شناسهٔ خبر: 125553 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

خسارت‌های سنگین به روستاها، از سیل ساری تا کم‌آبی کرمان

سیل و خشکسالی43

به گزارش «نماینده» در‌حالی‌که مردم چند روستای جنوب استان کرمان از نبود آب آشامیدنی رنج می‌برند و ناچارند آب معدنی بخرند یا حتی برای استحمام از استخرهای آب کشاورزی استفاده کنند، مردم ۱۳ روستا در شهرستان ساری پیگیر حل مشکلات ناشی از سیل اخیر هستند که به بیش از ۵۰۰ هکتار زمین زراعی خسارات زیادی وارد کرده است.

چهارشنبه هفته گذشته به دلیل لایروبی نشدن سردهنه‌های زراعی بخش چهاردانگه ساری ـ که به‌صورت سنتی ساخته شدند و در مقابل باران مقاومت لازم را ندارند ـ سیل و تگرگ خساراتی به این سردهنه‌ها وارد کرد و با توجه به مزارع شالی در مازندران، تخریب این سردهنه‌ها در تأمین آب مورد نیاز این زمین‌ها تأثیر به سزایی گذاشته است.

هر چند فرماندار ساری مدعی است پس از وقوع سیل، نیروی تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای ترمیم این سردهنه‌ها فعالیت خود را آغاز کردند، اما میزان خسارات اولیه ناشی از سیل، ۱۵ میلیارد ریال برآورد شده است. علاوه بر خسارت ۳۵ تا ۱۰۰ درصدی به بیش از ۵۰۰ هکتار اراضی و محصولات کشاورزی، ۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع و ۲۱ کیلومتر کانال انتقال  آب این بخش خسارت دیده و ۳۰ رأس دام نیز تلف شده‌اند.

این مشکلات در حالی است که این روزها مردم جنوب کرمان هوای بالای ۴۰ درجه را تحمل می‌کنند و به‌واسطه نزدیکی به مناطق شرجی جنوب کشور رطوبت هوا نیز این روزها به‌شدت افزایش یافته است. در چنین شرایطی با وجود اینکه تأمین آب یکی از ضروری‌ترین نیازهای زندگی مردم است اما از دو هفته قبل موتور پمپ‌های آب دو روستای جنگل‌آباد و رضی‌آباد ـ از توابع شهرستان جیرفت ـ از مدار آب‌رسانی خارج‌شده‌اند. مردم در این مدت جایگزینی برای تأمین آب ندارند و به‌ناچار آب آشامیدنی موردنیاز را با دبه از روستاهای مجاور تأمین می‌کنند یا بطری آب‌معدنی می‌خرند. از کار افتادن کولرهای آبی را نیز اضافه کنید به خساراتی که به محصولات زراعی این منطقه وارد می‌شود.

در کرمان ۵ هزار و ۱۷۰ روستا وجود دارد که ۷۰۰ روستای آن درگیر خشکسالی و افزایش گرمای هواست. مدیر آب‌وفاضلاب روستایی این استان اعلام کرده است در جنوب استان کرمان ۴۰۰ روستا برای تأمین آب با مشکل مواجه‌اند و با توجه به اعتبار موجود انتظار دارند حداکثر مشکل ۷۰ روستای پرجمعیت رفع شود.

گفتنی است هفته جاری نمایندگان مجلس میزبان ۵ وزیر، از جمله «حمید چیت‌چیان» هستند. وزیر نیرو پیرامون وضع موجود منابع آبی کشور و چالش‌های این حوزه سخنرانی خواهد کرد؛ یقیناً نمایندگان مجلس نیز منتظر استماع پیشنهادهای این وزیر دولت تدبیر و امید خواهند بود.

نظر شما