شناسهٔ خبر: 125603 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

متن و حاشیه صحن علنی/معاون وزیری که «یقه‌» پاره کرد!

درگیری مجلس در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان برای چندمین بار از وضعیت نامناسب اقتصادی همچنین معضل بیکاری به وزرای حاضر در صحن، انتقاد کردند.

به گزارش «نماینده» جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۹۵) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

ششمین جلسه مجلس در حالی آغاز شد که ۸۸ صندلی خالی در صحن مجلس به چشم می‌خورد و تنها ۱۹۸ نفر از نمایندگان در صحن مجلس حضور داشتند.

مجلس در ششمین روز کاری خود ارائه گزارش وزیر صنعت در مورد اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود داشت.

*تقدیر لاریجانی از نمایندگان برای حضور به موقع در مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه در پاسخ به عدم غیبت و  حضور به موقع نمایندگان در مجلس از آنها تشکر کرد.

وی افزود: امروز نمایندگان در ابتدای ماه رمضان سر موقع در مجلس حاضر شدند و ما نهایت سپاسگزاری را از نمایندگان داریم.

لاریجانی:

جعل سند غربی‌ها علیه امام (ره) به فضاحتی رسانه‌ای و سیاسی برای‌ آنها بدل شد/ریختن قبح ارتباط با آمریکا در پشت پرده این اقدام

علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اقدام شیطنت آمیز شبکه بی بی سی در ارائه سند جعلی از نامه نگاری کارتر با امام خمینی (ره) گفت: اخیراً اقدام شیطنت آمیزی  در رسانه‌های بیگانه انجام شد در مورد سندی جعلی از اسناد آمریکا که منتشر شده و قصد از این کار این بود که به نحوی در اصالت مبارزه با صلابت امام خمینی علیه آمریکا تردید ایجاد کنند.

وی افزود: گرچه این بازی کودکانه و دستکاری در کار انتشار سند به صورت گزینشی خیلی زود برملا شد به طوری که (گری سیک) عضو شورای امنیت ملی آمریکا در آن زمان در مقاله‌ای روشن و در چند بند غیر واقعی بودن این اقدام بی بی سی را به صورت دقیق توضیح داد اما کسانی که از قبل از انقلاب با مشی امام آشنا بودند و همچنین در دهه نخست پس از انقلاب با صراط ایشان آشنایی داشتند این اقدام بیگانگان را دور از واقعیت دانستند که نیازی به توضیح نداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته بعضی از صاحبنظران در داخل هم توضیحاتی در این موضوع ارائه کردند و شگرد مکارانه این جریان بدوی را افشا کردند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اما به نظر می‌رسد که باید قصد اصلی آنها را فهم کنیم شاید قصدشان از این اقدام قلابی این باشد که شوکی به افکار عمومی جامعه وارد کنند که قبح ارتباط با آمریکا ریخته شود و اینگونه تلقی شود که این ارتباط از گذشته و حتی در سخت ترین شرایط با آمریکا بوده است.

وی افزود: گرچه این مکر و فسون به فضاحتی رسانه‌ای و سیاسی برای‌ آنها بدل شد اما نشان میدهد که آنها تا چه اندازه نیازمند شرایطی هستند که ایران را دچار ساده انگاری دیپلماتیک کنند و اینجاست که قدر و منزلت توصیه‌های اخیر رهبر معظم انقلاب در داشتن روحیه انقلابی مشخص می‌شود که دقیقا موضعی سنجیده و قاطع باید نسبت به این اقدامات مکارانه داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتهام آمریکا و غربی‌ها در حوزه حمایت از تروریسم به غایت سبکسرانه و جاهلانه بود اظهار داشت: کیست که نداند امروز در منطقه ایران است که در مقابل تروریست‌ها ایستاده است و کیست که نداند تروریست های جنایتکار نتیجه سه دهه رفتار کثیف آمریکا در منطقه است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: مگر اخیرا یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آن کشور لب به آشکار سازی نگشود و گفت که ما جریان‌های تروریستی افغانستان و داعش را به وجود آوردیم و کیست که نداند همکاران، دوستان و دست نشاندگان آمریکا در منطقه همین کشورهایی که امروز جلودار حمایت از تروریست هستند دستشان با آمریکا در یک کاسه است.

وی افزود: با همه این احوال با کمال وقاحت ایران را متهم به حمایت از تروریست در منطقه می‌کنند و این ها نشاندهنده آن است که وضع ‌آنها از نظر بی وزنی و بی آبرویی گشاده شده که شرایط بسیار واضح را می‌خواهند وارونه جلوه دهند. اما ملت ما با صلابت راه انقلاب خمینی را انشاءالله ادامه خواهند داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری اظهار داشت: لازم می‌دانم از الطاف و مراحم رهبر معزز انقلاب اسلامی نسبت به مجلس شورای اسلامی سپاسگزاری کنم دیدار ایشان در ابتدای کار مجلس دهم در محیطی بسیار صمیمانه صورت گرفت و جایگاهی که حضرتشان برای مجلس قائل شدند در بالاترین سطح تصمیم گیری در نظام بود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: باید همگی تلاش کنیم تا با تصمیمات به موقع و سنجیده و مواضع اصولی و محکم مخصوصا در مقابل استکبار و بحران آفرینی‌های منطقه این جایگاه را که مظهر حکمت نظام است تثبیت کنیم.

وی افزود: خشنودی رهبر معظم انقلاب از تخصص‌های گوناگون نمایندگان و روحیه تازه همکاران ایجاب می‌کند تا با فعال کردن هرچه سریعتر کمیسیون‌ها به بررسی شرایط کشور و تصویب قوانین لازم به انتظار رهبری و ملت در حل مسائل اصلی و اساسی کشور جامه عمل بپوشانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مطابق آیین نامه با حضور نائب رئیس مجلس و روسای شعب تا دو روز دیگر تکلیف همه کمیسیو‌ن‌ها مشخص می‌شود و کسب تعداد هر کمیسیون باید ۱۹ نفر و سقف آن ۲۳ نفر باشد لذا نمایندگان با توجه به تخصص‌های خود به کمیسیون‌هایی که هنوز ظرفیت‌ آنها تکمیل نشده تمایل نشان دهند تا کار ساده تر شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با تشکیل کمیسیون‌ها موضوع اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی آن و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجلس مورد بررسی همه کمیسیون‌ها قرار گیرد و هر کمیسیون در حوزه کاری خود به موضوع بپردازد و قوانین مربوط را از معاونت قوانین مجلس اخذ کند و کاستی‌های قانونی را در هر بخش را مشخص و ارائه طریق کند.

وی افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس پیش نویس استراتژی و اولویت‌های مجلس را سریعتر در اختیار کمیسیو‌ن‌های تخصصی قرار دهد تا نظرات هر یک از کمیسیو‌ن‌ها را در تدوین نهایی استراتژی مجلس لحاظ کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسات مستمر روسای کمیسیون ها با رئیس مجلس و یا نواب رئیس موضوعاتی که هم اکنون ارائه شد حتما پیگیری خواهد شد و پیشرفت کار در زمینه اقتصاد مقاومتی را ما از این طریق در سطح کل مجلس و کمیسیون‌ها دنبال خواهیم کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در جلسه اخیر هیات رئیسه برای تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان اقدام و نائب رئیس که باید عضو این هیات نظارت باشد مشخص شد و شخص نائب رئیس مجلس موضوع را دنبال می‌کند که هیات نظارت با ترکیبی که در قانون گفته شده تشکیل شود.

وی افزود: کار تنقیح قوانین در برخی از حوزه‌ها پیشرفت داشته و جزو تصمیمات اولیه مجلس دهم خواهد بود و لذا معاونت قوانین در ابتدای هفته ‌آینده قوانینی که باید در بخش‌های مختلف نسخ شود را ارائه خواهد کرد تا مجلس تصمیم گیری لازم را در این زمینه داشته باشد و این مسیر هموار شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان مجلس ضمن تقدیر از نگاه فراگیر و نافذ رهبر معظم انقلاب و الطاف ایشان بار دیگر با آن حضرت بیعت می‌کنند و با جدیت پیگیر تحقق رهنمودهای ایشان چه در حوزه اقتصاد مقاومتی و چه سایر شئون که به مجلس ارائه فرمودند خواهند بود.

وی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان اظهار داشت: ماه رمضان ماهی است که پیامبر اکرم (ص) آن را این گونه می‌ستاید ای مردم ماه خدا به شما روی آورده به رحمت و برکت و مغفرت. ماهی که نزد خداوند بهترین ماه هاست و ایام آن و روزها و شبها و ساعات آن برترین روزها و شبها و ساعتهاست و این ماه ماهی است که همه به میهمانی خدا دعوت شده‌اند و در این ماه از اهل کرامت خداوند قرار گرفتند. از خداوند با نیت صادق و قلب‌های پاک درخواست کنیم که خداوند توفیق روزه داری و تلاوت قرآن را به ما دهد. کسی که در این ماه بزرگ از آمرزش خدا محروم شود شقی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: حضرت علی از پیامبر اکرم (ص) سوال کرد که بهترین اعمال در ماه رمضان چیست پیامبر در پاسخ گفت بهترین اعمال در این ماه پرهیز از محرماتی است که خداوند قرار داده است.

پس از ارائه گزارش نعمت‌زاده:

لاریجانی: عملیاتی‌تر صحبت کنید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اتمام گزارش محمدرضا نعمت‌زاده رئیس صنعت، معدن و تجارت به نمایندگان گفت: آقای نعمت‌زاده گزارش نسبتا منسجم و دقیقی ارائه کردند.

وی خطاب به نعمت‌زاده افزود: منتهی در بخش‌های آخر که می‌فرمایید این کارها باید انجام شود باید عملیاتی‌تر صحبت کنید یعنی چه کارهایی خود در دولت انجام داده‌اید و چه مقدار نیاز دارید که مجلس کمک کند یا اگر برای اینکه قوانین دست و پاگیر را باید در مجلس لغو کنیم پیشنهاد خود را ارائه دهید چراکه موضوع مهمی است و آنجا که رتبه‌بندی‌های کشور را بیان کردید و نشان می‌دهد که ما در این زمینه نقص جدی داریم پیشنهاداتی خود را مطرح کنید و ما در اولویت در مجلس پیگیر آن خواهیم بود تا مشکلات حوزه صنعت در زمینه سرمایه‌گذاری در کشور حل شود.

کواکبیان در اخطاری در صحن علنی مجلس:

رهبری گفته‌اند از بیکاری جوانان شرمنده‌اند/ شرمندگی وزیر صنعت باید بیشتر باشد

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست پارلمان طی اخطاری خواستار برگزاری جلسات مجلس به شیوه دیگری شد.

وی خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شاید شما بخواهید وقت بگذرد تا شعبات به کارهایشان درباره کمیسیون‌ها برسند اما به نظر می‌آید باید جلسات به گونه دیگری برگزار شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه حرف‌های گزارش‌دهندگان نیز صحن علنی مجلس را می‌توان در روزنامه‌ها نیز یافت خواستار تشکیل جلسات صحن مجلس به صورت غیر علنی شد.

وی اضافه کرد: رهبری گفته‌اند من از بیکاری جوانان شرمنده‌ام، وزیر صنعت باید بیشتر شرمنده باشد اما در گزارش امروز دیدیم که آقای نعمت‌زاده هیچ راه حلی برای مشکل بیکاری جوانان ارائه نکردند.

«رهبری گفتند باید کاری کنیم که مجلس در رأس امور باشد اما در شرایط فعلی و با نحوه فعلی اداره جلسات ما استفاده‌ای نمی‌کنیم»

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از استماع تذکر کواکبیان گفت: اگر حرف‌ها را گوش می‌دادیم مباحث به صورت روشن بیان شد، در واقع آقای نعمت‌زاده موضوع را به صورت عملیاتی مطرح کردند حال ممکن است شما بگویید نمی‌توانند عملیاتی کنند اما مباحث به صورت عملیاتی طرح شد.

وی همچنین تاکید کرد که در صورت نیاز می‌توان جلسات مجلس را به صورت غیرعلنی برگزار کرد.

*نعمت‌زاده: ایران بزرگترین اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهانی است/ افزایش تعداد طرح‌ها نسبت به لوایح دست‌و‌پا گیر است

در ادامه،‌ محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت‌،‌معدن و تجارت در صحن علنی مجلس در گزارشی از وضعیت صنعت کشور و نیز عملکرد وزارتخانه متبوعش در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: ما در سال ۹۴، چشم‌انداز جدیدی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت تعریف کردیم که مبنای آن را نیز بحث صنعت، معدن و تجارت به عنوان پیشران اقتصاد کشور قرار دادیم.

وی با یادآوری تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مقوله خاطرنشان کرد: صنعت باید رقابت‌پذیر در بازارهای بین‌المللی، بالنده و در تراز کشورهای نوظهور در حوزه صنعت باشد.

نعمت‌زاده با اشاره به علاقه وزارت صنعت‌،معدن و تجارت در جهت اینکه در زمره کشورهای صنعتی دربیاییم گفت: متاسفانه با توجه به شاخص‌هایی که در جهان تعریف شده، شدنی نیست به عنوان مثال درباره صنایع نوظهور صنعتی باید حداقل درآمد سرانه‌مان به ۱۰ هزار دلار برسد که الان نصف این است و نیز باید سهم ارزش افزوده صنعت‌مان در کل ارزش افزوده جهان به ۰.۵ درصد برسد که الان ۰.۳ درصد است و اینها موانعی است که باید در این ۱۰ سال حرکت کنیم تا برای اهدافی که مقام معظم رهبری برای برنامه ۵ ساله تعیین کردند برسیم.

وی از تبیین اهداف کمی برای انتهای برنامه سال ۹۶ و انتهای برنامه ششم و انتهای برنامه هفتم که همان انتهای چشم‌انداز می‌شود توسط وزارت صنعت سخن گفت و اظهار داشت: با عنوان مثال سهم بخش صنعت،‌معدن و تجارت در تولید ناخالص ملی ۳۲ درصد است که می‌خواهیم آن را به ۳۵ درصد برسانیم.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت گفت: در زمینه افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در زمینه فولاد ظرفیت ما اکنون ۲۴ درصد است که می‌خواهیم آن را به ۵۵ درصد برسانیم و در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه از ۲۴ سیاستی که مقام معظم رهبری در باب اقتصاد مقاومتی مطرح کردند ۹ مورد آن مستقیما به وزارت صنعت مربوط می‌شود بیان داشت: بخشی از این سیاست‌ها مربوط به اختصاص منابع کارآفرینی و مشارکت آحاد جامعه است و توسعه سیاست‌های دانش‌بنیان، محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد، استفاده از هدفمندسازی یارانه‌ها جهت افزایش تولید، اشتغال و کمک به ایجاد تعادل اجتماعی یعنی درآمد ناشی از هدفمندسازی یارانه‌ها باید به این بخش‌ها اختصاص داده شود در حالی که در سال‌های گذشته این درآمد همه به یارانه‌ نقدی اختصاص یافت.

نعمت‌زاده با یادآوری نامه تاریخی مقام معظم رهبری در سال ۷۴ به رئیس جمهور وقت گفت: بر مبنای این نامه افق توسعه کشور باید بر مبنای صادرات غیرنفتی باشد و به نظر ما یکی از مهمترین بخش سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم همین رویکرد توسعه صادرات غیرنفتی است که کمک شما نمایندگان را لازم دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کارهایی که وزارت صنعت،‌معدن و تجارت باید در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام دهد تصریح کرد: مشارکت و همکاری با مراکز عملی کشور به منظور توسعه توانمندسازی نیروی انسانی و حمایت از بخش خصوصی و پشتیبانی از توسعه کسب و کارهای کوچک با اولویت از صنایع پیشرفته بخشی از این برنامه‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اشاره به اینکه در کشور ما کل مبالغ اختصاص داده شده به تحقیق و پژوهش به بخش‌های دولتی واگذار می‌شود گفت: البته این مبلغ بسیار ناچیز است که باید کمک شود تا  اضافه شود.

وی با اشاره به تلاش‌های وزارت صنعت،‌معدن و تجارت جهت رفع موانع صادرات از کشور اظهار داشت: از سال ۸۹ پرداخت مشوق برای صادرات متوقف بود که امسال برای اولین‌بار توانستیم آن را به تصویب برسانیم هرچند که منابع آن بسیار محدود است.

نعمت‌زاده گفت: در دنیا تجربه شده است که به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری خارجی ۲ واحد اشتغال ایجاد می‌شود؛ در همین مدت کوتاه سرمایه‌گذارانی که آمده‌اند برای سرمایه‌گذاری می‌گویند می‌خواهیم ۹۰ درصد محصول را صادر کنیم که بسیار به اشتغال کمک می‌کند.

وی از ایران به عنوان بزرگترین کشور اقتصادی جهان بیرون از WTO یاد کرد و بیان داشت: علت بیرون ماندن ما از سازمان تجارت جهانی نه فنی بلکه سیاسی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش تعداد طرح‌ها نسبت به لوایح را دست و پاگیر و موجب ایجاد تضاد و مشکل در اجرا خواند و از نمایندگان خواست پینشهادهای خود را به دولت اراده دهند تا در قالب لایحه به مجلس تقدیم شود.

نعمت‌زاده توافق ۱+۵ را شروع بسیار خوبی برای تعامل با جهان عنوان کرد و گفت: ما مذاکراتی را که در این یک سال آغاز کرده‌ایم منجر به این شد که در ژنو حدود ۶۰ کشور اعلام کنند که ایران باید به WTO ملحق شود هرچند که برخی کشورهای همسایه مخالف بودند و بعضی کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا در آن جلسه ساکت بودند و نه موافق و نه مخالف عضویت ایران در WTO بودند اما برخی کشورهای عربی به تحریک عربستان طور دیگری عمل کردند.

وی افزود: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اسم ۳۲ کشور به ما ابلاغ شده است تا روی آنها کار کنیم؛ با توجه به مزیت‌های کشورهای مختلف تعیین کرده‌ایم که با کدام راجع به چه موضوعی صحبت کنیم.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در ماه‌های پسابرجام برای اولین‌بار ۶ رئیس جمهور از اروپا و آفریقا به ایران آمدند و حدود ۷۹۱ مقام دولتی به علاوه ۲ هزار شرکت خصوصی به ایران آمدند، ۶۸ تفاهم‌نامه دولتی و ۱۱۹ تفاهم‌نامه با بنگاه‌های اقتصادی امضا کردند که چندین برابر آن در سفرهای داخل و خارج به امضا رسیده است.

وی با اشاره به آغاز بررسی‌های ۱۲ طرح صنعتی به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار پس از آغاز اجرایی شدن برجام اظهار داشت: تمام مراحل آن انجام شده است و بعضی آغاز نیز شده‌اند.

نعمت‌زاده گفت: گاهی سوال می‌شود پس برجام چه کار کرده است؟ ببینید این کارها انجام شده است و حتی با کشورهای اسکاندیناوی که قبلا ارتباطات ما ضعیف بود حال برای ما در سوئد و بلژیک LC باز شده است و یک مجموعه از بانک‌ها نیز تک‌تک به مجموعه بانک‌های مرتبط با ما افزوده می‌شوند.

وی از قراردادهای فراوان امضا شده میان ایران و طرف‌های خارجی سخن گفت‌ و افزود: مثلا ما تا به حال دستگاه دیالیز را وارد می‌کردیم البته یک واحد تولید داخل داریم اما اکنون در حال بتن ‌ریزی است با اینکه ۳ ماه بیشتر نیست که این کار شروع شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، علی لاریجانی رئیس مجل شورای اسلامی که عهده جلسه را برعهده داشت خطاب به نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: گیر عمده نمایندگان بر سر تسهیلات بانکی است که شما ابتدای صحبتتان فرمودید تسهیلات به بخش خدمات واگذار می‌شود؛ آیا پولی موجود هست که این تسهیلات پرداخت شود؟

نعمت‌زاده در پاسخ گفت: از رشد منفی به رشد ۸ درصدی رسیدن کار بسیار سختی است ولی امیدواریم که به آن برسیم که امسال دولت اعلام کرده است این مبلغ رشد به ۵-۴ درصد خواهد رسید.

وی ادامه داد: برای رسیدن به رشد ۸ درصدی باید رشد بخش صنعت‌ و معدن ۱۲ درصد بشود که ما در سال ۹۳ آن را به ۶ درصد رساندیم.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت به الزامات ۸ درصدی شدن نرخ رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: پذیرش اولویت تولید در تمام عرصه‌های تصمیم‌گیری از جمله این الزامات است؛ آیا در کشور تولید اولویت ما است؟ اگر تولید اولویت شود نظام بانکی ما نیز اصلاح می‌شود.

وی از تکریم و ارج نهادن به سرمایه‌گذار در بخش‌های گوناگون با عنوان دیگر عامل رسیدن به نرخ رشد ۸ درصدی نام برد و افزود: دیروز از خراسان به من زنگ زدند فردی که هزار نیروی کارگر دارد و حدود ۲۰ سال سابقه کار؛ دادستان محترم از طرف دستگاه دیگری حکم برای جلب ایشان گرفته و او را به ۴ سال زندان محکوم کرده است که وی دیروز به من زنگ زده و گفته که من با هزار کارگر اکنون دارم به زندان می‌روم و من کسی را فرستادم که با قوه قضائیه و دادستان صحبت کند تا کارخانه تعطیل نشود. این ارج نهادن نیست.

نعمت‌زاده با انتقاد از اختصاص بیشتر تسهیلات به بخش خدمات نسبت به بخش تولید به واسطه سوددهی بیشتر گفت: شورای پول و اعتبار باید کمک کند واین تصمیمات اصلاح شود.

گزارش فارس حاکی است رئیس مجلس شورای اسلامی در اینجا خطاب به نعمت‌زاده اظهار داشت: آیا این الزامات و اصلاحات را خود می‌توانید درست کنید یا مجلس باید تصمیم بگیرد که نعمت‌زاده پاسخ داد بخشی را می‌توانیم و بخشی را نمی‌توانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به ضرورت حذف و اصلاح قوانین مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: بخشی از لغو این گونه قوانین دست دولت است و بخش دیگر را نیز به مجلس ارائه خواهیم داد.

وی افزایش تعداد طرح‌ها نسبت به تعداد لوایح را برای حوزه صنعت دست و پا گیر خواند و اظهار داشت: این افزایش، تضاد و در اجرا نیز مشکل ایجاد می‌‌کند اگر پیشنهادی دارید به دولت ارائه دهید تا در قالب لایحه به مجلس تقدیم شود.

نعمت‌زاده قوانین پایه کشور را قوانین خوبی خواند و با اشاره به اینکه ممکن است نیاز به اصلاح داشته باشند گفت: نباید قانون تجارت و مالیات را از نو بنویسیم هر موردی که اشکال می‌بینید که ما از دولت لایحه برای اعمال آن بیاوریم و نباید از صفر شروع کنیم چرا که اینها گاهی ۵۰ یا ۶۰ سال استمرار داشته‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خواست از صنایع و بنگاه‌ها بازدید کنند و نظرات خود را در این باره به وزارت صنعت،‌معدن و تجارت ارائه دهند.

نعمت‌زاده در بخش دوم سخنان خود و در پاسخ به سوالات برخی نمایندگان اظهار داشت: از آنجا که چند نفر از نمایندگان گفتند صنعت برنامه استراتژی ندارد، باید بگویم این برنامه استراتژی است و ما قدم به قدم با همین کار می‌کنیم. هم گذشتگانمان زحمت کشیده‌اند و هم ما در شرایط امروز توانستیم این استراتژی اعمال کنیم و هم اقتصاد مقاومتی را توانستیم عملی کنیم.

وی افزود: این استراتژی براساس برخی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تهیه شده است. ما این را در مجلس قبل تقدیم کرده بودیم و در این مجلس نیز یک نسخه از آن را برای نمایندگان ارسال خواهیم کرد و اگر لازم باشد توضیحات و یا ایرادات موجود را ارائه کنید که آنها را اصلاح خواهیم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تصریح کرد: صنعت استراتژی دارد. مشخص بوده و دارای اهداف تعیین‌شده‌ای است. سیاست‌ها و راهبردهای آن نیز مشخص است. در گروه‌های صنعتی نیز چند مورد وجود دارد و مابقی آن را هم در حال تهیه هستیم که صنعت به صنعت تکمیل شود و در صورت تکمیل تقدیم مجلس خواهد شد ولی اگر این استراتژی درست اجرا شود کار مشکلی است.

وی ادامه داد: تمام ادیان گفته‌اند دروغ گفتن حرام است و گناه کبیره محسوب می‌شود. حال برخی چیزها وجود دارد ولی عمل کردن به آنها مشکل است لذا انسجام و هماهنگی می‌طلبد و سیاست‌ها باید با هم هماهنگ شود. صنعت بخشی از اقتصاد است.

نعمت‌زاده بر همین اساس اضافه کرد: یکی از نمایندگان گفت برخی از این واحدها تعطیل است. خوب است که گفت سال‌ها این واحدها تعطیل است. بنده این واحدها را دیده‌ام. تنها سوله زنگ‌زده و پوسیده آنها باقی مانده است بنابراین گفتن راحت است ولی باید درست عمل کنیم. بنده ده‌ها جلسه برای آن بخش از صنعت گذاشتم. اینکه صنعتی ۴۵ سال قبل بوده است امروز آن تکنولوژی به درد نمی‌خورد امروز آن صنعت رباتیک شده است. کارخانه‌های دیگر در کشور به صورت رباتیک کار می‌کنند بنابراین فکر نکنید هر کاری را باید راه‌اندازی کنیم. شما باید واقعیت را بدانید و در راستای آن کمک کنید تا رفع شود.

وزیر صنعت،‌معدن و تجارت ادامه داد: برخی آمدند و گفتند می‌خواهیم زودبازده اشتغال ایجاد کنیم و طرح‌های زودبازده در دولت قبل را ارائه کردند به من گفتند تو اگر بیایی ۱۲ درصد سود بانکی می‌توانیم بدهیم. من اصلا این کاره نبودم. پول گرفتم و خانه خود را فروختم و یک کارخانه راه‌اندازی کردم. بنده اصلا این کاره نبودم. بدهکار شدم و هر روز جریمه روی جریمه می‌آمد. بدبخت شدم. می‌گویند نعمت‌زاده باید این را راه‌ بیندازد اصلا شدنی نیست. این ۷ هزار و ۵۰۰ تایی که گفتیم مشکل مالی دارند نه مشکل بازار. ما کارگروه‌های در استان گذاشته‌آیم که این موارد را بررسی کنند.

وی اضافه کرد: برخی‌ها به من می‌گویند تو مشکل مدیریت و تکنولوژی داری ولی آن مسئله نسخه‌های دیگری داردکه در حال کار هستیم. این ۷ هزار و ۵۰۰ تا عمدتا با مشکل مالی کار خود را ادامه می‌دهند. برای اولین بار در طول تاریخ بانک مرکزی وادار شده است به خاطر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در آنجا تصمیم گرفتیم و دنبال کردم بانک مرکزی گفته است مواردی که کارگروه‌های استانی اعلام می‌کنند اگر چک برگشتی دارند و مانع پرداخت نشود در صورتی که کاملا مانع است. این را برای اولین بار بانک مرکزی ابلاغ کرده است که برای صنایع کوچک و متوسط است. برخی‌ها می‌گویند صاحب ندارد در صورتی که اینها لیست به لیست اسم دارد، صاحب دارد و مسائل آن را بررسی کردیم و می‌دانیم که کدام مشکل مالی و کدام مسائل مدیریتی دارد حتی کدام دعوای ورثه دارند. انتظار داریم که شما هم در این راستا کمک کنید.

نعمت‌زاده یادآور شد: برخی‌ها دارای مشکلات مالی هستند باید کمک کنیم تا واحدهای صنعتی خود را راه‌اندازی کنند. ما در حال برگزاری آموزش‌های لازم در این راستا هستیم. ما در این راستا برنامه استراتژیک داریم و انتظار داریم نمایندگان هم کمک کنند. آقای یوسف‌نژاد نیز گفتند از بخش خصوصی و تشکل‌ها استفاده کنیم در صورتی که ما در حال استفاده از این نیروها هستیم و این تشکل‌ها نیاز به کمک برای ارتقا دارند. ما چندین اتحادیه صادرکننده داریم ولی ناتوان هستند بنابراین هم باید برای رشد آنها کمک کنیم و هم برای به کارگیری آنها برنامه‌هایی در نظر داشته باشیم.

«نظر این دولت این است که کار را باید مردم انجام دهند و دولت حمایت کند. ما حتی یک کار دولتی جدید شروع نکردیم. فضایی که به وجود آمده است تحت برجام یا هر چیز دیگری که می‌خواهید اسم آن را بگذارید، بنده به عنوان مطلع می‌گویم جا دارد تشکر کنیم از مقام معظم رهبری و مردم، رئیس‌جمهور و ظریف به خاطر این کار بزرگی که انجام دادند. فضا در حال باز شدن است. برخی می‌گویند هیچ پولی جابه‌جا نمی‌شود. درست نیست که قسم جلاله بخورم ولی باید بدانند پول جابه‌جا می‌شود. ال‌سی باز شده است. ممکن است همه جا این مسئله راه نیفتاده باشد لذا هیچ مانع سیاسی در این زمینه وجود ندارد ممکن است بانکی طلب داشته باشد و پس از رفع این طلب اقدامات لازم را انجام دهد و این هیچ ربطی به برجام ندارد. بنابراین نباید بدبین باشیم. قطعا فضایی که به وجود آمده است یک نعمت الهی است که باید قدردان آن باشیم و از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم به ویژه در بخش‌های اقتصادی.»

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند جنس در حال وارد شدن به کشور است، گفت: این درست است ولی طبق لایحه برنامه پنجم ما حق نداشتیم جلوی کالایی را بگیریم حتی یک موردی را هم که گرفتیم با نظر خود آقا ماشین‌های گران‌قیمت و بالای ۲۵۰۰ را گرفتیم. اکنون که برنامه تمام شده است ما لیستی را به دولت دادیم که به اندازه کافی در این زمینه تولیدات داریم. آماری که امروز رئیس ستاد مبارزه با قاچاق به بنده ارائه داد این بود که در سال ۹۴ نسبت به ۹۳ پنج میلیارد دلار کاهش قاچاق در کشور داشتیم. این مسئله نسبت به سال ۹۲ نیز دارای ۱۰ میلیارد دلار کاهش بوده است که این آمارها ربطی به نعمت‌زاده ندارد ولی دراین زمینه پیگیری می‌کنیم. امیدوارم بتوانم در کمیسیون‌های مختلف حضور پیدا کرده و موارد لازم را در این کمیسیون ارائه دهم.

مقدسی: جهانگیری برای توضیح پیرامون اقتصاد مقاومتی به مجلس بیاید/ بحث اصلی در اقتصاد مقاومتی تولید و صادرات است

سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز طی اخطاری خواستار حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در صحن مجلس شد.

وی در همین زمینه گفت: جهانگیری به عنوان محوریت مباحث اقتصاد مقاومتی در دولت باید در صحن مجلس حضور می‌یافت و ابتدا کلیات را بیان می‌کرد، آنگاه ما از کلیات به جزئیات می‌رسیدیم.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر مقدسی اعلام کرد که هر وزیر باید در حوزه خودش توضیحاتی ارائه کند.

وی ادامه داد: بحث اصلی در اقتصاد مقاومتی تولید و صادرات است که به حوزه وزرایی مربوط می‌شود که به مجلس آمده‌اند، در واقع وزرا در مجلس حضور یافته و اظهاراتشان را بیان کنند.

ادیانی: اظهارات وزرا شبیه به مطالب روزنامه‌ها است/ جلسات را غیرعلنی کنید

علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی طی اخطار قانون اساسی تأکید کرد که اظهارات وزرا در صحن مجلس را می‌توان در روزنامه‌ها نیز مطالعه کرد.

به گزارش فارس، لاریجانی در واکنش به این اظهار نظر ادیانی گفت: «اگر اینگونه است پس روزنامه‌ها حرف‌های حسابی می‌نویسند» که نماینده قائمشهر پاسخ داد «حرف‌های هندسه هم می‌نویسند؛ پیشنهاد من این است که جلسات غیر علنی برگزار کنیم که عزیزان حرف‌های خود را بگویند».

لاریجانی مجدداً در واکنش به اخطار این نماینده مجلس اظهارداشت: اگر واقعاً نظری پیرامون اظهارات وزرا دارید بیان کنید؛ من احساس می‌کنم نیاز به جلسات غیر علنی نباشد.

ادیانی راد پس از اظهارات رئیس مجلس مجدداً تأکید کرد که گزارشات وزرا به نمایندگان از جنس مطالب روزنامه‌ها است.

لاریجانی در همین زمینه خاطرنشان کرد: خدایی شما این مطالب را در روزنامه‌ها خوانده‌اید؟ معیار ما روزنامه‌ای یا غیر روزنامه‌ای بودن نیست.

رئیس مجلس از نعمت‌زاده خواست گزارش مربوط به وضعیت اقتصادی و عملکرد این وزارتخانه را تهیه و به نمایندگان ارائه کند.

قوامی: استراتژی صنعتی شدن در کشور وجود ندارد

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در ادامه و طی سخنانی پس از اعلام وزیر صنعت در مورد تولیدکنندگان و صنعت گران کشورمان اظهار داشت: بخش صنعت در کشور ما ناقص است، عدم تنوع و یکپارچه بودن نیز از دیگر مشکلات بخش صنعت در کشور ماست.

وی افزود: در هر شهرک صنعتی انبوهی از صنعت های مختلف وجود دارد، ولی آنان ارتباط پیشین و پسینی با یکدیگر ندارند. عدم فزاینده بودن صنعت ما نیز از دیگر مشکلات بخش صنعت در کشور ماست.

قوامی تأکید کرد: عدم فزاینده بودن صنعت در جای جای کشور ما وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. استراتژی صنعتی شدن متأسفانه در کشور ما وجود ندارد و اهمیت صنعتی شدن نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. همه این موارد ایرادات اساسی بخش صنعت در کشور ماست.

نماینده اسفراین در مجلس ر بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: انتظارات ما از دولت تبیین خط مشی درست در بخش صنعت کشور است. متأسفانه دچار خطای تشخیص ر سرمایه‌گذاری های قبلی شده‌ایم و رابطه‌های علت و معلولی غلطی ایجاد کرده‌ایم.

زارع: سهم ایران از تجارت جهانی به ۴۰ صدم درصد کاهش یافته است

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی نیز پس از ارائه گزارش وزیر صنعت درباره مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان در کشور، طی سخنانی اظهار داشت: امروز سهم ما از تجارت جهانی به ۴۰ صدم درصد کاهش یافته است. کل مبادلات تجاری ۱۰۲ میلیارد دلار واردات و صادرات است. مشوق‌های صادراتی کار خوبی بود، اما در داخل ۶۰ درصد واحدهای تولیدی یا تعطیل شدند یا با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند.

زارع در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک متأسفانه متولی ندارند و زنجیره تولید از آنها حمایت نمی‌کند. افزایش ارزش کالاهای صادراتی باید در دستورکار دولت قرار گیرد. بهره‌وری صادراتی باید ایجاد شود تا ارزش صادراتمان نسبت به حجم صادرات افزایش یابد.

نماینده آباده در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قوانین شهرک‌های صنعتی باید تغییر کند تا از صنایع کوچک و زودبازده حمایت مستمر انجام شود.

موسوی لارگانی: صنعتگران در پسابرجام حتی نمی توانند یک ال‌سی باز کنند/ هیچ نقل و انتقال پولی صورت نمی‌گیرد

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس طی سخنانی پس از ارائه گزارش محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات بخش صنعت کشور اظهار داشت: متأسفانه امروز کمبود نقدینگی در تولید در بسیاری از صنایع کشور دیده می‌شود. از آنجایی که تولیدکنندگان ما با مشکل گردش مالی مواجه هستند و در واقع گردش مالی ندارند، همین موضوع عامل اصلی رکود شده است.

وی افزود: نرخ بالای سودهای بانکی هم علی‌رغم کاهش نرخ تورم، مشکلات دیگری را برای صنعتگران ما ایجاد کرده است. علی‌رغم ممنوعیت هایی که در قانون برای عدم بنگاه‌داری بانکها پیش بینی شد، اما این موضوع از سوی بانک‌ها رعایت نمی‌شود.

وی حل نشدن نقل و انتقالات پول را از دیگر مشکلات امروز بخش صنعت کشور دانست و تصریح کرد: پیش از این ادعا کردیم با تأیید برجام کارهای ارزشمندی در کشور صورت گرفته، اما هنوز هیچ نقل و انتقال پولی صورت نمی‌گیرد، صنتعگران ما نمی تواننند حتی یک ال‌سی باز کنند، با ا ین مشکل صنعتگران ما نمی توانند از رکوود خارج شوند. دولت باید فکری در این زمینه بیندیشد.

وی همچنین تأکید کرد: فشار سازمان های مالیاتی به صنعتگران و تولیدکنندگان نیز از دیگر مشکلات آنان است. دریافت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده واقعاً برای صنعتگران ما بسیار سنگین است. یکی از اقدامات دیگری که باعث شده صنعتگران ما را به خاک سیاه بنشاند این است که ارگان‌ها، سازمان‌ها، اداره برق، تأمین اجتماعی و یا سازمان های دیگر زمانی که قرار است بدهی صنعتگری را قسطی کنند، با سود ۲۴ درصد این کار را انجام می‌دهند. باید پرسید با این شرایط صنعتگران ما چگونه قرار است از رکود خارج شوند.

موسوی لارگانی در پایان با بیان اینکه نرخ بالای قاچاق باعث شده صنعتگران ما به زمین بخورند، خاطرنشان کرد: دولت باید بر خودش حرام کند که مشابه کالای تولید داخل از خارج وارد کشور نشود.

یوسف‌نژاد: توسعه متوازن استان‌ها نیازمند سرمایه در گردش است/ انتقاد از نبود استراتژی توسعه صنعتی در کشور

سپس، علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری در مجلس پس از ارائه گزارش وزیر صنعت درباره مشکلات بخش صنعت در کشور، در سخنانی اظهار داشت: متأسفانه ما استراتژی توسعه صنعتی نداریم. توسعه متوازن استان‌ها و توجه به بخش صنعت در استان‌ها نیازمند سرمایه در گردش است که متأسفانه وجود ندارد.

وی افزود: بحث قاچاق و توجه به تولید داخلی که جزو مشکلات امروز بخش صنعت کشور ماست، جزو مباحث و مشکلات عمده‌ای است که باید حل و فصل شوند.

یوسف‌نژاد همچنین گفت: هدف از برگزاری این جلسات، رسیدن به یک راهکار مشخص است. پیشنهاد می‌دهم کارگروهی برای تشخیص اولویت‌های فعالیت‌های مجلس در جهت تولید و صنعت تشکیل شود و از ظرفیت‌های بخش اجرا و مقننه برای ایجاد امید در سرمایه‌گذاران استفاده شود.

*درگیری معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی با یک نماینده/معاون وزیر یقه خود را چاک داد

خلیل آقایی معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز سه‌شنبه پارلمان با عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل درگیر شد.

وی پس از آنکه با صدای بلند در صحن مجلس فریاد می زد یقه خود را چاک داد.

برخی نمایندگان گرد معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی جمع شده و با گرفتن دهان وی، آقایی را به بیرون از صحن بردند.

برومندی: دولت برنامه‌ای برای توسعه صنعتی در شهرستان‌ها ندارد/ حتی یک واحد کوچک تولیدی در اغلب شهرستان‌ها وجود ندارد

محمدمهدی برومندی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش وزیر صنعت درباره مشکلات صنعتگران کشور در سخنانی اظهار داشت: امروز در حوزه صنعت با مسائل و مشکلات زیادی مواجهیم. فقط مسئول این مشکلات را نباید وزارت صنعت بدانیم، بلکه باید همه دستگاه‌ها در این زمینه همکاری لازم را انجام دهند و یک اراده ملی برای حل این مشکلات به وجود آید.

وی افزود: مهمترین مشکل، ناشی از عملکرد بانکها در کشور ماست. بالا بودن نرخ سود بانکی و عدم ارائه تنفس به تولیدکنندگان از جمله مشکلات امروز بخش صنعت در کشور ماست.

برومندی در ادامه خطاب به وزیر صنعت گفت: آقای وزیر! برنامه شما برای توسعه صنعتی کشور و ایجاد صنایع جدید در ایران چیست؟ بجز ۳۰ نماینده تهران، همه ما نمایندگان شهرستان ها هستیم، سؤالم این است که برنامه وزیر برای توسعه صنعتی در شهرستان‌ها چیست؟ چرا باید بیکاری در شهرستان های ما به بالای ۶۰ درصد برسد؟ امروز اگر به آمار وصولی‌های مالیات نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ۷۵ درصد وصولی‌های مالیات مربوط به تهران است. این نشان‌دهنده عدم وجود واحدهای صنعتی و تولیدی در شهرستان‌هاست.

برومندی در ادامه سخنانش تأکید کرد: در اغلب شهرستان‌ها حتی یک واحد کوچک تولیدی و صنعتی وجود ندارد. امروز همان واحدهای تولیدی قبلی هم تعطیل شدند و به رکود رسیدند. آیا می‌دانید کارخانه «آزمایش» که حتی محصولاتش را به خارج صادر می‌کرد، امروز تعطیل شده است؟ چرا باید چنین کارخانجاتی تعطیل شوند؟

نماینده مرودشت در مجلس همچنین گفت: آقای وزیر! همانگونه که ما انتظار داریم دولت برنامه‌ای برای توسعه صنعتی کشور داشته باشد، باید به فکر بیکاری جوانان هم باشیم. کشاورزان ما به عنوان مهمترین تولیدکنندگان چغندر، ۲ سال است که پولشان را از واحدهای صنعتی دریافت نکردند، برای توسعه صنعتی در کشور نیازمند یک عزم ملی هستیم.

لاریجانی خطاب به نعمت‌زاده:

هیچ‌کدام از وزرا قوانین حوزه کاری خود را تنقیح نکردند/ تجزیه و تحلیل به تنهایی کافی نیست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات وزیر صنعت معدن و تجارت در صحن علنی مجلس، خطاب به نعمت‌زاده اظهار داشت: یکی از بندهایی که شما روی آن اصرار داشتید و حق هم بود این بود که مقررات زائد برداشته شود تا رتبه ایران برای سرمایه‌گذای تصویب شود. برخی از این مقررات، قانون و برخی دیگر بخشنامه است.

وی افزود: بخشنامه‌ها که کار خود شماست و باید درست کنید ولی بخش قانونی آن را باید مجلس حل کند. مطابق قانون تدوین و تنقیح قوانین، تا سال ۹۰ همه وزرا مسئول بودند تنقیح قوانین در حوزه کاری خود را با کمک ادارات حقوقی تنقیح کرده و به مجلس ارائه دهند. محض اطلاع جنابعالی، نه تنها شما بلکه هیچ یک از وزرا این کار را انجام ندادند.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: بنابراین اینکه می‌گویید ما مشکل داریم اکنون تصمیم بگیرید تا اداره حقوقی شما آن را بررسی کنند و آن مواد قانونی که برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مزاحم هستند ارائه دهند و این بخشی از تنقیح قوانین است که بر عهده خود شماست.

وی بر همین اساس اضافه کرد: بحث استراتژی و صنعت و اولویت‌ها را شما تدوین کردید و برای بنده فرستادید. بنده هم ملاحظه کردم. مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نقدی به این استراتژی وارد کرد. مهم این است که یک مرجعی نهایتا این را تصویب کند و یک وفاقی ایجاد شود تا این مسئله حل شود و مجلس و دولت در این زمینه از این استراتژی صنعتی حمایت کنند لذا پیشنهاد می‌کنم در اولین فرصت این مسئله را در کمیسیون صنایع مجلس مورد بررسی قرار دهید و نظرات مرکز پژوهش‌ها را بگیرد و جمع‌بندی کنید تا میثاقی بین دولت و مجلس شود.

رئیس مجلس ادامه داد: شما تجزیه و تحلیل و آنالیز خوبی از نظر مشکلات داشتید ولی ثقل اصلی آن اجرا است یعنی تقاضای ما این است که این مسئله را در دولت پیگیری کنید و به عنوان مثال در تسهیلات بانکی سهم مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند و در این دوره عملا به آن نیتی که می‌خواهید ۷ هزار و ۵۰۰ واحد متوقف را امسال راه‌اندازی کنید بتوانید این کار را انجام دهید چرا که مقدار زیادی از آنها تسهیلات می‌خواهند.

وی در خاتمه عنوان کرد: از گزارش شما تشکر می‌کنیم. گزارش منسجمی بود و انتظار داریم تا پیگیری کنید و این مسئله از نظر اجرایی محقق شود.

به گزارش فارس نعمت‌زاده در پاسخ به اظهارات لاریجانی گفت: ما این قوانین را تا سه ماه به دولت می‌دهیم و رونوشت آن را تقدیم شما خواهیم کرد تا در این زمینه کمک کنید.

*انتقاد یک نماینده از جابه‌جایی نمازخانه مجلس

حجت‌الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی تذکری گفت: همانطوری که رهبری فرموده‌اند فرهنگ مظلوم است و باید به آن توجه بیشتری کرد.

وی همچنین به تغییر مکان نمازخانه مجلس اشاره کرد و افزود: مدتی است که نمازخانه به جای دیگری برده شده و این در حالی است که در ماه مبارک رمضان نماز باید مقابل چشمان و جلوی جمع خوانده شود.

سالک در همین زمینه گفت: نباید به دلیل توجه به تالار آفتاب نماز جماعت را به زیرزمین برد.

به گزارش فارس، علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی که ریاست بخشی از نشست خانه ملت را برعهده داشت در پاسخ به تذکر سالک گفت: تذکر شما مربوط به دستور نبود و ارتباطی هم با ماده ۶ نداشت اما قابل شنیدن است.

وی اضافه کرد: نمازخانه مجلس برای این کار ساخته شده و اینکه حتما نمازخانه در مکان فعلی باشد یا تالار آفتاب مسئله مهمی نیست اما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

*ماموریت مطهری و پزشکیان برای تصمیم‌گیری پیرامون کمیسیون‌های دارای عضو مازاد

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس طی تذکری گفت: ما اکنون لیستی داریم که باید اسامی اخطار و تذکردهندگان براساس آن اعلام شود. هیات رئیسه باید چارچوب لیست را رعایت کند.

وی در ادامه تذکر خود با اشاره به شیوه برگزاری جلسات علنی مجلس دهم اظهار داشت: پرداختن به مسائل جاری کشور کار خوبی است که با دعوت از وزرا صورت می‌گیرد اما این که کمیسیون‌ها به عقب می‌افتند درست نیست و ما باید این موضوع را در دستور کار قرار دهیم.

پورابراهیمی با بیان اینکه طرح مسائل روز کشور و مشکلات مردم بسیار پسندیده‌ است، تصریح کرد: ما باید این موضوعات را به صورت ویژه مورد توجه قرار دهیم اما در حالی که اعتبارنامه‌ها به سرعت تایید می‌شود باید موضوع تشکیل کمیسیون‌ها نیز به سرعت در دستور کار قرار گیرد.

«ما هر روز می‌آییم و مباحثی را مطرح می‌کنیم اما دستور کاری نداریم، با روش فعلی هفته آینده نیز نشست‌ها همین گونه خواهد بود و این در حالی است که یک ساعت نشست مجلس هم دارای اهمیت است.»

به گزارش فارس، علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که در  غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست امروز پارلمان را برعهده داشت تذکر اول پورابراهیمی را وارد دانست و بر لزوم توجه به لیست برای ارائه تذکر و اخطار تاکید کرد.

وی پیرامون تذکر دوم نماینده کرمان هم گفت: درباره تشکیل کمیسیون‌ها موضوع باید طبق روال انجام شود، در ابتدا گزارش اولیه شعبات اخذ و جلسات تشکیل می‌شود پس از آن گزارش دوم نیز ارائه و تصمیم‌گیری نهایی صورت خواهد گرفت.

نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی به وجود عضو مازاد در ۶ کمیسیون اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولیت سه کمیسیون به بنده و سه کمیسیون دیگر نیز به آقای پزشکیان واگذار شده که قرار است طی جلساتی این موضوع حل شود. در صورتی که همچنان مشکلات حل نشد جلسات شعب تشکیل و موضوع بررسی می‌شود.

وی در همین زمینه اظهار داشت: کمیسیون‌هایی که از حد نصاب بالاترند تشکیل جلسه داده و موضوع را بررسی کنند؛ ما در جلسه امروز بعدازظهر مسئله را دنبال و ان‌شاءالله حل خواهیم کرد.

*محبی‌نیا: با بودن پزشکیان جلوس مطهری بر صندلی ریاست مجلس ایراد دارد/ مطهری: خیلی مچ‌گیری نکنید

جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم شاهین‌دژ و میاندواب در مجلس شورای اسلامی در ادامه، در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: بعضی دوستان به من گفتند که قصد مچ‌گیری داری، اما خدا شاهد است به دنبال وظایف نمایندگی خود هستم و مچ‌گیری و مزاحمت برای نمایندگان را گناه می‌دانم.

وی خطاب به علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را برعهده داشت، اظهار داشت: ماده ۱۹ آیین‌‌نامه می‌گویند که نواب رئیس به ترتیب آراء به‌عنوان نایب‌رئیس اول و دوم انتخاب می‌شوند و در غیاب رئیس جلسه به ترتیب وظایف و اختیارات او را برعهده می‌گیرند و تبصره نیز می‌گوید رئیس مجلس به ترتیب می‌تواند این وظیفه را به نواب واگذار کند.

محبی‌نیا گفت: با بودن آقای پزشکیان در صحن، من جلوس شما (علی مطهری) بر کرسی ریاست مجلس را یک مقدار دارای ایراد می‌بینم.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی مطهری در توضیح خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم که وقتی آقای رئیس مرا برای اداره جلسه فراخواندند، آقای پزشکیان حضور داشتند یا نه، من اطلاع ندارم، ظاهراً حضور نداشتند و به‌هرحال تصمیمی است که آقای رئیس مجلس گرفتند و ارتباطی به اداره جلسه الان پیدا نمی‌کند و شما هم خیلی مچ‌گیری نکنید و مته به خشخاش نگذارید.

مطهری: نمایندگان «کمیسیون فرهنگی» مجلس را پر کنند/ افراد به کمیسیون‌هایی رفتند که ربطی به سوابقشان ندارد

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان طی تذکری گفت: از سیمای جمهوری اسلامی با بنده تماس گرفتند و علت عدم استقبال نمایندگان از کمیسیون فرهنگی را جویا شدند.

وی اضافه کرد: در آن تماس به بنده گفتند مردم از عدم استقبال نمایندگان و بی‌توجهی آنها به کمیسیون فرهنگی گلایه دارند.

به گزارش فارس، علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از نشست علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت در واکنش به تذکر مازنی اظهار داشت: یکی از نقاط ضعف مجالس ما این است که کمیسیون‌های فرهنگی، قضایی و شوراها طالب کمتری دارند.

وی کمیسیون فرهنگی را دارای اهمیت فراوان توصیف کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همواره تاکیدات زیادی در زمینه فرهنگ داشتند و در سخنرانی اخیرشان نیز به این موضوع اشاره کردند؛ ما از دوستان نماینده می‌خواهیم که کمیسیون فرهنگی را پر کنند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از نمایندگان سوابق فرهنگی خوبی دارند، تصریح کرد: این افراد به کمیسیون‌هایی رفتند که خیلی ربطی به سوابق‌شان ندارد.

