شناسهٔ خبر: 125389 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

حج امسال عملا امکان پذیر نیست

علی جنتی/2 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حج واجب امسال عملا امکان پذیر نیست.

به گزارش «نماینده»، علی جنتی در حاشیه همایش تجلیل از فعالان اقامه نماز، گفت : قرار بود تا امروز یکشنبه صبر کنیم و اگر مقامات عربستان نکاتی که مورد توجه ما بود پاسخ دادند بحث حج امسال را پیگیری کنیم اما با توجه به نوع برخورد و گفتار مقامات عربستانی که در دو دور مذاکرات با هیئت ایرانی داشتند و ایجاد موانع و کارشکنی ها، عملا انجام فریضه حج برای زائران ایرانی امکان پذیر نیست.

تعمد عربستان برای برگزار نشدن حج 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استنباطم این است که تعمدی از طرف دولت عربستان سعودی برای به جا نیاوردن حج تمتع امسال وجود دارد.

علی جنتی درخصوص اینکه معاون وزیر خارجه عربستان اعلام کرده است ایرانیان به طور جدی پیگیر قضیه حج تمتع امسال نیستند افزود: این‌ها جوسازی های رسانه ای است و می خواهند کارشکنی های خود را بپوشانند و آنچه برای ما بسیار مهم بود و درخصوص آن تاکید داشتیم، بحث تامین امنیت زائران است.

وی ادامه داد: با توجه به پیشینه ای که دولت عربستان دارد و با توجه به وقایع پارسال که منجر به شهادت زائران ایرانی و دیگر کشورهای اسلامی شد و در سال های قبل هم دستگیری های مختلفی به بهانه های واهی از حجاج ایرانی صورت گرفت، ما اصلا هیچ وسیله ای برای حمایت کنسولی از شهروندان ایرانی نداریم.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه رعایت حرمت و حفظ حرمت زائران بیشتر مورد تاکید ما بوده است گفت: در زمینه های اجرایی مناسک حج هم ما عملا چهار ماه زمان را از دست داده ایم و امکان اینکه بتوانیم اماکن اقامتی زائران را سریعا فراهم کنیم نداریم و زمان را هم درخصوص بستن قراردادها در زمینه های مختلف ازجمله تغذیه و رفت و آمد زائران از دست داده ایم.

وی افزود: استنباط من این است که تعمدی از طرف دولت عربستان برای اینکه زائران ایرانی به طور رسمی نتوانند امسال حج تمتع را بجا بیاورند وجود دارد.

**سعودی‌ها صدّ عَن سَبیلِ اللّه کردند

همچنین سازمان حج و زیارت در بیانیه ای اعلام کرد: به سبب استمرار کارشکنی های دولت سعودی زائران ایرانی از حضور در مراسم حج تمتع امسال محروم می شوند و مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان سعودی است.

متن کامل بیانیه به این شرح است: 

به اطلاع مردم شریف ایران و مشتاقان زیارت بیت الله الحرام می رساند بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای حضور زائران کشورمان در مراسم حج سال ۱۳۹۵ طبق روال سال های گذشته اقدامات گسترده و مستمری را انجام داده است.  

۱-نگاه جمهوری اسلامی ایران به حجّ و عمره، نگاهی معنوی، وحدت آفرین، توسعه بخشِ اُخوت دینی و اسلامی و پرهیز از فرقه گرایی و طایفه گری بوده و هست، شرکت با شکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص)، توّجه جدّی به تلاوت قرآن‌کریم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت، شاهد بر این است که جمهوری اسلامی ایران به مراسم حجّ نگاهی فرا ملّی داشته و دارد.

۲- جمهوری اسلامی ایران از حجّ گذشته، برنامه‌ریزی برای حجّ امسال را آغاز و درباره فراهم ساختن مقدمات برگزاری حجّ ۹۵ اقدامات لازم را بعمل آورد و از آن زمان تا کنون هیچ گونه تردیدی برای اقامه حجّ نداشته و همچنان مصمّم به برگزاری حجّی با شکوه می‌باشد.

۳- دور اول مذاکرات حج تمتع امسال باوجود پیگیری های جمهوری اسلامی ایران برای امضای به موقع تفاهم نامه حج، به علت همکاری نکردن مسئولان سعودی تحت تاثیر مسایل سیاسی، به جای دی ۹۴ با ۳ ماه تأخیر در اواخر فروردین ۹۵ انجام شد که به علت نپذیرفتن صدور روادید در داخل کشور و  استفاده نکردن از هواپیمایی جمهوری اسلامی و موارد دیگر ناتمام ماند.

۴- برای دور دوم مذاکرات باوجود وعده های مسئولان عربستان، روادید برای سفر دوم هیئت ایرانی با ۴۵ روز تأخیر و پس از انتصاب وزیر جدید حج عربستان صادر شد و نهایتاً هیئت جمهوری اسلامی ایران با دعوت رسمی وزیر جدید حج عربستان و قول مساعد حل مشکلات در تاریخ ۵ خرداد ۹۵  عازم این کشور شد.

۵- در گفتگوهای این دوره ضمن حل مشکل صدور روادید در ایران و استفاده از هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در انتقال حجاج کشورمان تلاش شد تا با توجه به حوادث تلخ گذشته شرایط اعزام زائران ایرانی را با اطمینان از "تأمین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج" فراهم آورد که به علّت ناهماهنگی در سطوح عالی عربستان و تأثیر نگاه سیاسی بر مسائل حج، به این مطالبات پاسخ مثبت داده نشد.

۶- با وجود ادّعای طرف سعودی برای حل مسائل کنسولی، تاکنون هیچ توافق مکتوبی در این خصوص بین مسئولان وزارت امور خارجه عربستان با وزارت امور خارجه سوئیس بر اساس کنوانسیون های بین المللی صورت نگرفته است.

۷- عربستان سعودی باوجود تبلیغات سوء رسانه های خود، تحت تأثیر فضای سیاسی بین دو کشور، حج را به مسائل سیاسی گره زده و بر همین مبنا متن تفاهم نامه متداول و هر ساله را تغییر داده است و لذا این دولت سعودی است که ضمن بهره برداری سیاسی از حجّ و حرمین شریفین، با حقّ مسلم مردم شریف ایران برای انجام مناسک حجّ مخالفت به عمل آورده و صدّ عَن سَبیلِ اللّه کرده است.

۸- اکنون با عنایت به از دست دادن زمان برای برنامه ریزی و تدارکات امور زائران ایرانی و تأمین نشدن مطالبات به حق جمهوری اسلامی اعلام می شود که به علت استمرار کارشکنی های دولت سعودی زائرین عزیز جمهوری اسلامی ایران از حضور در مراسم حج تمتع امسال محروم می شوند و مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان سعودی است.

نظر شما