شناسهٔ خبر: 125736 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگو با محمدرضا باهنر درباره دغدغه‌های این روزهایش پس از فراغت از مجلس:

قرار نیست به دولت یا مجلس یا جای خاصی بروم

باهنر

هفته نامه «نماینده» - محمدرضا باهنر «نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامي» شناخت کاملی از ساختار و وظایف قوه مقننه دارد، پس از شکل‌گیری مجلس دهم و انتخاب هیئت‌رئیسه خبری مبنی بر شکل‌گیری فراکسیون سوم تحت عنوان «اعتدال» اعلام شد. با توجه به حضور ۲۸ ساله باهنر در خانه ملت به سراغ او رفتیم و پیرامون آرایش سیاسی بهارستان سؤال کردیم.

شکل‌گیری حزب فراگیر و آسیب‌شناسی انتخابات مجلس دهم نیز محورهای دیگر گفت‌وگوی «نماینده» با رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری بود.

هفته‌نامه «نماینده» در شماره اول خرداد، خبر از فعالیت رئیس جبهه پیروان مبنی بر شکل‌گیری حزب فراگیر در عرصه سیاسی داد، او ضمن تأيید این خبر به جزئیات بیشتری درخصوص حزب فراگیر پرداخت.

باهنر با اشاره به اینکه حزب فراگیر چه زمانی شکل خواهد گرفت؟، افزود: «بنده به متشکل کردن نیروهای اصول‌گرا تحت عنوان حزب فراگیر يا به عبارتی مجموعه‌ای سیاسی فراتر از جامعه مهندسین و یا جبهه پیروان فکر می‌کنم.»

وی اضافه کرد: «به اعتقاد بنده رقبای ما هم باید همین فکر را کنند یعنی اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان، و معتدلین نیز باید خود را در یک حزب فراگیر متشکل کنند.»

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۰-۴۰۰ حزب دارای مجوز از سوی وزارت کشور هستند، می‌گوید: «از این تعداد فقط ۴۰،۵۰ حزب فعال هستند و مابقی آنها فقط مجوز دریافت کرده‌اند.»

باهنر یادآوري می‌کند: «۸۰ درصد این احزاب، احزاب کاغذی هستند و هیچ فعالیتی ندارند و فقط ۲۰ درصد آنها در زمان انتخابات فعالیت می‌کنند.»

وی ضمن تشریح وظایف و کارکردهای حزب بار دیگر بر شکل‌گیری حزب فراگیر در عرصه سیاسی تأکید کرد و اظهارداشت: «کادر سازی، برنامه برای اداره کشور و پیگیری و بررسی مطالبات مردم از جمله کارکردهای احزاب است. باید توجه داشته باشیم که احزاب باید برای اداره کشور برنامه ارائه دهند اما جای آن خالی است.»

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: «احزاب باید مطالبات مردم را شناسایی کنند و در دستور اجرا بگذارند؛ احزاب این وظایف را برعهده دارند. البته خلأ آنها برای انجام این وظایف همچنان احساس می‌شود.»

«برخی پیش از این می‌گفتند می‌خواهم در دولت، مجلس یا جای خاصی فعالیت کنم اما من(باهنر) جایی نمی‌خواهم بروم چراکه معتقدم راه‌حل‌هایی برای این مسئله وجود دارد که می‌توان قوا را به همدیگر نزدیک کرد.»

با توجه به حضور و عضویت باهنر در شورای ائتلاف اصول‌گرایان محور دوم گفت‌وگو را به آسیب‌شناسی انتخابات مجلس دهم اختصاص دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال كه «برخی از تحلیل‌گران همچون امیر محبیان براین باورند لیست اصول‌گرایان در تهران برای رأی نیاوردن بسته شده بود، برخی دیگر(رقیب) هم ادعا می‌کنند سهم‌خواهی باعث شد تا فهرست کارآمد نشود» نسبت به طرح تحلیل‌های ارائه شده چه پاسخی دارید؟ تصریح کرد: «اولاً باید بگوییم من این موضوع را جزو رشد سیاسی می‌دانم که در تهران مردم کاملاً حزبی رأی دادند. این همان نکته‌ای است که بر آن تأکید داریم و می‌گوییم ما دو، سه حزب فراگیر می‌خواهیم.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری خاطرنشان کرد: «اگر قرار بود ما لیست اصول‌گرایان را مجدداً تنظیم می‌کردیم، همان طور که در نظر گرفتیم معرفی می‌کردیم.»

باهنر با اشاره به تحلیل‌های پسا انتخابات مجلس، افزود: «عده‌ای می‌گفتند دوستان شما قرار بود کنار بروند اما این کار را انجام ندادند و ضربه وارد شد، اما چقدر؟ به اعتقاد بنده ۱۰ درصد به لیست ضربه وارد شد.

«با وجود فراکسیون ولایت، چرا فراکسیون دیگری تحت عنوان «اعتدال» در مجلس تشکیل شده است؟، آیا تشکیل چنین فراکسیونی به منزله عبور از فراکسیون فراگیر اصول‌گرایان تلقی نمی‌شود؟» این پرسش دیگر ما از نائب‌رئیس پیشین مجلس بود.

باهنر پاسخ می‌دهد: «توجه داشته باشیم که فعالان مجلس در پارلمان معمولاً بیشتر از دو فراکسیون نیستند، اگر یک فراکسیون اکثریت را داشته باشد نیازی به فراکسیون‌های دیگر نیست اما اگر از بین دو فراکسیون هیچ کدام اکثریت را نداشته باشند، فراکسیون‌های خرد تعادل مجلس خواهند بود.

وی با اشاره به شکل‌گیری فراکسیون‌های فعال در مجلس دهم بر فعالیت دو فراکسیون تأثیرگذار تأکید کرد و  گفت: «در مجلس دهم شاید به صورت رسمی سه فراکسیون اصلاح‌طلبان، اصول‌گرایان و مستقلین امکان به وجود آمدن داشتند اما به دلیل آنکه تعداد مستقلین زیاد است و تفرقه هم بین‌شان زیاد است، به صورت طبیعی تحت تأثیر دو فراکسیون دیگر قرار گرفتند.»

 

نظر شما