شناسهٔ خبر: 125622 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

رویترز: ایران برنده اصلی در میدان عراق

photo201175375247682338.jpg

به گزارش «نماینده» با آغاز عملیات آزادسازی فلوجه در عراق و پیروزی در مراحل ابتدایی آن که به گفته «حیدر العبادی»، نخست‌وزیر این کشور در هر دو مرحله ابتدایی به صورت کاملاً موفق، انجام شد. نگاه‌ها به سمت نیروهایی برگشته است که در حال انجام این عملیات هستند. عربستان که به شدت از همبستگی شیعیان ایران و عراق و کمک و همفکری و همکاری آنها در عملیات از بین بردن داعش نگران شده است، دست به خبرسازی‌ها و شایعه‌سازی‌های گسترده‌ای در خصوص رفت‌وآمد نیروها و فرماندهان شاخص سپاه در عراق زده است. بااین‌حال مسئله اصلی که پیروزی در این نبرد سرنوشت‌ساز را تعیین می‌کند نه خبرسازی‌ها و تبلیغات رسانه‌ای عربستان و حامیان داعش و گروه‌های تروریستی، بلکه همکاری و پیروزی‌های بزرگی است که عراق و ایران به عنوان دو متحد اصلی در منطقه و همچنین دو همسایه قوی با یکدیگر در میدان مبارزه با داعش به دست می‌آورند. به همین دلیل است که رسانه‌های غربی نیز به شدت بر روی منافع مشترک عراق و ایران و در عین حال پیروزی‌های ایران در میدان مبارزه با داعش و تأثیرگذاری در منطقه متمرکز شده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» هفته گذشته در گزارشی به صورت مفصل به این مسئله پرداخت و نوشت: «از روز سی‌ام ماه می سال جاری میلادی یعنی همین چند روز پیش، نیروهای ویژه عراقی، کار آزادسازی فلوجه را که یکی از شهرهای مهم تحت تصرف و اشغال داعش است، آغاز کرده‌اند. نیروهای ویژه عراق در عین حال که توسط مشاوران نظامی آمریکایی راهنمایی می‌شوند، در عین حال گروه‌هایی را دارند که به صورت مستقیم با ایران همکاری و هماهنگی دارند و از آمریکا دستور نمی‌گیرند. این گروه‌های مردمی و همچنین ارتش عراق، توسط نیروهای مشاور نظامی سپاه قدس ایران آموزش دیده و تجهیز می‌شوند و نمونه‌های موفقی از عملیات‌های آزادسازی شهرهای گوناگون را نیز در طی دو سال گذشته، در کارنامه خود دارند. این نیروها که بیشتر آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند، هم‌اینک کل فلوجه را محاصره کرده‌اند و به همراه دیگر نیروهای سنی در عملیات آزادسازی این شهر فعالیت دارند اما تعدادی از کشورهای همسایه بر این عقیده‌اند که نیروهای شیعه نباید در این عملیات‌ها حضور داشته باشند و به خصوص از حضور و نفوذ ایران در بین این گروه‌ها به شدت نگران‌اند. بااین‌حال رهبران عراقی نه تنها نگرانی‌ای در این زمینه ندارند، بلکه از حضور افرادی چون «قاسم سلیمانی» سردار سپاه قدس ایران نیز در میدان نبرد و مشاوره نظامی، حمایت می‌کنند. اگر بخواهیم به بازیگران منطقه‌ای نگاه کنیم، باید بگوییم تنها کشوری که مستقیماً بهترین منفعت را از عملیات سرنگونی صدام و همچنین اشغال عراق در سال 2003م. به دست نیروهای آمریکایی برد، ایران بود. با از بین بردن حکومت صدام، که دشمن قسم خورده ایران و شیعیان بود، عراق مستقیماً به دست نیروهای ایرانی سپرده شد و برای اولین بار در تاریخ معاصر عراق، نیروهای شیعه توانستند قدرت را به دست بگیرند. در شرایطی که طی سال‌های گذشته، آمریکا مشغول مبارزه با برخی گروه‌های تروریستی و حفظ نفوذ و حضور خود رد عراق بود، ایران به صورت مستقیم با تمام افراد و مسئولان شیعه و مراجع دینی عراق ارتباط بسیار خوبی ایجاد کرده و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که منفعت قمار آمریکا در عراق، به جیب ایران رفت.»

امروز، ایران نقش مهمی در شکل‌دهی به ارتش عراق و نیروهای مبارز مردمی در این کشور دارد و هیچ‌چیز دیگر نمی‌تواند جلوی ایران در عراق را بگیرد. این مهم‌ترین نگرانی کشورهایی چون ترکیه و عربستان در منطقه است که راهی نیز برای مبارزه با آن ندارند.

رهبران عراق تأکید کردند که تا زمانی که آمریکا کمک نظامی به آنها ارائه نکند، آنها چاره‌ای جز کمک خواستن بیشتر از ایران نداشتند. حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در اواخر سال 2014م. طی مصاحبه‌ای گفت که «وقتی بغداد در خطر بود، ایرانی‌ها برای کمک به ما تردید نکرده و مردد نبودند» می‌توان این مطلب را اشاره تلویحی العبادی به تردید اولیه آمریکایی‌ها برای کمک به دولت شیعی عراق دانست. اگرچه العبادی این سیگنال را نشان داده که خواهان نزدیک‌تر شدن به غرب است اما او به حمایت ایران و متحدان عراقی آن برای باقی ماندن دولتش در قدرت نیاز دارد. بدون نقش رهبری و پیشروی شبه نظامیان مورد حمایت ایران در جنگ طی دو سال گذشته، دولت عراق نمی‌توانست از گروه‌های افراطی مانند داعش این مقدار از سرزمین را پس بگیرد. آمریکا و ایران اکنون در موضوعات شکست داعش و حفظ یک رژیم با ثبات در بغداد که بتواند بر منازعات فرقه‌ای برتری یابد، منافع مشترک دارند. در حالی که دولت اوباما و تهران مستقیم در عراق هماهنگی نمی‌کنند اما در واقع آنها یک ائتلاف و اتحاد اعلام نشده دارند. بدون متعهد شدن برای هزینه کردن منابع و نظامیان بیشتر آمریکایی، واشنگتن برای مقابله با قدرت ایران در عراق، کار کمی می‌تواند انجام دهد و تهران هم در استفاده از بسیاری از منابع نفوذ خود در حوزه سابقاً تحت تسلط صدام حسین، تردید نخواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما