاستگذاریهای دولت به سمت و سویی برود که برای سرمایه گذاران هم توجیه اقتصادی داشته باشد و هم با تکنولوژی برتر، محصولات کشاورزی که در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصدش به ضایعات تبدیل می شود، از آن استفاده بهینه کرد.    

وی افزود: شرکتهای دانش بنیان موتور محرک هستند برای فعالیتهای فنی و اقتصادی و کشورهایی که به این شرکتها بها داده اند توانسته اند مراحل ترقی را خیلی سریع طی کنند. شرکتهای دانش بنیان بسیار اثر گذار هستند در فعالیتهای فنی، اقتصادی و صنعتی ما و اهتمام به این موضوع بسیار مهم است منتهی باید توجه داشت که این شرکتها را ساماندهی کنیم و مشخص شود که هر شرکتی در زمینه هایی که تولید علم می کند به گونه ای هدایت شوند که از این دانش به خوبی استفاده شود و بگونه ای نباشد که گروهی اندیشمند در زمینه های مختلف شروع به فعالیت کنند ولی از این دانش استفاده مناسبی نشود. ما بدون شرکتهای دانش بنیان نمی توانیم حرکتهای جدی را داشته باشیم.

*تاکید چند باره مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد، نشان از نگرانی جدی در این خصوص است
معاون اسبق وزیر صنعت گفت: من جمع بندی ام این است که مقام معظم رهبری نگرانیهایی در ارتباط با رکود و بیکاری  دارند. وجود رکود در کشور باعث شده اکثر صنایع تعطیل شده و یا در حال تعطیل شدن است. این کار تبعات اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی  و فرهنگی دارد و اگر بخواهد این روند ادامه داشته باشد، مطمئنا نارضایتی هایی را ایجاد می کند و از نظر سیاسی هم دشمنان ما استفاده سیاسی می کنند. لذا حضرت آقا تاکید داشتند که موضوع اشتغال و رکود را هر چه زودتر تکلیفش را روشن کنند؛ هرچند دولت فکر می کند که با کاهش سود سپرده مردم می تواند فضای اقتصاد را تعدیل کند ولی این تنها فاکتور نیست. من متاسفم که می بینم دولت دارد فقط آزمون و خطا می کند و تک بعدی جلو می رود. البته کارشناسان مخالف پایین آوردن سود تسهیلات نیستند ولی  طوری نباشد که بعدا برای اقتصاد و تولیدمان مضر باشد. من باورم این است که نگرانیها خیلی جدی است و وقتی مقام معظم رهبری چنین تاکیدی را در سخنان خود دارند این نگرانی افزایش می یابد.  

وی در پایان تاکید کرد: دولت دارد روزمرگی می کند و اولویت بندی در مسایل اقتصادی ندارد. این که با آزمون و خطا و باند بازی اقتصاد مقاومتی را پیش ببرد، این کار مطمئنا جوابی نخواهد داد.

 

نظر شما