شناسهٔ خبر: 125402 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

عراقچی مطرح کرد؛

شیطنت خارجی مانع بهره مندی از برجام

عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت:خسارت های دوران ۸سال دفاع مقدس چهارماهه جبران نشده است که ما انتظار داشته باشیم خسارت‌های ۱۲ سال تحریم، چهار ماهه جبران شده و همه چیز به جای سابق خودش بازگردد.

به گزارش «نماینده»، سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آثار رفع تحریم ها پس از اجرای برجام گفت: این خیلی روشن است وقتی که موانع از سر راه برداشته می شود، تا شرایط به حالت اولیه خودش بازگردد، زمان خواهد برد، به طور مثال وقتی که تحریم نفتی ایران برداشته می شود، نفت ایران یکروزه به سطح سابق خودش برنمی گردد و طبیعی است که بازارها و مشتریان در این بازه زمانی از دست رفته اند.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: زمانی که تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا برداشته می شود، معنی اش این نیست که می‌توانیم از فردا هزاران قطعه فرش ایرانی را به آمریکا صادر کنیم؛ چراکه ما بازارهای خودمان را در آمریکا از دست داده ایم و فرش‌های هندی، چینی و پاکستانی جای فرش های ما را در آن بازار پر کرده است و تا دوباره به حالت اولیه خودش برگردد و در مورد فرش ایران در آمریکا تبلیغ و بازاریابی شود، همه اینها زمان می برد.

عراقچی تصریح کرد: حالا اینها را به همه مسائل دیگر از جمله حوزه بانکداری، فروش نفت و بیمه ها تعمیم بدهیم.

وی گفت: تا این روابط اقتصادی که ۱۰- ۱۲ سال همه شاخه هایش قطع شده و شبکه هایش از بین رفته، دوباره احیا و بازسازی شود، مسلما زمان می برد و ما باید یک فاصله معقولی را برای این مطلب در نظر بگیریم.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به هشت سال دوران دفاع مقدس اظهار کرد: خسارت های ناشی از آن دوران، چهار ماهه ساخته نشده است که ما انتظار داشته باشیم خسارت های ۱۲ سال تحریم، چهار ماهه جبران شده و همه چیز به جای سابق خودش بازگردد.

وی اضافه کرد: این جبران خسارت ها یک مقدار زمان می برد و از طرفی برخی شیطنت هایی می کنند که عمدتا خارجی هستند. آنها نمی خواهند که این دستاوردها به ثمر بنشیند که ما در حال مقابله با آنها هم هستیم.

عراقچی در پایان ابراز امیدواری کرد ما در یک فاصله زمانی معقولی شرایط اقتصادی به بازسازی شرایط اقتصادی خودمان برمی‌گردیم.

نظر شما