شناسهٔ خبر: 125356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اروپایی‌ها گام‌های لازم را در راستای تسهیل مراودات بانکی بردارند

ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار وزیر خارجه لیتوانی گفت: انتظار داریم طرف‌های اروپایی به طور عینی و ملموس گام‌های لازم را برای تسهیل مراودات بانکی بردارند تا شاهد پیامدهای آن در اقتصاد کشور باشیم.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و «لیناس لینکویسیوس» وزیر امور خارجه لیتوانی امروز (شنبه) در تهران آخرین راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

ظریف در این دیدار با اشاره به روابط ۲ کشور اظهار داشت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی روند رو بـه جلو دارد و ما امیدواریم از طریق رایزنی‌های جاری بتوانیم زمینه‌های همکاری‌ها در بخش‌های سیاسی و پارلمانی را بیش از پیش گسترش دهیم و مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش آن در شئونات قانونگذاری کشور، آمادگی دارد زمینه‌های همکاری‌های خود با پارلمان لیتوانی را تقویت کند.

وزیـر امور خارجه کشورمان بـا تشریح ظرفیت‌هـای اقتصادی و تجـاری ۲ کشور عنوان کرد: مؤسسات جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در زمینه‌های فناوری، انرژی، LNG، نفت، کشاورزی، آموزش عالی، خدمات فنی و مهندسی با شرکت‌های دولتی و خصوصی و صاحبان صنایع و تجار لیتوانی در چارچوب منافع مشترک و متقابل، گام‌های بلندی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی ۲ کشور بردارند.

ظریف در خصوص زمینه معاملات بانکی پس از توافق برجام و با اشاره به گام‌هایی که ۱+۵ در آخرین اجلاس وزرای خارجه آمریکا و انگلیس با مسئولان بانکی اروپایی در لندن برداشته‌اند، تصریح کرد: گام‌های جدید آثاری برای تحرک بخشیدن به تعاملات مالی بانک‌های اروپایی به‌ همراه داشته است ولی ما انتظار داریم که به‌طور عینی و ملموس، طرف‌های اروپایی گام‌های لازم را برای تسهیل مراودات بانکی برداشته که پیامدهای آن را در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم.

وی با اشاره به تحولات سوریه اظهار داشت: راه‌حل بحران سوریه، فقط احترام بر اراده مردم و حاکمیت سوریه است و طرح شرایط غیرواقعی در پروسه سیاسی و حمایت‌های همه‌جانبه برخی از طرف‌های منطقه‌ای از گروه‌های تروریستی، موجب تضعیف آتش‌بس شده و فرآیند سیاسی را پیچیده‌تر خواهد ساخت.

به گزارش فارس، لیناس لینکویسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی نیز در این دیدار با ارزیابی مثبت از روابط ویلنیوس با تهران عنوان کرد: ما علاقه‌مند به گسترش روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران هستیم و شرکت‌های مختلف لیتوانی در شرایـط جاری در پـرتو توافق بـرجام در زمینه‌های تکنولوژیک و انرژی و کشاورزی، آمادگی دارند همکاری‌های خود را با شرکت‌های ذیربط جمهوری اسلامی ایران تعمیق بخشند.

وزیر امور خارجه لیتوانی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش رایزنی مقامات لیتوانی و جمهوری اسلامی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش بارزی در منطقه دارد و ما خواهان تقویت رایزنی‌ها بین ۲ کشور در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و پـارلمانی هستیم.

وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و لیتوانی در پایان مذاکرات فیمابین، یادداشت تفاهم رایزنی‌های سیاسی بین دو کشور را امضاء کردند.

نظر شما