شناسهٔ خبر: 125346 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لیستی از اصلاح‌طلبان فراری

ضد انقلاب "یک سوال همیشه توسط برخی کارشناسان و منتقدان مطرح بوده: چارچوب و مرز اصلاح‌طلبی کجاست؟ و شخصیت‌های مطرح اصلاح‌طلب غالباً پاسخ داده‌اند که "اصلاح‌طلبی به قانون اساسی و دین پایبند است"، اما در عمل واقعاً چه اتفاقی می‌افتد؟"

«نماینده» - جمعی از سیاسیون(چپ های سابق) از حدود ۲ دهه پیش رسماً فعالیت خود را با عنوان "اصلاح‌طلب" در ایران آغاز کردند و هم‌اکنون در سپهر سیاسی ایران یک جریان شناخته‌شده و فعال هستند.

این جناح با حضور در انتخابات‌های مختلف از جمله ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی، همواره در رقابت‌ها (کم یا زیاد) حضور داشته و عملکرد مشخصی داشته‌اند اما یک سوال همیشه توسط برخی کارشناسان و منتقدان مطرح بوده: چارچوب و مرز اصلاح‌طلبی کجاست؟

چهره‌های مطرح اصلاح‌طلب همواره در پاسخ به این سوال گفته‌اند که ما در داخل کشور و در چارچوب قانون اساسی و دین مبین اسلام فعالیت سیاسی کرده و خواهیم کرد.

اما بارها مشاهده شده که بخشی از اصلاح‌طلبان رسماً از محدوده دین و قانون، به صورت کیلومتری عبور کرده‌اند.


فاطمه حقیقت‌جو نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم که از کشور خارج شده است

پس از روی کار آمدن دولت دوم خرداد، حضور  سیاسی اصلاح‌طلبان در عرصه‌های مختلف پر رنگ‌تر شده و همین موضوع نیز باعث شد که کنه نظر برخی که خود را اصلاح‌طلب می‌نامیدند بیش از روشن شود. کنفرانس برلین، فتنه ۱۸ تیر و کوی دانشگاه، قتل‌های زنجیره‌ای و ایجاد بستر برای "سنگربندی دشمن" در رسانه‌های اصلاح‌طلب داخلی، استعفای دسته‌جمعی نمایندگان مجلس ششم و ... . از جمله این موارد است.

در سالیان اخیر نیز فتنه ۸۸ و حضور و فعالیت در اجتماعات ضددینی و فراقانونی فتنه و حمایت از سران فتنه، بارزترین عملکرد بخشی از اصلاح‌طلبان بعد از دوران دوم‌خرداد بوده است.


اکبر گنجی و مسیح‌ علینژاد

حالا چند سالی از همه‌ی آن حوادث گذشته و این قشر از اصلاح‌طلبان مدت‌ها است که فعالیت‌های فرادینی و فراقانونی خود را از داخل به خارج از کشور منتقل کرده و عملاً فعالیت‌های ضددینی و ضدایرانی انجام می‌دهند.

ردیف نام محل فعالیت
۱- مسیح علی‌نژاد همکاری با تعدادی از تلویزیون‌های معاند نظام و موسس کمپین ضدحجاب
۲- نیک‌آهنگ‌کوثر سایت ضدانقلاب روزآنلاین
۳- اکبر گنجی یادداشت‌نویس رسانه‌های معاند (بی‌بی‌سی فارسی، رادیو زمانه و ...)
۴- محسن سازگارا همکاری با رسانه‌ها معاند مختلف از جمله صدای آمریکا
۵- علی اصغر رمضانپور مفسر شبکه بی‌بی‌سی فارسی و مدیر شبکه ضدانقلاب رها
۶- محمدجواد اکبرین همکاری با رسانه‌ها و مجامع فرهنگی ضدانقلاب
۷- فرناز قاضی زاده مجری در بخش فارسی تلویزیون سلطنتی انگلیس
۸- مسعود بهنود مفسر در بخش فارسی تلویزیون سلطنتی انگلیس
۹- محمدرضا جلایی‌پور همکاری با رسانه‌های معاند
۱۰- علی افشاری همکاری با رادیو فردا، بی‌بی‌سی فارسی، روز آنلاین و رادیو زمانه
۱۱- فریبا داودی مهاجر همکاری با صدای آمریکا
۱۲- فاطمه حقیقت‌جو همکاری با سایت‌های ضدانقلاب و از مدیران سایت ضدانقلاب جرس
۱۳- عطاالله مهاجرانی همکاری با تلویزیون‌های بی‌بی‌سی فارسی و العربیه
۱۴- رجبعلی مزروعی همکاری با رسانه های ضدانقلاب از جمله بی‌بی‌سی فارسی
۱۵- احمد باطبی همکاری با صدای آمریکا، رادیو زمانه و ...

اگر این سوال که چرا این اصلاح‌طلبان از میهن خود فراری‌اند، از برخی سران اصلاح‌طلب و یا چهره‌های مطرح آنان پرسیده شود، می‌گویند که آنها تحت فشار برخی نهادها از کشور خارج شده‌اند و اگر این فشارها نبود، در داخل می‌ماندند. فرض کنیم این ادعای اصلاح‌طلبان درست باشد، اما بازهم سوال آن است که  چرا این اصلاح‌طلبان به دامان کشورهایی رفته‌اند که مهمترین دستور کارشان حذف اسلام است؟ و چرا این اصلاح‌طلبان بعد از  خروج، علیه دین فعالیت می‌کنند؟


دیدار احمد باطبی که خود را فعال اصلاح‌طلب می‌نامد با جرج بوش در دوران ریاست‌جمهوری‌اش

این اصلاح‌طلبان پس از خروج از کشور، نه تنها علیه قوانینی که در داخل ایران قبول داشتند سخن گفته‌اند، بلکه علیه دین هم قدم برداشته‌اند تا جایی که برخی‌شان کشف حجاب کرده و رسماً علیه قوانین قطعی اسلام فعالیت و کمپین راه‌اندازی می‌کنند و برخی دیگر با ظروف مشروب و زنان نیمه عریان عکس یادگاری می‌گیرند. اینها مواردی است که نقدهای منتقدان مبنی بر اینکه حداقل بخشی از اصلاح‌طلبان نام اصلاح‌طلب برخود نهاده ولی در باطن به دنبال براندازی و اقدامات ضددینی هستند را تقویت می‌کند.


عبدالکریم سروش، علی افشاری و فریبا داودی مهاجر

نظر شما