شناسهٔ خبر: 125740 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجالس نهم و دهم در گفت‌وگو با «نماینده» مطرح کرد:

غفلت از صنعت و تخم‌مرغ‌هایی که در سبد کشاورزی قرار گرفت

داریوش اسماعیلی43

«سالیان زیادی است که استان فارس به عنوان قطب کشاورزی در کشور معرفی می‌شود، از طرف دیگر این استان دارای منابع غنی معدنی است. درخصوص مسائلی که در استان فارس قابل طرح و پیگیری است، می‌توان به دو موضوع اصلی اشاره کرد: «یکی صنایع و دیگری معادن»

این سطور مقدمه صحبت «داریوش اسماعیلی»، نماینده خرامه، سروستان و کوار در مجلس با هفته‌نامه «نماینده» است. وی در ادامه توضیح می‌دهد: «در کمال تأسف باید گفت استان فارس قبلاً به عنوان قطب کشاورزی معرفی می‌شد که همین امر موجب گرديد تا تمامی منابع آب زیرزمینی استان را استخراج و صرف کشاورزی نماییم. می‌توان ادعا کرد شدیدترین و بدترین ضربه‌ای که به استان فارس وارد شده، همین موضوع است.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم می‌گوید: «در این سال‌ها به دلیل اینکه تمامی توجهات و سرمایه‌گذاری‌ها به سمت کشاورزی استان جلب شد، بحث صنعت با وجود پتانسیل‌های موجود به‌طور کامل به فراموشی سپرده شد. این اقدام مصداق ضرب‌المثلی است که «نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد بگذاریم.» ولی متأسفانه استان فارس تمامی تخم‌مرغ‌ها را در سبد کشاورزی گذاشت و این اقدامات موجب شده با کمبود شدید آب‌های زیرزمینی مواجه باشیم تا حدی که فرونشت‌های زیادی را در سطح استان شاهد هستیم که به دلیل خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی این اتفاق رخ داده است و برای تأمین آب شرب مجبور به حفر چاه ۴۰۰ متری می‌شویم.»

اسماعیلی با اشاره به اینکه «مزیت استان فارس در مسئله صنعت این است که دارای منبع غنی انرژی است.» می‌افزاید: «به‌طور کلی هر صنعتی برای ایجاد و رشد نیازمند چند مؤلفه است؛ انرژی یکی از این عوامل است که استان فارس بزرگترین تولیدکننده گاز کشور به شمار می‌رود. دومین مورد، نیروی انسانی کارآمد می‌باشد که خوشبختانه نیروی تحصیل‌کرده و نیز نیروی کارگر به اندازه کافی در منطقه وجود دارد. سومین فاکتور لازم برای رشد صنعت، نیاز و بازار مصرف است که با توجه به اینکه صنایع در استان توسعه‌ای نداشتند، نیاز و بازار مصرف صنایع مختلف در استان داریم.»

«دومین مبحث قابل ذکر و بررسی در استان فارس، معدن و صنایع معدنی است که نه تنها در استان فارس بلکه در کل کشور جای کار دارد.» داریوش اسماعیلی با اشاره به این مطلب می‌افزاید: «این استان به خاطر قرارگیری در مجموعه کوه‌های زاگرس از حیث معادن به‌خصوص صنایع غیر فلزی فوق‌العاده است. معادن آهک، گچ، خاک‌های رس و صنعتی، دولومیت (ماده اصلی تولید منیزم) را می‌توانیم در استان فارس به وفور داشته باشیم. البته معادن دارای عناصر فلزی هم در منطقه وجود دارد که به‌عنوان نمونه می‌توان به معدن سنگ آهن در بهرام گورِ نیریز اشاره کرد. هرچند مسائل موجود در حوزه محیط‌زیست مانع از استخراج آن بوده اما می‌توان با تکنولوژی‌های جدید هم محیط‌زیست را حفظ کرد و هم از معادن استفاده بهینه داشت.»

این نماینده مجالس نهم و دهم معتقد است باید در استان فارس تمرکز خاصی بر روی اکتشافات داشت. وی می‌گوید: «در مجلس نهم اعتبارات خوبی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گرفتیم که متأسفانه مدیریت ضعیف صنعت و معدن در استان فارس نتوانست پیشرفت خوبی را در این زمینه حاصل نماید. حتی در این خصوص مبلغ ۵ میلیارد تومان با سختی فراوان مصوب شد و باید جذب می‌شد تا صرف اکتشاف و فرآوری مواد معدنی شود اما به دلیل ضعف در مدیریت صنعت و معدن استان از دست رفت.»

وی با ابراز تأسف از اینکه صنایع موجود استان نیز از بین رفته، می‌گوید: «برند آزمایش در کل کشور و حتی خارج از آن شناخت شده بود ولی متأسفانه سپردن این کارخانه به بخش –به اصطلاح-خصوصی موجب نابودی کامل این صنعت در کشور شد. عامل اصلی در شکست این صنعت «عدم نظارت» بود. کارخانه آزمایش به قیمت بسیار نازل به بخش خصوصی واگذار شد. خریداران کارخانه پس از مدتی دست به فروش ماشین آلات کارخانه و زمین‌های ارزشمند آن زدند. آنچه که در مورد «آزمایش» اتفاق افتاد، دلالی بود، یعنی به جای اینکه افراد پول خود را در تولید سرمایه‌گذاری کنند و منتظر ثمره آن بمانند، برای کسب پول هنگفت داشته‌های شرکت را فروختند.»

 

 

نظر شما