شناسهٔ خبر: 125787 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

نقوی حسینی:

مکان استقرار و ساختار حقوقی سازمان ملل نیازمند تجدیدنظر است

نقوی حسینی/21 نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سخنان اخیر بان کی مون اثبات کرد سازمان ملل ابزار دست سلطه‌گران است، گفت: مکان استقرار و ساختار حقوقی سازمان ملل نیازمند تجدیدنظر است.

به گزارش «نماینده» سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به حذف نام عربستان سعودی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد (ناقضان حقوق کودکان)، اظهار داشت: آنچه اخیرا در این رابطه اتفاق افتاد، یک بار دیگر اثبات کرد که سازمان ملل متحد ابزار دست قدرت های سلطه‌گر است و آنها از این سازمان به عنوان یک وسیله استفاده می‌کنند.

وی افزود: اینکه دبیرکل سازمان ملل نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و ابراز تاسف کرد، نشان می‌دهد که این حقیقت که سازمان ملل ابزار دست قدرت ها است، به درون این سازمان نیز کشیده شده و امروز بان کی مون هم به گونه ای می خواهد به این مسئله اعتراف کند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: من این اظهارات بان کی مون را به نوعی تسری پیام جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه سازمان ملل ابزار دست سلطه‌گران است، به درون سازمان ملل می‌دانم و فکر می‌کنم که در آینده این مسئله، طرفداران بیشتری پیدا خواهد کرد.

اعتراض اخیر بان کی مون، می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ سازمان ملل باشد

نقوی حسینی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان نسبت به آینده سازمان ملل امیدوار بود، گفت: من فکر می‌کنم با این بیانیه رسمی آقای بان کی مون، یک نقطه عطف در تاریخ سازمان ملل به وقوع پیوسته و امیدواری ما را بیشتر کرده است که تحولاتی در این سازمان اتفاق بیفتد، چرا که تا به حال سراغ نداشته ایم که دبیرکل سازمان ملل به عملکرد سازمان اعتراض کند.

وی درباره راهکارهای پویاتر شدن سازمان ملل و خروج آن از حالت ابزاری برای قدرت های سلطه گر، اظهار داشت: مسئله اصلی در حال حاضر، مکان استقرار سازمان ملل است؛ مکان استقرار، ضوابط و مقرراتی دارد که آمریکایی ها به آن عمل نمی‌کنند.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یادمان نرفته است که برای صدور ویزای نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، آمریکایی‌ها چقدر بازی درآوردند؛ در حالی که صدور ویزای نماینده کشورها در سازمان، ضوابط خاص خودش را دارد و کشور محل استقرار حق ندارد مانع‌تراشی کند.

نقوی حسینی ادامه داد: علاوه بر این، باید در ساختار حقوقی سازمان ملل از جمله حق وتو و ساختار شورای امنیت تجدیدنظری جدی صورت گیرد؛ چرا که بسیاری از این ساختارها مربوط به دوران جنگ جهانی دوم و درگیری قدرت های سلطه‌گر بوده است. در حال حاضر دیگر آن شرایط وجود ندارد و هر کشوری، یک بازیگر مستقل بین‌المللی است.

نظر شما