شناسهٔ خبر: 125551 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت‌وگوی «نماینده» با «احسان قاضی‌زاده هاشمی»، نماینده فریمان و سرخس

نقش پررنگ بانک‌ها در حمایت از کارخانه‌های ورشکسته

احسان قاضی زاده43

«قاضی‌زاده هاشمی»، نامی آشناست؛ احسان قاضی‌زاده هاشمی که در این دوره به بهارستان آمده، وکالت مردم فریمان و سرخس را در مجلس به عهده دارد. وی پسرعموی وزیر بهداشت و برادر نماینده مشهد در مجالس نهم و دهم است. همچون سایر نمایندگان بیکاری را اولین و اساسی‌ترین مشکل مردم منطقه‌اش می‌داند و این درحالی است که شهرستان‌هایی که او نمایندگی‌شان را به عهده دارد، به عنوان قطب‌های صنعت در شرق کشور شناخته می‌شوند. مشروح مصاحبه هفته‌نامه «نماینده» با احسان قاضی‌زاده هاشمی را می‌خوانید:

* در تقسیم‌بندی‌های کشوری و سیاسی، حوزه انتخابیه شما چطور معرفی می‌شود؟

این حوزه انتخابیه از دو شهرستان فریمان و سرخس و دو بخش احمدآباد و رضویه تشکیل شده است و به‌طور کلی از حوزه استان خراسان رضوی محسوب می‌شود. شهرستان‌های فریمان و سرخس در مجاورت شهر مقدس مشهد قرار دارند.

* از ظرفیت‌های فریمان و سرخس به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

در تمامی این مناطق ظرفیت‌های غنی انرژی و گاز، سد دوستی و به‌طور کلی صنایع وجود دارد. وجود ۴ شهرک صنعتی و کارخانه ایران خودروي خراسان، این منطقه را به یک منطقه ویژه اقتصادی-انرژی تبدیل کرده است. این منطقه زادگاه استاد شهید «مرتضی مطهری» بوده که نشان از استعدادهای فرهنگی و اجتماعی موجود در شهرستان است. مجموعه پتانسیل‌های اقتصادی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که در برخی حوزه‌ها جلوه‌هایی از شکوفایی آن را شاهد هستیم و در بعضی دیگر امیدوار هستیم تا بتوانیم با همکاری مجلس و دولت اقدامات مثبتی در این راستا انجام دهیم.

* با توجه به ظرفیت‌های موجود به خصوص در حوزه صنعت، مشکلات این شهرستان‌ها در چه بخش‌هایی قابل دسته‌بندی است؟

علی‌رغم برخورداری این منطقه از صنایع بزرگ و فعالیت کارخانه‌هاي مختلف، مشکل اصلی و عمده ما معضل اشتغال جوانان است. امروز شاهد شهرک‌های صنعتی‌ای هستیم که بخشی از آنها تعطیل شده و کارگران آنها از کار بیکار شدند. خوشبختانه با توجه به اینکه حجم بارش‌های امسال قابل توجه بوده وضعیت کشاورزی نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته و این درحالی‌است که ما ۵ سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم که این مسئله موجب ایجاد مشکلات فراوانی در بخش کشاورزی شد.

شهرک صنعتی کاویان در حوزه شهرستانی ما، دومین شهرک صنعتی بزرگ استان است. اما متأسفانه از مجموع ۱۴۰ واحد صنعتی در حال حاضر نیمی از واحدها عملاً غیرفعال شده و تنها ۷۰ واحد به فعالیت خود ادامه می‌دهند. تمامی ۵۰۰ نفر کارگر مجموعه فولاد شهرستان بیکار شده‌اند.

* به عقیده شما در شرایط فعلی، اولویت با حل چه مشکلی در جامعه است؟

آنچه امروز در میان مردم به‌عنوان مشکل اصلی قابل لمس است، نبود اشتغال و افزایش بیکاری است. پیرو آنچه گفته شد، فعالیت‌های صنعتی بیشترین اشتغال منطقه را به خود اختصاص داده و به دلیل رکود و ورشکستی صاحبان این صنایع، حجم قابل توجهی از شغل‌های موجود را نیز از بین برده است. بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها در توقیف بانک‌ها هستند.

* با توجه به اینکه بیکاری به مشکلی برای همه مردم کشور تبدیل شده، مجلس آینده چه اقدامی را باید در دستور کار قرار دهد؟

مجلس دهم در راستای حل مشکل بیکاری باید توان خود را معطوف به بررسی اقدامات عملیاتی کند. کاهش نرخ سود سپرده‌ها، هماهنگی بانک‌ها و صنایع، تسهیلات تشویقی یا واگذاری‌ها و همچنین عینیت بخشی به بحث سرمایه‌گذاری خارجی؛ اینها مواردی است که باید به‌طور عملیاتی به آنها پرداخت و نظریه‌پردازی و صحبت در این خصوص کافی است. باید در میدان عمل و در اجرا کارهای کارشناسی انجام شود.

* قرار گرفتن فریمان زیر سایه کلان‌شهر مشهد چه اثراتی برای این شهر داشته است؟

این مسئله مزایا و معایب مختص خود را داشته است. قرابت فریمان با مشهد موجب توسعه یافتگی بیشتری در مقایسه با سایر شهرها شده است؛ این توسعه در بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی مشهود می‌باشد. اما در مقابل از اثرات منفی این مجاورت می‌توان به سرازیری سرمایه‌ها به سمت مشهد اشاره کرد.

با اقدامات کارشناسی صورت گرفته تلاش داریم تا با ایجاد جاذبه‌هایی برای سرمایه‌گذاران، از این موقعیت برای پیشرفت فریمان استفاده کنیم. در مورد شهرستان سرخس هم به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری هستیم که در این صورت ظرفیت فرودگاه و ریل و جاده را دارد.

نظر شما