شناسهٔ خبر: 125749 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نماینده اصلاح طلب مجلس: کشور در رکود به سر می‌برد

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به وجود رکود در کشور گفت: بیکاری مهم‌ترین دغدغه اصلی دوران رکود است.

به گزارش «نماینده»، پروانه مافی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز (یکشنبه) در صحن علنی پارلمان ضمن تشکر از حضور مردم در انتخابات مجلس دهم، گفت: افزایش بیکاری مهم‌ترین دغدغه اصلی دوران رکود است.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور بیش از ۴ سال است که در رکود به‌سر می‌برد گفت: مناسبات اقتصادی دچار تنزل شده و فعالان اقتصادی، پویایی مورد نظر را مشاهده نمی‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس، افزایش بیکاری را مهم‌ترین دغدغه‌ اصلی دوران رکود دانست و افزود: باتوجه به شعار ما در جریان انتخابات اخیر و در دیدار اخیر با رهبری، باید معضل بیکاری را از طریق کسب درآمدهای نفتی حل کنیم.

مافی با دادن آماری از بیکاری در کشور خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ نرخ مشارکت ۳۸.۲ و نرخ بیکاری ۱۱.۸ درصد بود و امروز نرخ بیکاری از سن ۱۵ تا ۲۴ سال ۲۶ درصد است و یک چهارم جوانان بین ۱۵ تا ۲۵ سال بیکار هستند و مرکز آمار می‌گوید که ۲.۷ میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در چند سال گذشته، تصریح کرد: نرخ بیکاری طی سالهای ۸۴ تا ۹۴ از ۴۱ درصد کاهش و بیش از ۳۰ درصد در سالهای اخیر متوقف شده است اما این روند تفاوت چندان چشمگیری محسوب نمی‌شود.  

مافی با خطرناک دانستن افزایش نرخ بیکاری، افزود: بیکاری پیامدهای زیادی دارد و افزایش نرخ بیکاری به عنوان یکی از عوامل اصلی طلاق تهدید‌کننده خانواده است و بالا رفتن سن ازدواج بنیان خانواده را تهدید می‌کند در حالی که با روند فعلی، حل بحران بیکاری غیرممکن است.

این نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس با اشاره به فرارهای مالیاتی در کشور، گفت: در قانون بودجه ۹۵ درآمدهای مالیاتی ۳۱.۵ درصد است که این ظرفیت بالقوه کسب درآمدهای مالیاتی و ساختار  بودجه را نشان می‌دهد.

مافی افزود: براساس گزارش‌های رسمی، فرار مالیاتی ۱۳ هزار تا ۳۰ هزار میلیارد برآورد شده است و ۱۲ تا ۲۸ درصد از درآمدهای مالیاتی را شامل می‌شود که با تخصیص این رقم به حوزه اشتغال، مشکل بیکاری حل می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد نظام مالیاتی برای مبارزه با  قاچاق، موتور محرکی برای اقتصاد کشور است، تاکید کرد: امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات حاصل تدابیر خردمندانه و تلاش دیپلماسی کشور است و باید با وحدت کلمه فضای آرامی را برای سرمایه‌گذاری درکشور فراهم نماییم.

نظر شما