شناسهٔ خبر: 125338 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

فردا؛ آغاز سفر اروپایی ظریف

ظریف/1 محمدجواد ظریف در چارچوب سفرهای دیپلماتیک فردا در راس هیئتی سیاسی- تجاری به کشورهای لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی سفر خواهد کرد.

به گزارش «نماینده»، جابری انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه خبر داد که محمدجواد ظریف در مجموعه سفرهای دیپلماتیک بزودی به کشورهای لهستان، سوئد، لتونی و فنلاند سفر خواهد کرد. سفری که گفته می شود از فردا آغاز خواهد شد و ۵ روز بطول می انجامد.

به بهانه سفر وزیر امور خارجه به چهار کشور اروپایی فوق خبرگزاری مهر آخرین رفت و آمدهای دیپلماتیک ایران با این کشورهای حوزه اروپایی شمالی و مرکزی را بررسی کوتاهی خواهد کرد.

۱. لهستان:

ورشو نخستین مقصد سفر اروپایی رئیس دستگاه دیپلماسی است. «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان به عنوان ششمین قدرت اقتصادی اروپا و جزو ۲۸ عضو اتحادیه اروپا، اسفند ۹۲ به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

محمدجواد ظریف پس از دیدار خود با مسوول سیاست خارجی لهستان، در نشست مطبوعاتی با بیان اینکه ایران و لهستان رابطه تاریخی ۵۰۰ ساله با یکدیگر دارند، اظهار کرد: این روابط همواره با ارتباطات بین مردم دو کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بوده است.

«رولیوس گویو» سفیر لهستان در تهران هم درباره روابط دو جانبه ایران و لهستان در همان زمان گفت: روابط دو کشور از قدمت طولانی برخوردار است.

وی گفت: امسال (سال ۹۲) پانصد و چهلمین سالگرد آغاز روابط را جشن می‌گیریم، کمتر کشوری دارای چنین سابقه طولانی روابط با کشور دیگری را دارد.

سفیر ورشو در تهران گفت: روابط دو کشور در سطح دیپلماتیک خوب است. جایگاه هنر ایرانی و پارسی در لهستان بالا است که این پیوند عمیق میان هنر ایران و لهستان را می‌توان به عنوان میوه جنگ جهانی تلقی کرد.

این نخستین سفر مقامات عالی رتبه لهستانی طی یک دهه اخیر به ایران بود و در این سفر وزرای خارجه دو کشور در مورد افزایش روابط اقتصادی دوجانبه، به خصوص در حوزه داروسازی، پتروشیمی و صنایع غذایی توافق کردند.

در همین حال در هفته گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور برای دیدار و گفتگو با همتای لهستانی و امضای موافقتنامه همکاری بین دو کشور به ورشو سفر کرد. دراین سفر دو روزه، موافقتنامه ۹ ماده‌ای همکاری بین ایران و لهستان در زمینه مبارزه موثر با جرائم سازمان یافته امضا شد.

در مجموع می توان از رفت و آمدهای صورت گرفته و بحث ها و تبادل نظرات انجام شده و به خصوص سفری که ظریف به این کشور خواهد داشت نتیجه گرفت که ایران قصد دارد با این کشور بزرگ اروپای مرکزی روابط خود را گسترش دهد و صد البته که این تمایل دو طرفه است.

۲. فنلاند:

فنلاند کشوری سرد در شمال اروپا دومین مقصدی است که وزیر امورخارجه در این سفر به آنجا می رود.

در همین زمینه، سفیر این کشور در ایران با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به فنلاند، گفت: ۲۰۰ نفر از فعالان اقتصادی کشور ما به منظور سرمایه گذاری از ایران بازدید کرده اند.

 وی ادامه داد: سال گذشته نیز هیئتی ۱۰۰ نفره به ایران سفر کردند و وزیر راه و ترابری، وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند نیز با هیئت هایی بلند پایه به ایران سفر کرده و در نهایت هیئتی از پارلمان مجلس فنلاند به ایران سفر کردند.

