شناسهٔ خبر: 125419 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روحانی در جمع مردم آذربایجان‌غربی:

مردم در انتخابات خواهان بهبود معیشت بودند/امروز مسئله اصلی اشتغال و رونق اقتصادی است

روحانی/2 رئیس جمهور گفت: آری مردم ما در انتخابات اخیر به این بود که خواهان بهبهود معیشت‌اند، آری مردم به این بود که خواهان هم‌صدایی و وحدت مسئولان برای توسعه و رونق اقتصادی ایران اسلامی هستند.

به گزارش «نماینده» ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در ورزشگاه تختی ارومیه در اجتماع مردم آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سرزمین ایران به‌ویژه در خطه‌های مرزی و آذربایجان‌غربی‌ همواره شاهد افتخارآفرینی‌های مردم دلاور این سرزمین بوده‌ایم، اظهار داشت: آذربایجان‌غربی حراست از مرز‌ها را با ۳ کشور همسایه در طول این ۳۷ به‌خوبی انجام داده است، چه در دوران جنگ تحمیلی و چه امروز که منطقه را نا امنی فراگرفته درحالی‌که ایران ما سراسر امنیت و ثبات و نشاط است.  

رئیس‌جمهور ضمن اشاره به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رای اتحاد و اعتماد خود را نسبت به مجریان دولت نشان دادند، افزود: مردم ایران ۲ انتخابات بزرگ را پشت سر گذاشتند. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ حضور شکوهمند مردم در این ۲ انتخابات و به‌ویژه در منطقه آذربایجان‌غربی نشانگر اعتماد مردم به مجریان کشور در انتخابات و وجود رقابت سالم در انتخابات در سرزمین ماست. اگر اعتماد به مجریان نباشد و اگر رقابت سالم نباشد، بی‌تردید انتخابات شکوهمند هم نخواهد بود.  

وی ادامه داد: مردم ما با ۶۲ درصد به‌طور متوسط در سطح کشور و ۶۶ درصد در آذربایجان‌غربی پای صندوق انتخابات آمدند. این حضور به این معنی است که مردم اگرچه یکصدایی را نمی‌پسندند در عین حال حاکمیت واحد ملی سراسر کشور را فرار گرفته است. بنابراین مردم ایران در این انتخابات شکوهمند آری‌هایی گفتند و نه‌هایی در این انتخابات اعلام کردند، شبیه انتخابات سال ۹۲.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: آری مردم ما در این انتخابات به این بود که خواهان بهبهود معیشت‌اند، آری مردم به این بود که خواهان هم‌صدایی و وحدت مسئولان برای توسعه و رونق اقتصادی ایران اسلامی هستند. آری مردم به این بود که مردم در این سرزمین دنبال فرهنگ و هویت اسلامی و فرهنگ و هویت ملی هستند.

وی تصریح کرد: نه مردم به خشونت بود؛ نه مردم به افراطی‌گری بود، نه به این بود که در این سرزمین خواهان رشد و ترقی هستیم نه شعارهای بی‌محابایی که رابطه مردم را با جهانیان با شکاف مواجه کند. این هنر نیست که به‌گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان خودمان در سراسر جهان را علیه خودمان متحد کنیم و رقبای خود را علیه خود متحد کنیم؛ حتی شرایطی را فراهم کنیم که کشورهایی که به‌طور سنتی سال‌ها با ما سابقه دوستی داشتند، در شورای امنیت سازمان ملل در کنار دشمن ما، آمریکا، دست به تحریم ملت بزرگ ایران بزنند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: دنیای سیاست، ‌ عرصه امتیازدادن نیست، دنیای عرصه امتیاز گرفتن و شرایط مناسب برای مردم، کار مردم، اشتغال مردم و حرکت مردم به سمت تعالی است. چرا کاری کنیم که مردم ما از حقوق مسلم خودشان، محروم بمانند؟ چرا استانی مثل آذربایجان‌غربی، با این همه عظمت و شکوه و همسایگی با ۳ کشور بزرگ عراق، ترکیه و آذربایجان که دروازه ایران به اروپا و غرب است، جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی ما از پسر و دختر نگران کار و اشتغال باشند؟ چرا در دورانی که آن همه وفور درآمد نفتی بود، زمانی که نفت ۱۴۷ دلار فروخته می‌شد، سالی بیش از ۸۰ میلیارد دلار صرف کالای وارداتی در کشور شد؟ برای مردم اشتغال درست نشد، راه رونق اقتصادی برای کشور فراهم نشد.

