شناسهٔ خبر: 125765 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

باز هم روح برجام در خطر است

رضا نجفی/

به گزارش «نماینده»  گرچه بسیاری از کارشناسان سیاسی در ایران بارها از شانه خالی کردن آمریکا از زیر بار اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای گفته‌اند، به نظر می‌رسد مسئولان دولت همچنان آمریکا را در برخی موارد تنها ناقض و از بین برنده روح برجام می‌دانند. به همین دلیل نیز هفته گذشته نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم پایبندی ۱+۵ به تعهداتشان بر اساس برجام تأکید کرد و هشدار داد طرف‌های مقابل از هر اقدام ناسازگار با متن، روح و نیت برجام که اجرای موفقیت‌آمیز آن را تضعیف کند، پرهیز کنند.

«رضا نجفی»، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جریان برگزاری نشست شورای حکام آژانس با انتقاد از سرعت ناکافی اجرای موافقت‌نامه‌های تجاری و اقتصادی با دیگر کشورها در دوره پسابرجام، مسئولیت‌پذیری دیگر طرف‌های برجام در امر اجرای تعهدات خود را شرط ماندگاری این توافق دانست. این در شرایطی است که برخی از خبرگزاری‌ها هفته گذشته به نقل از «موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقل کرده بودند که این اتحادیه و آمریکا مسئوليتی در قبال برنامه‌های تجاری ایران ندارند. البته این گفته به سرعت از سوی دو طرف تکذیب شد اما نجفی درباره اجرای تعهدات گروه ۱+۵ گفته است: «همان‌گونه که از ابتدای شروع این روند متذکر شده‌ایم، اجرای متقابل و کامل تعهدات گروه ۱+۵ مبنای اصلی برجام و بخش حیاتی توافق برای حفظ آن است. لغو کامل تمامي تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمامي تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یک‌جانبه یا چندجانبه که قانوناً محقق شده است، باید به همکاری بیشتر با ایران در همه زمینه‌ها منتهی شود.»

نجفی همچنین بیان کرده است که هر چند نتایج برجام در زمینه همکاری با ایران پیشرفت داشته است و موافقت‌نامه‌های جدیدی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصاد و تجارت امضا می‌شوند، ولی سرعت اجرای آنها کافی نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما