شناسهٔ خبر: 125598 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد

الیاس حضرتی: غالب فراکسیون امید به لاریجانی رای دادند و اکنون هم از تصمیم خود دفاع می‌کنند

مدیرمسئول روزنامه اعتماد نوشت: رفتارهای فردی آقای لاریجانی در دنیای سیاست امروز معنا و تاثیر دارد و مناسبات نیروهای سیاسی را تلطیف می‌کند و به نزدیک شدن قلوب نیروهای انقلاب به یکدیگر کمک می‌کند.

به گزارش «نماینده» الیاس حضرتی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران امروز سه‌شنبه ۹۵/۳/۱۸ طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: در روزهای قبل از انتخاب رییس مجلس دهم، بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب ما نگران این امر بودند که آقای دکتر علی لاریجانی بعد از کسب رای نمایندگان و رسیدن به جایگاه ریاست مجلس، تغییر رویه دهد و از جایگاه خودش به عنوان شاخص جریان اصلاح‌طلب عاقل و اعتدال‌گرا فاصله بگیرد. همین نگرانی باعث شد که برخی دوستان بر نامزد شدن یک چهره اصلاح‌طلب مانند دکتر عارف در انتخابات هیات رییسه مجلس اصرار داشتند و با کنار رفتن او به نفع ریاست دکتر لاریجانی موافق نبودند. البته روند حوادث به سمتی رفت که در انتخاب رییس دایمی مجلس، غالب فراکسیون امید به دکتر لاریجانی رای دادند و اکنون هم از تصمیم خود دفاع می‌کنند، زیرا از کسی حمایت کردند که در فهرست امید قرار داشت و خوشحالند که در انتخاب ریاست مجلس با رای بالا مشارکت کردند.

آنچه باعث نگارش این چند سطر شده، دو موضوعی است که در یکی، دو روز گذشته در گفتار و رفتار جناب لاریجانی ریاست محترم مجلس مشاهده شد.

نخستین نکته به اقدام دکتر لاریجانی در تقدیر و تشکر از دکتر عارف مربوط است. شنیده شد که دکتر لاریجانی برای عرض تشکر و تقدیر از دکتر عارف به منزل ایشان تشریف بردند و از نزدیک مبادرت به قدردانی کردند. اینگونه رفتارهای فردی در دنیای سیاست امروز معنا و تاثیر دارد و مناسبات نیروهای سیاسی را تلطیف می‌کند و به نزدیک شدن قلوب نیروهای انقلاب به یکدیگر کمک می‌کند. طبعا ثمرات خیر اینگونه اقدامات به جامعه و مردم باز خواهد گشت. نکته دوم، اظهاراتی است که دکتر لاریجانی در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای داشته است. ایشان در این گفت‌وگو، مواضع صریح خود در دفاع از دولت را بیان و از به صحنه آمدن مجدد رییس دولت قبل اعلام نارضایتی کرد. وی با مقایسه عملکرد احمدی‌نژاد و روحانی، صراحتا خود را مدافع دولت جدید معرفی کرد که قانونگراست و با مجلس تعامل بهتری دارد و مانند دولت قبل به آشفتگی سیاسی دامن نمی‌زند. وی با این نظر که دکتر روحانی نخستین رییس‌جمهوری یک‌دوره‌ای است کاملا مخالفت کرده و در نهایت نتیجه گرفته است که تفاوت دولت روحانی با دولت احمدی‌نژاد آنقدر زیاد است که او هیچ شباهتی میان آنها پیدا نمی‌کند. این اظهارات هم در فضای سیاسی کنونی بسیار راهگشا است زیرا برخی تمایل دارند دوباره به سراغ رییس دولت قبل بروند و تجربه تلخ گذشته را برای مردم تکرار کنند، در حالی که یقین داریم مردم اجازه این کار را نخواهند داد. در عین حال اعلام موضع صریح برخی سیاسیون از جمله دکتر علی لاریجانی برای روشن شدن میزان قانون‌گریزی دولت قبل و حمایت صریح امثال ایشان از دولت دکتر روحانی، فرصت خوبی برای ترسیم خطوط روشن خط اعتدال در جامعه است تا جریان‌های تندرو و افراطی با سوابق عملکرد منفی نتوانند به نام اصولگرایی به جلب آرا اقدام و نیروهای عاقل و باسابقه اصولگرا را خرج مطامع سیاسی خود کنند.

امیدواریم دکتر لاریجانی با نجابتی که از ایشان انتظار داریم، مسیر همگرایی همه نیروهای سیاسی درون مجلس را هموار سازد و مجلس را به سوی تحقق اهداف مشترک همه نیروهای انقلاب مدیریت کند.

نظر شما