انتقاد از فقدان سند جامع آب در کشور

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس پس از ارائه گزارش حمیدرضا چیتچیان وزیر نیرو در سخنانی گفت: چالش اصلی ما امروز منابع آبی کشور است. الان کشور سند جامع آب ندارد و علی‌رغم صحبت‌هایی که در وزارت نیرو و دیگر وزارتخانه‌ها صورت گرفته است ما دچار فقدان سند جامع منابع آب کشور هستیم.

وی فقدان سند آب را منجر به بلاتکلیفی موجود در این باره عنوان کرد و بیان داشت: چرا ما امروز در بخش کشاورزی چنین وضعیتی را شاهد هستیم؟

پورابراهیمی در ادامه گفت: نود درصد از منابع آبی کشور در بخش کشاورزی، سه درصد در بخش صنعت و ۷ درصد در بخش شرب مصرف می‌شود که در بخش کشاورزی ۴۰ درصد راندمان تولدی وجود دارد.

وی با تاکید براینکه منابع آبی به واسطه خشکسالی‌های متعدد کشور را با مشکل مواجه می‌کند اظهار داشت: تولید یک تن چغندرقند در ایران ۴۴۶ مترمکعب آب مصرف می‌کنند و در دنیا ۱۳۳ مترمکعب، یک تن گندم در ایران سه هزار و ۱۸۴ مترمکعب آب مصرف می‌کند و در دنیا هزار و ۸۲۶ مترمکعب یعنی دو برابر دنیا آب مصرف می‌کند. یک تن برنج سه هزار و ۵۳۱ مترمکعب و در دنیا دو هزار و ۶۲۴ مترمکعب آب مصرف می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، گفت: تا زمانی که سند جامع آب در کشور نباشد وزارت جهاد کشاورزی نیز پای کار نمی‌آید.

وی با اشاره به اینکه تا قیمت واقعی آب و برق در کشور مشخص نشود وضعیت هدررفت منابع به همین روال ادامه می‌یابد خاطرنشان کرد: آقای وزیر درخواست ما از حضرتعالی این است که در برنامه ششم وزارت نیرو چند حکم را ببیند؛ اول آنکه پیشنهاد بدهد سند جامع آب کشور تدوین شود که جایگاه کشاورزی و متولیان موضوع در آن مشخص باشد.

پورابراهیمی گفت: نکته دوم درباره اقتصاد آب و برق است که به دلیل قیمت‌های غیرواقعی در اقتصاد موجب شده است که بحران آینده کشور بحران آب باشد؛ اکنون قانون هدفمندی یارانه‌ها واقعی شدن قیمت آب و برق را تکلیف کرده است که سال قبل اجرا نشده است.

نعمت‌زاده: ۵۰ هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند/ ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در ادامه طی سخنانی به ارائه گزارشی در مورد مشکلات آب و برق در کشور پرداخت و اظهار داشت: آب و برق به‌عنوان زیرساخت زیرساخت‌ها در دنیا شناخته شده است چراکه تمام فعالیت‌های اقتصادی اعم از صنعت و کشاورزی خدمات، حمل‌ونقل، درمان و ترافیک همگی وابسته به برق و از جهات مختلفی وابسته به آب هستند.

وی افزود: بخش آب و برق موضوعی است که در تمام دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد، وزارت نیرو خودش را ملزم می‌داند که این دو نعمت حیاتی با استمرار و بدون وقفه حتی یک لحظه در طول شبانه‌روز، را به مردم ارائه کند تا در برابر ملت روسفید باشد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت تولید برق در کشور ما ۷۴ هزار مگاوات است که بر این اساس در منطقه حائز رتبه اول و در کل جهان رتبه ۱۴ را در اختیار داریم، امروز بیش از ۹۹.۹۹ درصد از جمعیت شهرها و روستاها به شبکه برق دسترسی دارند، با ۷ کشور همسایه تبادل برق داریم و ازاین‌جهت رتبه اول را در اختیار داریم.

چیت‌چیان تصریح کرد: امسال چهاردهمین سال است که بدون خاموشی، کار خود را ادامه می‌دهیم، نیروهای متخصص کشور ما توانسته‌اند به‌خوبی صنعت برق را اداره کنند و بیش از ۹۰ درصد مایحتاج برق، تماماً در داخل کشور تولید می‌شود،‌ از نظر تولید نیروگاه‌های داخلی، ششمین کشور در دنیا هستیم و از نظر سهم بازار، صنعت توربین‌سازی ما مقام سوم در دنیا را دارد.

وی اضافه کرد: در منطقه ما که خشک و نیمه‌خشک است، وجود سدها توانسته کمک مؤثری در تولید برق داشته باشد، بیش از ۹۵ درصد از کل تجهیزات و سیستم‌های موردنیاز تأسیسات آبی در داخل کشور تولید می‌شود، امروز بیش از ۴۲ درصد از جمعیت شهری ما تحت پوشش شبکه‌های فاضلاب قرار دارند و در بخش برق، امروز عمده‌ترین مشکل صنعت ما مسئله اقتصاد برق است.

چیتچیان گفت: در سال ۹۴ قیمت هر کیلووات برق تولیدی در داخل ۸۵ تومان بوده که به‌طور متوسط ۶۰ تومان به مردم فروخته شده است که ۱۰ تومان از این مبلغ بابت پرداخت یارانه‌های نقدی برداشت شد، یعنی ۵۰ تومان باقی می‌ماند، این بدان معناست که وزارت نیرو ۳۵ تومان در فروش هر کیلووات برق تولیدی دچار ضرر و زیان می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون وزارت نیرو ۲۴ هزار میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت از مجموعه دولت مطالبه دارد که پرداخت نشده است، گفت: همین امر باعث شده میزان بدهی وزارت نیرو به بانک‌ها، پیمانکاران و نیروگاه‌ها به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان برسد که این امر یک تهدید جدی برای صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری در بخش صنعت برق به‌شدت کاهش یافته است، متذکر شد: در سال ۹۴ فقط ۹۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد، در حالی که هر ساله ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار کشور شود، هر سال ۶ درصد مصارف برق در کشور ما افزایش می‌یابد و این در دنیا رقم بسیار کم‌نظیری است، این میزان تزاید مصرف برق در کشور، محدودیت‌های زیادی را برای ما ایجاد کرده است، میزان بارش‌ها طی سال‌های اخیر به دشت کاهش یافته که ازاین‌جهت میزان آب تجدیدشونده نیز تقلیل یافته است.

چیت‌چیان گفت: به‌ازای هر فرد ایرانی طی ۴۰ سال گذشته میزان آب تجدیدشونده از ۷ هزار و ۵۰۰ به هزار و ۴۵۰ مترمکعب تقلیل پیدا کرده است، این تنش آبی بسیار قابل‌توجه است و باید برای حل این مشکل تدبیر اساسی اتخاذ شود.

وی ادامه داد: مسئله بحرانی که بخش آب با آن مواجه است با یک یا دو سال بارش خوب قابل‌رفع کردن نیست و در این عرصه مجلس محترم و دولت باید توجه لازم را داشته باشند، بارش‌ها کاهش یافته و مصارف و برداشت‌های غیرقانونی آب افزایش یافته است، بیش از ۵۵ درصد از آب مصرفی کل کشور از آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، برداشت از آب‌های زیرزمینی با برداشت‌های غیرقانونی مواجه است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۳۳۰ دشت با وضعیت بحرانی مواجه است، گفت: در منطقه‌ای ازاستان کرمان، اصلاً آب زیرزمینی تمام شده است، باغات پسته در بخش‌هایی خشک شده و کشاورزان مجبور به قطع درختان و استفاده از چوب آنان برای هیزم شده‌اند، پایین بودن بهره‌وری آب از دیگر مشکلات در این زمینه است.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: نیازمند همکاری مجلس محترم هستیم تا اولویت‌بندی منطقی در این زمینه ایجاد شود تا بتوانیم طرح‌هایمان را به بهره‌برداری برسانیم، در ۳ سال گذشته از عمر دولت یازدهم حدود ۳.۵ میلیون نفر مشترک جدید برق اضافه شده است، ۵ سد در ۵ استان آبگیری شده است و ۱۲ طرح آبرسانی در ۹ استان کشور افتتاح شده است، همچنین ۲ هزار و ۵۰۰ روستا از روستاهایی که از نعمت آب شرب محروم بودند، نیز به شبکه آب شرب کشور متصل شدند.

وی ادامه داد:‌ بنا داریم در قانون برنامه ششم توسعه موارد ذکر شده از سوی نمایندگان مورد تأکید قرار بگیرد. ما نیز از سوی دولت تمام تلاش خود را خواهیم داشت تا غنی‌سازی قانون به نحو احسن صورت بگیرد و نمایندگان نیز در این راستا کمک کنند.

