شناسهٔ خبر: 125382 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تکرار ناامیدی «امید»/ «هیچ»؛ سهم مجلس اولی‌ها از هیئت رئیسه

مجلس/1 با انتخاب آیت الله احمد جنتی به ریاست خبرگان با رای قاطع ۶۰ درصدی منتخبان ملت، کاخ آرزوهای اصلاح طلبان تحت لوای امید ترک جدی برداشت و بی راه نیست اگر گفته شود امروز این بنای خیالی فروپاشید.

به گزارش «نماینده» انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس (که معمولا ترکیب آن در انتخابات دائم هم تکرار می شود) صبح امروز در حالی برگزار شد که از مدت ها پیش ناظران سیاسی آنرا جدی ترین و شفاف ترین وزن کشی مجلس دهم برای تعیین گرایش آن می دانستند. بویژه در موضوع انتخاب رئیس که از همان فردای مشخص شدن نتیجه انتخابات، اصلاح طلبان بر حضور جدی در رقابت ریاست و تلاش برای رای آوردن محمدرضا عارف تاکید می کردند.

روز گذشته آخرین نشست دو فراکسیون «ولایت» و «امید» برگزار شد تا فهرست هر یک از آنها برای کرسی های دوازده گانه هیئت رئیسه مشخص شود.

اعضای هیات رئیسه موقت مجلس دهم از رئیس مجلس تا ناظران هیات رئیسه متعلق به استان‌های قم، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران همدان، هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی هستند.

در این میان سهم استان قم در ترکیب هیات رئیسه موقت شامل دو نماینده یعنی علی لاریجانی و احمد امیرآبادی است.

سهم استان آذربایجان غربی نیز در هیات رئیسه موقت شامل دو نماینده شد که «عبدالکریم حسین زاده» از شهرستان نقده و اشنویه به عنوان دبیر و «قسیم عثمانی» از شهرستان بوکان به عنوان عضو ناظران هیات رئیسه حائز کسب آراء شدند.

«امیرحسین قاضی زاده هاشمی» از مشهد به عنوان دبیر هیات رئیسه و «محمد دهقان» از طرقبه و شاندیز به عنوان نایب رئیس دوم سهم استان خراسان رضوی را در هیات رئیسه موقت به دو نماینده رساندند.

استان تهران نیز در این میان دو نماینده خود را به هیات رئیسه فرستاد. «بهروز نعمتی» نماینده پرحاشیه حوزه انتخابیه تهران به عنوان عضو ناظرین هیات رئیسه موقت و «غلامرضا کاتب» از گرمسار به عنوان دبیر انتخاب شدند.

گفتنی است سایر استان‌های اصفهان، هرمزگان، همدان و آذربایجان شرقی هرکدام توانستند یک سهم را در هیات رئیسه موقت کسب کنند. «مسعود پزشکیان» از تبریز به عنوان نایب رئیس اول، «اکبر رنجبرزاده» از اسدآباد به عنوان دبیر، «محمد آشوری» از بندرعباس به عنوان عضو ناظرین هیات رئیسه موقت و «سید ناصر موسوی لارگانی» از فلاورجان به عنوان دبیر در هیات رئیسه موقت انتخاب شدند.

از دیگر نکات قابل توجه در میان منتخبان هیئت رئیسه سابقه نمایندگی تمامی ایشان در ادوار گذشته مجلس است. یعنی منتخبان مجلس دهم در اعتماد به مجلس اولی ها ریسک نکردند و خواستند که کرسی های هیئت رئیسه در اختیار نمایندگان با تجربه تر باشد.

همچنین از مجموع ۱۲ کرسی هیئت رئیسه موقت خانه ملت، ۹ سهم به فراکسیون ولایت و ۳ سهم به فراکسیون امید رسید. به بیان دیگر یعنی اصلاح طلبان تنها ۲۵ درصد کرسی ها هیئت رئیسه مجلس را به خود اختصاص دادند.

در این میان آنچه در تعداد آراء علی لاریجانی قابل توجه است، برابری آراء امروز وی با تعداد آرا وی در رقابت برای ریاست مجلس نهم است. در آن مقطع لاریجانی با ۱۷۳ رای به ریاست مجلس نهم رسید.

نکته دیگری که در ترکیب هیات رئیسه وجود دارد، حضور دو نفر از نمایندگان «اهل تسنن» یعنی عبدالکریم حسین زاده و قسیم عثمانی است که برای اولین بار اتفاق می افتد.

همچنین در بررسی تعداد آراء اعضای هیات رئیسه، «عبدالرضا هاشم زایی» رئیس سِنی مجلس دهم کمترین میزان آراء یعنی ۷۳ رای را به خود اختصاص داد.

اکنون و با نهایی شدن ترکیب هیئت رئیسه به نظر می رسد دیگر کسی تردیدی در اکثریت بودن «اصولگرایان» در خانه ملت ندارد. اصلاح طلبان که روزگار پیش از انتخابات هفتم اسفند از تایید صلاحیت تنها ۳۰ اصلاح طلب خبر می دادند و به یکباره فردای انتخابات خود را پیروز آن با کسب بیش از ۱۲۰ کرسی در مرحله اول می دانستند، حالا باید برای مخاطبان رسانه های پرتعدادشان از چرایی تناقض در نتایج ادعایی قبلی با واقعیت امروز صحن علنی مجلس بگویند، اگرچه سبقه آنها نشان می دهد تمامی قواعد «فرافکنی» را از بر هستند.

اصلاح طلبان که این بار تحت لوای «امید» برای تسخیر مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی صف کشیده بودند، تا به زعم خودشان بار دیگر شعار «فتح سنگر به سنگر» را محقق سازند، هفته گذشته و با انتخاب آیت الله احمد جنتی به ریاست خبرگان آنهم با رای قاطع ۶۰ درصدی منتخبان ملت، کاخ آرزوهایشان ترک جدی برداشت و بی راه نیست اگر گفته شود امروز این بنای خیالی فروپاشید.

نظر شما