شناسهٔ خبر: 125705 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

مهمترین دستاورد "نبرد فلوجه" چیست؟

نیروهای مردمی در عملیات های اخیر در اطراف فلوجه بقدری خوب و انسانی رفتار کرده اند که حتی برخی مقامات آمریکایی نیز مجبور به اعتراف این واقعیت شده اند.

به گزارش «نماینده»، در حالی نیروهای عراقی به همراه الحشد الشعبی در آستانه یک پیروزی بزرگ در فلوجه قرار دارند که موج سنگین تخریب ها علیه گروهای مردمی مقاومت به اوج خود رسیده است.

نیروهای داوطلب مردمی عراق «الحشد الشعبی»، که متشکل از هزاران شیعه و سنی عراقی است، در صدر تخریب رسانه های وابسته به عربستان و چند کشور عربی دیگر منطقه قرار گرفته اند. آنها تلاش می کنند که پیروزی ها در فلوجه را تحت تاثیر قرار داده و حتی زمینه هایی برای تفاسیر جنگ شیعه و سنی از نبرد فلوجه ارائه بدهند.

این خط رسانه ای ناجوانمردانه و دروغ در حالیست که به نظر می رسد که پیروزهای الحشد الشعبی در استان‌های صلاح‌الدین و الانبار و آزادی تکریت و چند منطقه مهم دیگر از داعش و اینک در فلوجه، برای جریان آمریکایی منطقه بسیار سنگین تمام شده است.

در همین حال نباید از یاد برد که امریکایی ها نیز همواره از حضور قدرتمندانه الحشد شعبی در عملیات های نظامی علیه داعش واهمه داشته و از کارشکنی در اینباره هیچگاه دریغ نکرده اند.

با این وجود اخبار و تصاویری که از نبرد فلوجه منتشر شده نشان می دهد که رعایت موازین اخلاقی توسط الحشد شعبی در فلوجه خیره کننده بوده است.

نیروهای الحشد شعبی در ابتدا گذرگاه هایی برای خروج نیروهای غیرنظامی در فلوجه در نظر گرفته اند تا مردم عادی از این شهر به راحتی خارج شوند. از طرف دیگر با توجه به اینکه داعش از مردم این شهر به عنوان سپهر انسانی استفاده می کند و حتی بنا به اخبار منتشر شده کودکان را مسلح کرده، الحشد شعبی با احتیاط فراوان و نبرد تدریجی در حال مبارزه است تا از تلفات انسانی نبرد کاسته شود. این در حالیست که این توان در حال حاضر وجود دارد که با یک نبرد سنگین و همه جانبه کار فلوجه را یکسره شود.

در همین راستا، پیش از این آیت الله سیستانی نیز با صدور پیامی، موارد اسلامی یک جهاد را به نیروهای عراقی در نبرد فلوجه یادآوری کرده‌اند و با توجه به محبوبیت این مرجع تقلید، نیروهای الحشد شعبی خود را ملزم به اجرای این پیام می دانند.

نیروهای مردمی در عملیات های اخیر در اطراف فلوجه بقدری خوب و انسانی رفتار کرده اند که حتی برخی مقامات آمریکایی نیز مجبور به اعتراف این واقعیت شده اند.

همچنانکه، سفیر آمریکا در عراق، اعلام کرد که هیچ سندی دال بر وجود نقض حقوق بشر در فلوجه، در دست نیست.

«استورات جونز» سفیر آمریکا در عراق، اعلام کرد که سندی وجود ندارد که تأکید کند در فلوجه، نقض حقوق بشر صورت گرفته است و نخست‌وزیر «حیدرالعبادی» نسبت به حمایت از شهروندان، مصمم و پایبند است.

البته سفیر آمریکا ادامه داد: ما به تلاش‌های الحشدالشعبی در مقابله با داعش احترام می‌گذاریم اما این نیروها باید تحت تسلط ارتش باشند.

از سوی دیگر، «کریم النوری» سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی (الحشدالشعبی) با رد هر گونه نقض حقوق پناهندگان، از سازمان‌های بین‌المللی خواست تا به عراق سفر کنند.

وی تأکید کرد: نیروهای الحشدالعشبی حفاظت از بیش از ۷۰۰۰ پناهنده را در مناطق العامریه در فلوجه بر عهده دارند و این پناهنده‌ها در امنیت کامل به سر می‌برند.

سخنگوی الحشدالشعبی، گفت: از تمام سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم تا هیأت‌های خود را برای بررسی اوضاع پناهندگان به اردوگاهها اعزام و دروغ بودن تبلیغات رسانه‌ها را مشاهده کنند.

با این وجود به نظر می رسد که نبرد اخیر در فلوجه با وجود همه کارشکنی ها و تخریب های گسترده، به صحنه ای از صدور گفتمان اخلاقی و جهادی برتر الحشد شعبی تبدیل شده که این مسئله مهمتر از همه دستاودرهای نظامی و سرزمینی تصرف فلوجه خواهد بود. موضوعی که بیش از همه کشورها، آمریکا و عربستان را نگران کرده است. عمق این نگرانی را نیز می توان این روزها در تلاش گسترده شبکه هایی همچون العربیه به خوبی مشاهده کرد.

نظر شما