شناسهٔ خبر: 125574 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

فروش ۲۵۰ تن نفت برای یک بازدید خصوصی از اتریش!

ثریا پهلوی

«نماینده» / در سال‌های گذشته گروهی با سوء استفاده از عدم اطلاع‌رسانی صحیح و مرور تاریخ از سوی فرزندان این ملت در صدد بزک کردن چهرهطاغوت برآمده‌اند. امپراطوری رسانه‌ای غرب به سرکردگی آمریکا و انگلیس نیز در این میان با به ظاهر مستندهای فراوان به تطهیر جنایت‌ها و خیانت‌های شاه پرداخته است، مرور خاطرات، اسناد و در یک کلام تاریخ این سرزمین به خوبی نشان از آن دارد که رژیم آمریکایی شاه تا چه اندازه در حق این ملت خیانت کرده است.

سند زیر بخشی از گزارش ساواک از یک مقاله مندرج در روزنامه اسرائیلی «داوار»، چاپ «تل‌آویو» است که ریخت و پاش‌ها و عیاشی‌های شاه از جیب ملت ایران را به خوبی نشان می‌دهد.  

در بخشی از این گزارش که به مسافرت شاه به اتریش اختصاص داشت و قرار بود به «استحضار ریاست ساواک» برسد، آمده است: «ایران باید اقلاً ۲۵۰ تن نفت بفروشد تا مخارج بازدید خصوصی کوتاه محمدرضا شاه پهلوی شاهنشاه ایران را به وین تأمین کند. طبق حساب احتیاط‌آمیز روزنامه‌های وین مخارج شاهنشاه و همراهان مثل مخارج هتل، معاینات پزشکی و ضیافت به افتخار میهمان‌داران خود روزانه پنجاه هزار شیلینگ... به صندوق اتریش وارد ساخت. ازاین‌رو تعجب‌آور نیست که رئیس‌جمهوری و صدراعظم و وزیر امور خارجه اتریش هنگام فرود آمدن و پرواز شاهنشاه در مقابل هواپیما ایستادند در حالی که چنین استقبالی به طور کلی تنها هنگام بازدید رسمی سران کشورها به عمل می‌آید.

این بازدید برای صنایع اتریش نیز مقرون به صرفه بود زیرا کارخانه‌های بزرگ این کشور موفق شدند با معظم‌له روابط مهمی برقرار سازند... رسماً اعلام شد که شاهنشاه برای معاینه نزد پروفسور فلینگر وارد وین شده‌اند ولی فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی وسیع، ضیافت‌های رسمی، مصاحبه‌های مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی بر آن اضافه شد. شاهنشاه در ملاقات با روزنامه‌نگاران در مورد افزایش بهای نفت، تورم پول در جهان و جنگ اعراب و اسرائیل مطالبی عنوان نمودند. در وین گفته شد که در چنین صورتی همه چیز بر وفق مراد است و تنها علیاحضرت فرح همسر شاهنشاه که تنها چند دقیقه در اتریش اقامت داشتند، کار خوبی نکردند، زیرا می‌توانستند در اتریش به اتفاق والاحضرت غلامرضا پهلوی به ورزش روی برف بپردازند. این موضوع باعث خوشحالی خوانندگان مجلات مصور اتریش می‌شد زیرا به علیاحضرت فرح ملکه زیبا و بانو ثریا ملکه پیشین ایران بیش از بهای نفت و سیاست توجه دارند و این موضوع همچنین متصدیان جهانگردی اتریش را خوشحال می‌کرد که علیاحضرت نیز چندین تن نفت وارد کشور می‌کردند.

منبع: اتفاقات تاریخی به روایت اسناد ساواک، مرکز بررسی اسناد تاریخی

نظر شما