شناسهٔ خبر: 125436 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

پشت پرده برکناری دفعی استاندار خوزستان

پاپی زاده

هفته نامه «نماینده»عباس پاپی‌زاده/ مردم استان خوزستان اخیراً بدون هیچ‌گونه اطلاع قبلی، به‌صورت یکدفعه و با شتابزدگی غیرمعمول با تغییر استاندار خود مواجه شدند. مردم می‌دانند نه‌تنها نمایندگان قبلی و فعلی نقشی در نابسامانی اخیر مدیریتی خوزستان نداشتند، بلکه ما نیز غافلگیر شدیم.

موضوع از این قرار است که تعداد زیادی از فرمانداران شبانه منصوب شده و شبانه عزل شدند. مجدداً تعداد دیگری باز هم به‌صورت شبانه جایگزین این افراد شده و همین افراد نیز شبانه عزل می‌شوند. این دایرۀ تکراری عزل و نصب‌ها که اخیراً اتفاق افتاده است آسیب جدی به این استان زد. حقیقتاً تصمیمات شتابزده پیرامون مدیریت استان موجب نارضایتی شدید مردم شده است؛ لذا این تصمیمات دولت در ترازوی عقلانیت و منطق مردم خوزستان نمره خوبی نخواهد گرفت.

اگر بخواهیم کلی‌تر به موضوع بنگریم باید اذعان کنم که تصمیمات اخیر دولت با شعار تدبیر نیز هم‌خوانی ندارد. دولت اگر با ایجاد این تغییرات بدنبال کارکرد سیاسی و انتخاباتی باشد مردم خوزستان متضرر خواهند شد و دولت نیز به اهدافی که قول داده است نخواهد رسید.

استان خوزستان به دلیل خسارت ناشی از جنگ تحمیلی، عقب‌ماندگی‌هایی تاریخی دارد. برای حل این مشکلات نیاز است در یک فضای منطقی و علمی در فضای مناسب تعاملی و همدلی برای این منطقه تصمیم‌گیری شود؛ البته یقیناً دولت بهر حال در رأس تصمیم گیری خواهد بود. زیرا این مدیران دولت هستند که باید به توسعه استان خوزستان کمک کنند. این‌گونه تصمیمات شتابزده تنها منجر به عقب‌ماندگی خوزستان می‌شود. انتظار می‌رود دولت در این خصوص با طمأنینه بیشتری پیش برود و از تصمیمات بعدی عجولانه جلوگیری کند.

یکی از دغدغه‌های جدی مردم خوزستان بحث عدم انتقال آب از این استان به سایر نقاط کشور است؛ بر همین اساس اگر دولت تصور می‌کند با تغییر استاندار می‌تواند آب خوزستان را ببرد بداند که هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.

برخی تصمیمات غلط گذشته در حوزه منابع آبی استان باعث خشک شدن تالاب‌های بزرگ حورالعظیم و شادگان شده است. این تالاب‌ها اکنون که خشک شدند به مراکز تولید ریزگرد تبدیل شده‌اند. اگر بررسی کنیم می‌بینیم که از گذشته نقش استانداران خوزستان در شکل دادن چنین رویداد طبیعی منفی بوده است. استاندارانی داشتیم که واقعاً برای آینده خوزستان دلسوزی نکردند و در مقابل انتقال آب سکوت کردند. البته مردم و نمایندگان دیگر این سکوت را تحمل نخواهند کرد.

اکنون خودخواهی‌هایی در لایه‌های بالای مدیریتی دولت دیده می‌شود که با آینده کل کشور بازی می‌کند. جریانی که بدنبال انتقال آب از خوزستان است بداند این کار هزینه‌های زیادی را بر دوش مردم کل ایران تحمیل خواهد کرد. این افراد می‌خواهند آب را با حفر تونل‌های عظیم از استان خوزستان به استان‌های محل زندگی برخی مسئولین کشوری که اکنون در دولت نیز حضور دارند منتقل نمایند.

گویا میخواهند در مرکز کویر با این آب به کشاورزی بپردازند. سوال این است که یک متر مکعب آب را قرار است با چند هزار تومان منتقل کنند و به کویر ببرند؟ مگر تولید محصولات کشاورزی با این آب گران به صرفه است؟ این آب با وضعیت مالی فعلی مملکت و در شرایط اقتصاد مقاومتی با چه هزینه‌ای قرار است منتقل شود؟

سوال مهم‌تر دیگر که مطرح است اینکه آیا هزینه‌های انتقال این آب را مردمان استان سیستان و بلوچستان و تبریز باید بپردازند؟ آن هم با این هدف که در شهرستان محل زندگی و زادگاه فلان مسئول فعلی دولت کشاورزی رونق بگیرد؟

اکنون کل خوزستان به کانون بزرگ ریزگرد تبدیل شده است که هر چند وقت یکبار می‌بینیم با یک وزش باد ساده ۲۲ استان کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد. چرا ما باید علاوه بر هزینه‌های گزاف، این مقدار فشار را نیز بر ۲۲ استان کشور تحمیل کنیم؟ این کار نمی‌تواند جز با هدف تحقق اهداف غیر منطقی و غیرکارشناسی برخی مسئولین خودخواه باشد.

اکنون طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مورد نظر مقام معظم رهبری در این استان دچار چالش جدی شده است و وزارت نیرو رسماً اعلام کرده آب مورد نیاز برای این طرح را نداریم. وقتی آب برای به ثمر رساندن این پروژه وجود ندارد، یعنی کشاورزی و توسعه آینده خوزستان در خطر است. یعنی اقتصاد استان و اشتغال بالقوه‌ای که وجود دارد به دلیل خودخواهی‌های برخی مسئولان در حال نابودی است. بر اساس همه این دلایل و با توجه به مطالبه مردم، استاندار جدید باید با برنامه برای جلوگیری از انتقال آب از خوزستان و راهکاری برای حل مشکل ریزگردها به این استان بیاید.

مردم خوزستان از سیاسی کاری خسته‌اند. بدنبال خادم می‌گردند که بتواند مشکلات اصلی را حل کند. ما به‌عنوان نماینده مردم بزرگوار ایران و خوزستان اعلام می‌کنیم هر استانداری که معرفی می‌شود اگر به این مؤلفه‌ها توجه نکرده و با کارکرد سیاسی و انتخاباتی وارد خوزستان شود هم مردم و هم دولت را متضرر می‌کند.

 

* نماینده مردم دزفول در مجلس نهم و دهم

نظر شما