وی بیان کرد: مردم ما در این مقطع تاریخی به فکر آن هستند که راه و مسیر برای صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه و کشورهای جهان گشوده شود. نخستین قدمی که دولت یازدهم برداشت، این بود که دروازه‌هایی که دشمن به روی ملت ایران بسته بود و راه صادرات و راه رونق اقتصادی را با تحریم سد کرده‌ بود، با برداشتن تحریم، راه برای فعالیت مردم گشوده شود. این قدم به حول قوه الهی برداشته شده است.  

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: ما امروز دارای شرایطی هستیم که می‌بینید شرکت‌ها و کشورهای مختلف‌ به‌‌صورت مداوم در رفت و آمد با کشور ایران هستند، ما در همین ماه‌های اولیه‌ی برداشته‌شدن تحریم، شاهد نخستین قدم‌های سرمایه‌گذاری در کشور ایران هستیم.  

وی ادامه داد: مردم ما به‌خوبی آگاه هستند که برای اینکه قدم‌های لازم را برای حرکت اقتصادی در این کشور برداریم، گرچه نیازمند به زمان هستیم اما در عین حال در همین قدم‌های اولیه، شما می‌بینید که کشورهای دیگری که در سال‌های گذشته سهم ما را از نفت و میعانات گازی در دنیا گرفته بودند و ما را تحریم کرده بودند، امروز قدم به قدم درحال حرکت به سمت شرایط قبل از تحریم هستیم. ما به حول قوه الهی امسال، دارای رشد اقتصادی مناسب خواهیم بود.  

رئیس‌جمهور افزود: شما اگر در این کشور به فکر اشتغال جوانانمان به‌عنوان مهم‌ترین هدف دولت و ملت هستیم و اگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی با رای خود پای صندوق آمدید، خواستید که ملت و دولت و دولت و مجلس و قوای سه‌گانه همه دست به دست هم دهیم برای اینکه اهداف مردم و اهداف ملی را به ثمر بنشانیم. امروز روزی نیست که به مسائل حاشیه‌ای بپردازیم. مردم نمی‌خواهند این جناح و آن جناح به مسئله دسته دوم و سوم بپردازند. امروز مسئله اصلی کشور رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما میخواهیم جوانان عزیز در مسیر اشتغال و کشور در مسیر رونق و تحول قرار گیرد، اول باید تنش‌زایی داخلی داشته باشیم. برای مسائلی نه‌چندان مهم رو در روی هم نیاستیم بلکه منسجم در کنار یکدیگر برای توسعه و رونق کشور تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه همه اقوام ایرانی باید برادرانه در کنار هم قرار داشته باشند،  ادامه داد: دولت یازدهم اجازه نخواهد داد در یک کشور اسلامی که همه ایرانی و برادر هستیم، فرقی بین ترک و کرد گذاشته شود. فارس‌زبان و ترک‌زبان، کرد‌زبان و همه ما، شاخه‌های یک درخت تنومند به نام ایران اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه اکنون در یک نقطه عطف تاریخی قرار گرفتیم، گفت: امروز در یک نقطه عطف تاریخی قرار داریم و توانسته‌ایم از توطئه‌هایی که صهیونیسم و استکبار علیه ملت ایران طراحی کرده بود و با بی‌تدبیری، کشور در چاه تحریم افتاده بود، عبور کنیم. امروز شما شاهدید که در این کشور به حول قوه الهی به بهترین صورت، امنیت و ثبات برقرار است در شرایطی که همه اطراف ما را نا امنی و اختلافات و کشتار و افراطی‌گری گرفته است.  

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه ایران سرزمین وحدت و برادری همه اقوام است، اظهار داشت: منطقه آذربایجان به‌ویژه آذربایجان‌غربی همواره سمبل زندگی مسالمت‌آمیز میان شیعه و سنی و اقوام مختلف بوده است.