چیت‌چیان در خصوص اقتصاد مقاومتی افزود: در این رابطه وزارت نیرو از دستگاه‌هایی است که بار سنگینی را بر دوش خود پذیرفت و پیشنهادهای بسیار گسترده ای را ارائه کرد به این دلیل که احساس کردیم رهبر معظم انقلاب انتظار دارند یک تحولات عمیقی صورت بگیرد بنابراین ما بار بزرگی را بر دوش خود پذیرفتیم.

وزیر نیرو در ادامه همچنین یادآور شد: ۱۷ طرح قرار است امسال به نتیجه برسد. آقای لاهوتی در سخنان خود اشاره کرد که در قانون قرار بوده میزان تلفات به ۱۴ درصد کاهش پیدا کند. ما دقیقا همین مورد را رعایت کردیم. اکنون تلفات شبکه توزیع از ۱۵ درصد به ۱۱ درصد رسیده است. ۳ درصد هم در شبکه انتقال تلفات داریم که در مجموع ۱۴ درصد می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: در مجموعه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی پذیرفتیم که میزان تلفات شبکه توزیع را به زیر ۱۰ درصد تا پایان سال ۹۵ برسانیم.

وزیر نیرو در رابطه با ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی گفت: قرار شده است امسال ۵۰ هزار چاه کشاورزی به کنتورهای هوشمند مجهز شوند. همچنین ۷ هزار کنتور حجمی نصب شود و در شبکه‌های آبیاری زهکشی در هزار نقطه تجهیزات اندازه‌گیری نصب شود اگر اندازه گیری نباشد امکان مدیریت مصرف نخواهد بود بنابراین، این یک گام بزرگ در ارتقای بهره‌وری خواهد بود.

وی ادامه داد: مطلوب المنفعه کردن چاه‌هایی که به صورت غیرقانونی حفر شده اند و عملا افرادی که غیرقانونی چاه‌ها را حفر کرده‌اند به کشاورزان دیگری که دارای پروانه هستند لطمه وارد می‌کنند و به حق انها تجاوز می‌کنند و حکم این را قانون‌گذار بر گردن ما گذاشته است و ما هم پذیرفتیم که در این راستا یک اقدام جدی داشته باشیم.

چیت‌چیان بر همین اساس اضافه کرد: در سال جاری ۷ هزار مگاوات بخش بخار نیروگاه های گازی شروع خواهد شد و نتیجه این خواهد بود که در این نیروگاه‌ها راندمان ۱.۵ برابر شود و این ۷ هزار مگاوات هیچ سوخت جدیدی را مصرف نخواهد کرد ولی تولید برق را خواهد داشت. علاوه بر این، نیروگاه پرند که از همین نوع نیروگاه‌ها خواهد بود به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ۱۸۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید در سال ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد و ۳۰۰ مگاوات نیروگاه‌های برق آبی و ۳۰۰ نیروگاه تولید پراکنده و صد مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بهره‌بردرای خواهند رسید و این تکالیفی است که در سال ۹۵ بر عهده وزارت نیرو است و ما امیدواریم که این اقدامات را تماماً انجام دهیم.

چیت‌چیان در ادامه یادآور شد: سند ملی آب طبق قانون باید در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تهیه شود. سند جامع آب به تفکیک همه استان‌های کشور در بیش از ۸۰۰ جلد گزارش تهیه شده که بر مبنای این مطالعه وزارت نیرو در سال گذشته اقدام بی‌سابقه ای کرد که در تاریخ مدیریت منابع آب کشور بی‌سابقه بود.وزارت نیرو دشت به دشت در تمام کشور به تفکیک تمام حوزه‌های آبریز میزان آب قابل برداشت از آب‌های زیرزمینی و آب سطحی را معین کرد.

وی افزود: بیش از ۱۰.۷ میلیارد متر مکعب از مجموع منابع آب صرفا برای محیط زیست در نظر گرفته شده و همچنین برای احیای تالاب‌ها. در عین حال تمام مواردی که آقای ابراهیم‌پور اشاره کرد در خصوص تدوین سند ملی آب، ما آمادگی کامل داریم که با کمیسیون‌های ذی ‌ربط و مجلس همکاری کنیم تا در قانون برنامه ششم با وضوح و شفافیت و قاطعیت قید شده و در کشور به اجرا برسد.

وزیر نیرو همچنین تصریح کرد: در مورد بند «ق» ماده ۱۲ که آقای امیری گفت باید بگویم که این کار به صورت دائمی تصویب شده اما در مقام اجرا اشکالات کوچکی داشت که برخی از این‌ها در دولت و شورای عالی انرژی تصمیم‌گیری شد . ما تقاضا می‌کنیم اطلاعات لازم را به کمیسیون‌ ذی ربط تقدیم خواهیم کرد تا مشکلات بسیار ریز آن هم برطرف شود.

چیت‌چیان در خاتمه مطرح کرد: آقای فلاحت پیشه نیز اظهاراتی داشتند که باید بگویم ما در تمام حوزه‌های آبریز شوراهای هماهنگی حوزه‌های آبریز را تشکیل می‌دهیم. در این شوراها استانداران، نمایندگان محیط زیست، وزارت صنایع، وزارت کشور، سازمان برنامه و دیگر دستگاه‌ها به همراه نماینگان کشاورزان در همه استا‌ها حضور دارند و مدیرت و توزیع عادلانه آب را در این شعبه‌ها در حال انجام هستند که این یک تجربه بی‌سابقه در کشور ما است.

قیمت انشعاب برق در شمال تهران با روستاهای کوچک یکی است/آب و برق بنگاه تولیدی هستند یا خیریه؟.

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند و کوه‌بنان در مجلس  نیز پس از ارائه گزارش حمیدرضا چیت‌چیتان وزیر نیرو به نمایندگان مجلس گفت: اصلاح الگوی مصرف از جمله قوانین بر زمین مانده است که تصویب و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه متولی آن صرفا وزارت نیرو نیست و خیلی از دستگاه‌ها در قبال آن مسئولند اظهار داشت: برای اولین بار هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت نیرو و نفت در ذیل قانون برنامه ششم صورت گرفت اما در عین حال از زمانی که این قانون دائمی شده است کمی توجه به آن کمرنگ شده است.

امیری خامکانی با اشاره به اینکه در قانون برنامه پنجم سند ملی راهبرد انرژی کشور تضمین نشد گفت: متولی این موضوع نیز صرفا وزارت نیرو نبوده و سازمان مدیریت و وزارت نفت و کلیت دولت باید در قبال آن همکاری کنند.

وی با اشاره به اهمیت سبد انرژی کشور اظهار داشت: باید بدانیم در کدام بخش مصرف چه انرژی به صرفه تر است.

نماینده مردم زرند و کوه بنان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیا برق و آب بنگاه تولیدی است و یا خیریه است؟ آیا بنگاه‌های تولیدی است و یا موسسه عمومی؟ هر کدام از این نگاه‌ها بازخورد خود را دارد.

وی افزود: دولت و مجلس هر حکم تکلیفی که برای آب و برق می‌آورند باید ردیف آن را ببینند و شفاف کنند.

امیری خامکانی پرهیز از پیش بینی ردیف بودجه هر طرحی را موجب سخت شدن مدیریت مصرف خواند و خاطرنشان کرد: هزینه‌های انشعاب برق باید شفاف باشد و ما در قانون حمایت از صنعت برق این مسئله را مدنظر قرار دادیم.

نماینده مردم کوه‌بنان در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در شمال تهران که ساختمان متری ۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود همان حکم انشعاب برق را دارد که شما در یک روستای کوچک پرداخت می‌کنید. رشد مصرف و رشد تولید ما نیز هماهنگ نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس نهم گفت: ما هر سال مجبوریم چند هزار مگاوات نیروگاه بسازیم تا ۳۰۰ - ۴۰۰ پیک مصرف برق را پاسخگو باشیم در حالی که اگر ساعات مصرف را برای مردم شفاف سازی می‌کردیم تا مردم مصرف خود را تقسیم کنند بین ساعات شبانه روز می‌توانستیم چند ساعت پیک مصرف را از سر بگذرانیم.

ششمین جلسه علنی مجلس دهم پایان یافت/ نشست بعدی ۲۳ خرداد

ششمین جلسه علنی مجلس دهم که به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شده بود، با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

مطهری پیش از پایان اعلام کرد که نشست علنی بعدی مجلس یکشنبه هفته آینده ۲۳ خردادماه با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه گزارش محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره مشکلات بخش‌های صنعتی و تولیدی کشور و همچنین گزارش حمید چیت‌چیان وزیر نیرو درباره صنعت آب و برق کشور را استماع و بررسی کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما