شناسهٔ خبر: 125374 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

آمار ناگوار واردات بنزین/ پس از شش سال دوباره دو رقمی شدیم!

بنزین/1 از اواسط سال 1392، سیاست‌های کنترل مصرف بنزین یکی پس از دیگری کنار گذاشته شد و واردات بنزین در سال جاری با رسیدن به رکورد 12 میلیون لیتر در روز در حال بازگشت به رکورد قبل از سال 1389 است.

به گزارش «نماینده» از سال ۱۳۸۹ تاکنون، واردات بنزین به زیر ۱۰ میلیون لیتر در روز نزول کرده بود اما با تصمیات دولت یازدهم  مجددا واردات بنزین به رکوردشکنی روی آورده است.

از اواسط سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت یازدهم، سیاست‌های کنترل مصرف بنزین یکی پس از دیگری کنار گذاشته شد و به همین دلیل، واردات بنزین رو به افزایش گذاشت.

واردات بنزین در سال ۱۳۸۹ با اجرای سهمیه‌بندی بنزین و هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال ۱۳۸۸ تقریبا نصف شد و از ۲۱ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۸۸ به ۱۰.۳ میلیون لیتر کاهش یافت.

روند نزولی واردات بنزین در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ نیز ادامه یافت و واردات بنزین در این دو سال به ترتیب به ۶.۳ و ۱.۸ میلیون لیتر در روز کاهش یافت.

با تغییر دولت در سال ۱۳۹۲، روند نزولی واردات بنزین متوقف و کاملا معکوس شد به طوری که واردات در پایان سال ۱۳۹۲ به ۳.۵ میلیون لیتر در روز، در سال ۱۳۹۳ به ۴.۷ میلیون لیتر در روز و در سال ۱۳۹۴ به ۹.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافت.



در سال ۱۳۹۵ نیز بنابر اعلام مسئولان وزارت نفت، تاکنون واردات بنزین کشور به طور متوسط ۱۲ میلیون لیتر در روز بوده است. بر این اساس، واردات بنزین دوباره از مرز ۲ رقمی عبور کرده است.

در سال پایانی فعالیت دولت دهم حجم واردات بنزین بین ۱.۵ تا ۲ میلیون لیتر بود و پیش بینی‌ها نشان می داد که با بهره برداری از طرح‌های جدید بنزین‌سازی همچون ساخت و تکمیل طرح‌های بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس، واردات بنزین متوقف خواهد شد اما عملا این طرح بنزینی با وجود پیشرفت بالای ۹۰ درصدی در سال پایانی دولت دهم، در طول سه سال فعالیت دولت یازدهم پیشرفت بسیار کمی داشته است.

خودکفایی در تولید بنزین و توقف واردات آن، از مصادیق اقتصاد مقاومتی است که متاسفانه به آن بی‌توجهی شده است.

مهمترین دلایل افزایش مصرف بنزین در دولت یازدهم، کنار گذاشتن سهمیه‌بندی بنزین و تک‌نرخی شدن این فرآورده نفتی است.

برچسب‌ها:

نظر شما