شناسهٔ خبر: 125353 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولتی فراجناحی ساختیم/تمرکز وزارتخانه‌ها امسال روی اشتغال است

واعظی/1* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از برنامه مهم دولت ایجاد همدلی، وحدت و انسجام ملی بین مردم، قوای سه گانه و دستگاه‌های مختلف است که در این موضوع اول از خودمان شروع کردیم و به جای اینکه دولتی مقابل دیگران ایجاد کنیم، دولتی فراجناحی ساختیم.

به گزارش «نماینده»، محمود واعظی در همایش سراسری مدیران روابط عمومی وزارت ارتباطات و شرکت‌های تابعه با بیان اینکه همایش امروز به دلیل سال آخر فعالیت دولت، از اهمیت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: هم در ایران و هم در کشورهای دیگر هم‌زمان با آخرین سال کاری دولت، مسائل تبلیغاتی کمی چاشنی کار دستگاه‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به انکه ممکن است فعالیت برخی گروه‌های علاقه‌مند به ورود در بحث انتخابات ریاست جمهوری از خیلی جلوتر شروع شده باشد، تا جاییکه فعالیت آنها ایجابی و اثباتی باشد دولت مشکلی با آنها نخواهد داشت.

او افزود: اما متأسفانه برخی برای معرفی خود عملکرد دیگران را تخریب می‌کنند که ما این موضوع را نمی‌پسندیم و کار درستی نیست. به گمانم اگر روابط عمومی‌ها برنامه‌ها و سیاست‌های دولت را بدانند خیلی راحت‌تر می‌توانند کار کنند.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه اگر متری برای ارزیابی کار روابط عمومی‌ها نباشد ممکن است با یک خبر خوب خوشحال و با یک انتقاد ناراحت شوند و آن را پای تضعیف بگذارند، گفت: البته از روابط عمومی انتظار نداریم جای دولت بنشیند و درباره همه موضوعات بحث و تبادل نظر کند.

واعظی درباره سیاست‌های دولتی کنونی ابراز کرد: آنچه که دولت کنونی عمل می‌کند تقریبا همان شعارهایی است که آقای روحانی در زمان انتخابات داشتند. به عنوان مثال در روابط خارجی دنبال حفظ عزت مردم، ارتقای جایگاه نظام و روابط با کشورهای دیگر در چارچوب قوانین کشور به جز یک کشور که اساس آن درست گذاشته نشده است، هستیم.

وی ادامه داد: تعامل سازنده جزو چارچوب‌های چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور بوده و بنا داریم در این راستا با کشورهای مختلف و همسایگان دعوا نکنیم.

او با بیان اینکه ممکن است در این راستا اختلافاتی نظیر رابطه امروز با عربستان پیش آید، بیان کرد: رابطه امروز با عربستان ناشی از سیاست‌های غلط آن کشور است و ما نقشی نداشتیم. سیاست این دولت ارائه تصویر صحیحی از مردم ایران نزد افکار عمومی جهانی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: خوشحالیم که امروز این اتفاق افتاده است و امروز دیگر بحثی از ایران هراسی، شیعه هراسی و اسلام هراسی نیست یا آنقدر کوتاه است که مؤثر نیست.

وی در ارتباط با موضوعات فرهنگی نیز، ارزش‌های ایرانی اسلامی را محور فعالیت‌های این دولت دانست و اذعان کرد: روابط عمومی‌ها نمی‌توانند خلاف اصول فرهنگی دولت برای رسیدن به هر هدفی حتی ارزشمند، از هر ابزاری استفاده کنند.

او تصریح کرد: برنامه مهم دیگر دولت ایجاد همدلی، وحدت و انسجام ملی بین مردم، قوای سه گانه و دستگاه‌های مختلف است. در این موضوع اول از خودمان شروع کردیم و به جای اینکه دولتی مقابل دیگران ایجاد کنیم، دولتی فراجناحی ساختیم.

وی با اشاره به بیانیه روحانی در زمان رأی آوردن مبنی بر اینکه از این پس رئیس جمهور تمام کسانی هستم که به من رأی داده و نداده‌اند، گفت: در ارتباط با روابط بین دولت و مجلس همین را بگویم که آقای روحانی ۶ بار برای معرفی وزیر علوم و ۵ بار برای معرفی وزیر ورزش به مجلس رفتند. ایشان با توجه به اینکه معتقدند آن موضوعات جزو حقوق نمایندگان مجلس بود، هر بار با روی خوش به صحن رفتند.

