شناسهٔ خبر: 125550 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

سرنوشت خانۀ احزاب چه خواهد شد؟

خانه احزاب

هفته نامه «نماینده» - با روی کارآمدن دولت اعتدال، احیاي خانه احزاب توسط احزاب و کنشگران سیاسی بیان و مسئولان دولتی هم از آن حمایت کردند؛ از این‌رو وزیر کشور ۱۴ دی‌ماه ۱۳۹۲ فعالان سیاسی را به میدان فاطمی دعوت و رسماً از حمایت وزارت متبوعش مبنی بر احیا و فعالیت مجدد خانه احزاب، سخن گفت.

اعلام حمایت «رحمانی فضلی»، منجر به شکل‌گیری کمیته احیای خانه احزاب شد. کمیته‌ای که اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در آن حضور داشتند و به این کمیته مأموریت برگزاری مجمع و دعوت از احزاب و تشکل‌های سیاسی واگذار شد. سرانجام پس از نشست و برخاست‌های مکرر، مجمع عمومی خانه احزاب با حضور وزیر کشور و فعالان سیاسی برگزار و رئیس و هیئت رئیسه، انتخاب شدند. براساس تصمیم‌گیری اعضای شورای مرکزی، ریاست در سال اول به اصول‌گرایان رسید و با رأی اعضا «حسن غفوری‌فرد»، سکاندار خانه احزاب شد.

رایزنی‌های وزارت کشور جهت خانه‌دار شدن خانه احزاب نیز در همان مجمع عمومی آغاز شد، چنانچه پس از اینکه وزیر کشور مجمع عمومی موقت را ترک کرد، معاون سیاسی او پشت تریبون قرار گرفت و از تماس تلفنی رحمانی فضلی با محمدباقر قالیباف «شهردار تهران» برای خانه‌دار شدن «خانه احزاب»، خبر داد. پیشنهادهایی هم از سوی شهرداری مطرح شد اما این فعالان سیاسی و اعضای خانه احزاب بودند که دست رد به این پیشنهادها می‌زدند؛ بنابراین مقرر شد تا تعیین مکان مناسب، جلسات خانه احزاب در ساختمان فاطمی برگزار شود. چندین جلسه خانه احزاب در وزارت کشور برگزار و فعالان حزبی به ایراد سخنرانی پرداختند و سرانجام اواخر سال گذشته خبر موافقت اعضای شورای مرکزی خانه احزاب با پیشنهاد شهرداری تهران، رسانه‌ای شد.

وزارت کشور تلاش‌های زیادی پیرامون احیاي خانه احزاب انجام داد. وزیر کشور و معاون سیاسی او چندین جلسه با دبیران کل احزاب برگزار کردند و پس از مجمع عمومی، باز امکانات موجود در وزارتخانه را در اختیار احزاب قرار دادند تا بتوانند به سرمنزل مقصود دست یابند.

اکنون در سال ۹۵ به سر می‌بریم، سالی كه انتخابات مجلس در مرحله دوم در آن برگزار شد و قوه مقننه در دوره جدید، فعالیت خود را آغاز کرد ضمن اینکه با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها در سال ۹۶ از هم اکنون برخی از احزاب مذاکره و رایزنی‌ها را آغاز کرده‌اند و اخباری هم در این راستا منتشر شد اما با این حال علامت سؤالی مقابل خانه احزاب قرار گرفته است. چرا خانه احزاب به صورت فعال در جغرافیای سیاسی ظهور و بروز نمی‌کند؟ علت ماندگاري خانه احزاب چیست؟

پرویز سروری «قائم مقام جمعیت رهپویان» و محسن کوهکن «نایب رئیس جبهه پیروان» به پرسش «نماینده» پاسخ می‌دهند.

کوهکن می‌گوید: «برای ماندگاری خانه احزاب، این مجموعه باید نقش باشگاه احزاب را ایفا کند تا کمتر صدمه ببیند و بتواند نقش خوبی در همگرایی میان احزاب داشته باشد که برای تحقق آن، دوری از فعالیت‌های سیاسی تنش‌زا و تعهد به قانون اساسی ضروری است.

پرویز سروری هم معتقد است: «برای موفق بودن فعالیت خانه احزاب باید مدل‌های بومی برای انجام فعالیت سیاسی ملاک عمل قرار گیرد. فعالیت‌های خانه احزاب باید منطبق با الگوهای ایرانی و اسلامی باشد تا بتواند با ارزش‌های کشور همخوانی داشته باشد و مردم احساس کنند که فعالیت آن می‌تواند تأثیر مثبتی در اداره امور داشته باشد.»

 

نظر شما