وی افزود: آذربایجان‌غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با همسایگان ایران باید به‌عنوان پایانه اصلی صادرات محصولات کشور به کشورهای منطقه باشد و در این راستا دولت یازدهم متعهد است که در همه مرزهای آذربایجان غربی رونق اقتصادی ایجاد کند. همچنین برای صادرات محصولات کشاورزی از منطقه، تشویق‌های مختلفی در نظر گرفته خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی در ادامه با اشاره به اینکه برای توسعه صادرات آذربایجان‌غربی صندوق توسعه ملی ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است، اظهار دشت: آذربایجان‌غربی با وجود یک‌میلیون هکتار اراضی قابل کشت، استعداد فراوانی برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه دارد.

 وی ادامه داد: ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی آذربایجان‌غربی، استعدادی بزرگ برای احیاء کشاورزی و صنعت در این استان است که دولت برای توسعه کشاورزی و اجرای برنامه مهار آب و فعالیت‌های پای سد، برای سال ۹۵ و ۹۶، ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه طرح‌هایی که برای توسعه کشاورزی آذربایجان‌غربی اجرا می‌شود، ۱۲ هزار اشتغال مستقیم و هزاران شغل غیرمستقیم را ایجاد کرده و انواع محصولات استان را ۲۰۰ هزار تن افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تا پایان امسال ۱۵ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم‌های آبیاری مدرن تجهیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سفر خود به آذربایجان‌غربی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری وعده‌ احیاء دریاچه ارومیه را دادم، خاطرنشان کرد: به وعده‌ای که به مردم ارومیه داده بودیم، عمل کردیم و نخستین مصوبه دولت یازدهم درباره احیاء این دریاچه بود.

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه دریاچه ارومیه نگین ‌آذربایجان‌‌غربی است، ادامه داد: اگر شرایط و برنامه‌های سال‌های گذشته در رابطه با دریاچه ارومیه ادامه پیدا می‌کرد و برنامه‌های مدون دولت در زمینه احیاء دریاچه ارومیه اجرا نمی‌شد، امروز باید سطح آب این دریاچه ۱۲۰ سانتیمتر دیگر، کاهش می‌یافت که در آن صورت، شرایطی بحرانی برای دریاچه ارومیه و محیط زیست استان پدید می‌آمد اما امروز به همت مسئولان و مردم، سطح آب دریاچه ارومیه افزایش یافته و دولت قدم به قدم، احیاء آن را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ۱۷ دستگاه اجرایی کشور، مسئول احیاء دریاچه ارومیه هستند، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی، کشاورزان، مردم استان و دانشگاهیان، تلاش و کمک فراوانی کردند تا امروز به این باور برسیم که دریاچه ارومیه احیاء و آباد خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین طرح صنعتی پتروشیمی و چندین طرح  عمرانی، کشاورزی و صنعتی در جریان سفر دولت به آذربایجان‌غربی افتتاح و عملیات اجرایی چندین طرح و پروژه آغاز می‌شود، افزود: نباید این استان را به‌عنوان استانی امنیتی تلقی و تصور کنیم که باید برای این استان اقدامات و برنامه‌ریزی‌های امنیتی داشته باشیم چراکه امنیت این استان و همه استان‌های کشور، تنها در سایه توسعه، ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر امروز در کشور، امنیت وجود دارد، به خاطر وحدت و تلاش شبانه‌روزی نیروهای نظامی و انتظامی و به‌خاطر قرار گرفتن زیر پرچم اسلام، ولایت فقیه و رهبری است. وحدت و انسجام ملت ایران به‌خاطر فرهنگ بزرگ این ملت است؛ تمام ادیان و اقوام در ایران زیر یک پرچم قرار دارند و باید همه متحد و منسجم در مسیر رشد و توسعه کشور تلاش کنند.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: نباید کسی به‌دنبال تفرقه، اختلاف و شکاف بین مذاهب و اقوام در کشور باشد، چراکه همه ما ایرانی مسلمان و فداکار برای ایران اسلامی خود هستیم و خواهیم بود.

نظر شما