واعظی با تأکید بر اینکه ما قیم دیگران نیستیم، درباره بحث امنیت و ثبات کشور ابراز کرد: این موضوع براساس تئوری‌های بین‌الملل برای تمامی دولت‌ها مهم است اما برخی دولت‌ها کاری می‌کنند که مخل امنیت و ثبات می‌شود.

وی عنوان کرد: در اینجا قدردان نیروهای انتظامی و امنیتی هستیم و خود را مدیون راهنمایی‌های رهبری می‌دانیم که هر جایی کشور با مشکلی مواجه شود، سکاندار هدایت خواهند بود.

او با بیان اینکه اولویت این دولت اقتصاد مقاومتی است، درباره برنامه‌های جاری در حوزه اشتغال و معیشت گفت: در این موضوع مؤلفه‌های مختلفی دخلی هستند اما با این حال تمام وزارتخانه‌ها با هم فکری یکدیگر درصدد حل بخشی از مشکلات مردم ظرف امسال هستند.

وزیر ارتباطات اشاره‌ای به شرایط بعد از برجام نیز داشت و تصریح کرد: ارتباط با کشورهای خارجی بعد از برجام رونق گرفت، فروش نفت به دو برابر زمان اجرای برجام رسید، هزینه‌های هفت و هشت درصدی برای انتقال پول حذف شد و بیمه‌ها سامان گرفتند.

وی گفت: با تمامی این موضوعات امیدواریم گام‌های اساسی تا پایان این دولت برداریم زیرا فکر می‌کنیم حق مردم است از وضعیت معیشتی بهتری برخوردار باشند.

وی در ارتباط با برنامه‌های مربوط به حوزه ICT هم گفت: زمان روی کار آمدن دولت تنها ۱۴.۵ درصد از اهداف برنامه پنجم توسعه محقق شده بود اما ظرف این ۲.۵ سال توانستیم باقی اهداف را هم محقق کنیم. البته این موضوع لازم ولی کافی نبود و باید تولید محتوای فاخر را هم داشته باشیم.

واعظی اضافه کرد: باید خدمات این حوزه را افزایش داده دهیم و حتی صادرات اپلیکیشن داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه از نظر فنی و وام وجوه اداره شده نیز کارهایی انجام داده‌ایم، ابراز کرد: در حال حاضر رقمی پیرامون ۱۰۰ میلیارد تومان را برای حمایت از ۲۰۰ شرکت تصویب کرده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به زحمات مدیران این وزارتخانه جهت استفاده درست از محصولات ارتباطی، عنوان کرد: در حال حاضر شاهد هستیم عده‌ای از بسترهای ارتباطی مبتنی بر فضای مجازی استفاده نادرستی مانند مرور محتوای غیراخلاقی و آسیب‌رسان به دین مردم انجام می‌دهند که نمی‌توانیم نسبت به این موارد بی‌تفاوت باشیم.

او افزود: ما به سهم خودمان و مسئولان فرهنگی نیز به سهم خودشان باید در پاکسازی این فضا دست به دست همدیگر بدهیم. این فضا می‌تواند معرف فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و نباید کاری کنیم که علیه آن در کشور جبهه‌گیری شود.
واعظی همچنین با اشاره به نقش و جایگاه رسانه‌ها گفت: در روز معارفه عنوان کردیم که رسانه رکن چهارم در دنیای امروز است. این اعتقاد من به دوران فعالیتم در وزارت امور خارجه باز می‌گردد که می‌دیدم رسانه نقش پررنگی در دنیا بازی می‌کند.

وی عنوان کرد: بخشی از رسانه‌ها به خبر و تحلیل وفادار هستند در حالیکه اندک رسانه‌هایی هم وجود دارد که رفتار سیاسی از خود نشان می‌دهند. این رسانه‌ها در برخورد با هر موضوعی عینک سیاسی‌شان را هم دارند و لذا باید حواس‌مان به آنها بیشتر باشد.

او درباره نحوه استفاده از فضای مجازی نیز عنوان کرد: در گذشته هر خبری منتشر می‌شد شناسنامه داشت اما امروز سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی متعددی اقدام به انتشار اخبار می‌کنند که این اخبار منبع و شناسنامه ندارد و این از بدی‌های فضای مجازی است.

وزیر ارتباطات بیان کرد: امروز یک نفر مطلبی را با قصد و نیتی برای اولین بار منتشر می‌کند و این مطلب بارها بدون منبع در فضای مجازی بازنشر می‌شود؛ سپس می‌گویند که این مطلب را همه جا  گفته‌اند و شایعه می‌شود.

وی گفت: شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارشاد به این موضوع طبق وظایف خود رسیدگی خواهند کرد.

نظر شما