شناسهٔ خبر: 125881 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

همزمان با سالگرد فتنه ۸۸؛

حجاریان مدعی تقلب در انتخابات مجلس دهم شد

حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات در جدیدترین مصاحبه خود مدعی تقلب در انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه مشهد شد.

به گزارش «نماینده»؛ «سعید حجاریان» یکی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات که در سال‌های اخیر اظهارات شاذ زیادی در عالم سیاست مطرح کرده و می‌کند، به تازگی در مصاحبه‌ای با یک نشریه دانشجویی، به سبک دوران دوم خرداد و شبیه به سخنان تندروانه‌ اصلاح‌طلبان آن زمان، سخنان عجیب و غریبی گفته است.

حجاریان در این گفتگو که گویی خواسته در ماه خرداد، یاد و خاطره ادعاهای بی سند سال ۸۸ را زنده کند، مدعی تقلب در انتخابات مجلس دهم در حوزه مشهد شده و گفته است: «در انتخابات مشهد تقلب هم شد»

وی در این مصاحبه سخن از تقلب را از اینجا آغاز می‌کند که نتیجه انتخابات سال ۸۴ به دلیل بی توجهی دولت خاتمی به حاشیه شهرها بوده و خروجی آن انتخابات را هم پیش بینی می‌کرده است. او معتقد است: «مشکل بی‌آبی و کمبود بودجه در اواخر دولت خاتمی باعث شد که بخش عظیمی از شهرهای ما دچار حاشینه‌نشینی شوند. همان موقع پیش‌بینی کردم که اگر ۱۸ خرداد سال ۸۰ مردم پای صندوق نیایند گرفتار یک وضعیت بناپارتی می‌شویم و گفته بودم که صدای پای احمدی نژاد می‌آید»

این تئوریسین جریان اصلاحات در ادامه مدعی تقلب در مشهد می‌شود و می‌گوید: «در انتخابات اخیر وضعیت شیراز خوب بوده اما آیا حاشیه‌هایش هم خوب بوده؟ شهرهای دیگر استان فارس چطور بوده؟ خوزستان را نگاه کنید، خراسان را ببینید، اصفهان را ببینید، نتایج در حاشیه‌ها بد بوده است، "البته در مشهد تقلب هم شد"»

اشتباه دولت خاتمی برگزاری انتخابات مجلس هفتم بود

حجاریان در این گفتگو به همین مقدار از سخنان شاذ و خاص خود بسنده نکرد و با برشمردن اشتباهات دولت اصلاحات و دوم خرداد گفت: «اشتباه ما برگزاری انتخابات مجلس هفتم بود، وزارت کشور خاتمی نباید انتخابات را برگزار می‌کرد، باید می‌گفت با این رد صلاحیت‌ها خودتان برگزار کنید، باید پایش می‌ایستاد»

وی ادامه داد: «خاتمی سر قضیه‌ قتل‌های زنجیره‌ای باید پیگیری می‌کرد و نکرد، اصلا معلوم نشد چه شد. ۱۸تیر را باید پیگیری می‌کرد، انتهای قضیه نباید برسد به یک سرباز و ریش تراش! در قضیه‌ مطبوعات و لوایح دوقلو باید مقاومت می‌کرد»

سخنان خاص آقای تئوریسین در سال‌های گذشته بسیار است، اما بعنوان نمونه می‌توان به اظهارات وی درباره ادعای تقلبی که اهالی فتنه در سال ۸۸ کردند و کشور را به آشوب کشاندند هم اشاره کرد.

حجاریان ۳ سال پیش در مصاحبه‌ای باز هم ادعای تقلب در انتخابات ۸۸ را تکرار کرد ولی اسم آن را نه «تقلب» بلکه «تدلیس سیستماتیک» گذاشت. او گفت: «بنده چند بار گفته‌ام که بحث ما این نیست که تخلف و یا تقلب شده است. اسم آن "تدلیس سیستماتیک" است. در توضیح تدلیس باید بگویم که  اگر شما سه سال درشهرداری به مردم پول بدهید، بعد هم چهار سال در دولت به مردم سیب‌زمینی و یارانه و پول یامفت بدهید و رأی بخرید، تدلیس سیستماتیک می‌شود»

تئوریسین نظریه فشار از پایین و چانه زنی از بالا در مصاحبه دیگری پیشنهاد انحلال مجلس توسط دولت را هم داد و گفت: «باید شرایطی فراهم شود تا مانند بسیاری از کشورها، دولت بتواند مجلس را منحل کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند تا مردم مجدداً رای دهند و سیستمی هماهنگ پدید آورند»

اظهارات حجاریان را نباید صرفا بعنوان سخنان شخصیِ یک فعال سیاسی تحلیل کرد بلکه سخنان وی برآمده از تفکر و روحیه تندروهای اصلاح‌طلب در عدم پذیرش هرآنچه خلاف میل آنها در رقابت‌های سیاسی می‌شود، است.

نتایج انتخابات مجلس دهم در حوزه انتخابیه مشهد و برخی از حوزه‌های انتخابیه که پیروزی اصولگرایان و شکست اصلاح‌طلبان را نشان می‌داد، بار دیگر توهم تقلب تندروهای اصلاح‌طلب را برانگیخت و ثابت کرد هر رایی که مطابق خواست آنها از صندوق بیرون نیاید، تقلبی در آن صورت گرفته است.

گفتنی است اسفند گذشته و پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم، اصلاح طلبان و برخی مقامات دولتی مشهد تلاش بسیاری کردند تا با ایراد شبهه در سلامت انتخابات، نتیجه آنرا تغییر دهند اما علی رغم بازشماری برخی صندوق ها درنهایت همان نتیجه اولیه تایید شد.

نظر شما