در همین حال حسن قشقاوی معاون کنسولی وزارت خارجه کشورمان هم اردیبهشت ماه سفری به هلسینکی داشت و در خصوص ایجاد تسهیلات برای رفت آمد تجار و گردشگران بین دو کشور، مبارزه با تروریسم، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته با مقامات فنلاندی گفتگو کرد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دولت فنلاند، محمد جواد ظریف روز سه شنبه ۱۱ خرداد با تیمو سوئینی وزیر امور خارجه فنلاند دیدار خواهد کرد. وزیران امور خارجه ایران و فنلاند در مورد روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای خاورمیانه و خلیج فارس، روابط ایران و اتحادیه اروپا و دیگر موضوع های بین المللی تبادل نظر خواهند کرد.

وزیرامور خارجه کشورمان همچنین قراراست با «سائولی نینیستو» رییس جمهور و رئیس مجلس فنلاند دیدار داشته باشد.

 یک هیأت بزرگ تجاری از اتاق بارزگانی ایران ظریف را در این سفر همراهی خواهند کرد.

۳. سوئد:

استکهلم سومین پایتخت اروپایی است که هیئت ایرانی به ریاست محمدجواد ظریف به آن سفر می کند.

در همین باره سفیر سوئد در تهران هفته گذشته در توییتر خود نوشت: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ۱۲ خرداد (اول ژوئن) به همراه هیاتی اقتصادی به سوئد سفر می‌کند.

سفر ظریف به استکهلم پس از آن انجام می‌شود که «کارل بیلت» وزیر امور خارجه سوئد هم در اواخر ۹۲ به کشورمان آمد، وی در آن سفر با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون مسایل منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

نکته جالب اینکه آن سفر هم بنا به گفته مجید تخت‌روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، پس از آخرین سفر وزیر وقت امور خارجه سوئد به ایران که حدود ۱۳ سال پیش بود، انجام شده است.

«کارل بیلت» در مصاحبه ای پس از بازگشت از تهران، هدف خود را از سفر به ایران اینگونه ارزیابی کرد: «ما در سفر به تهران چند هدف را در نظر گرفته بودیم. نخست آن که دولت جدید ایران نشانه هایی از گشایش فضا در داخل اما به صورت محتاطانه نشان داده است. این نکته مهمی است چرا که می تواند تحولات را در مسیر صحیحی قرار دهد. نکته دوم آن که ما خواستار تقویت و ادامه روند پیشرفت در مذاکرات بر سر برنامه فناوری هسته ای ایران هستیم. نکته سوم آن که بیش از ۱۰۰ هزار نفر که دارای تبار ایرانی هستند در سوئد زندگی می کنند.

این بدان معناست که روابطی قوی میان دو کشور وجود دارد و از این رو امنیت روابط دوجانبه از اهمیت زیادی برخوردار است. من به صورت بی پرده و باز درباره موضوعات مختلفی با مقام های سیاسی ایران مذاکره کردم از جمله مسائل منطقه ای ایران و مسائل مرتبط با روابط دوجانبه آن کشور با سوئد.»

سوئد کشوری تاریخی و با قدمت بسیار در اروپاست که هنوز هم جایگاه پادشاهی در آن وجود دارد اگرچه تشریفاتی است و کشور توسط نخست وزیر اداره می شود.

۴. لتونی:

جمهوری لتونی آخرین مقصد سفر آقای وزیر خواهد بود.

این کشور در کنار جمهوری ‌های استونی و لیتوانی سه کشور حوزه بالتیک را تشکیل می‌دهند. جمهوری لتونی عضو اتحادیه اروپا و سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و از ابتدای سال ۲۰۱۴ به حوزه یورو هم پیوسته است.

«ادگار رینکویچ» وزیر امور خارجه جمهوری لتونی بهار ۹۳ در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد.

وی در جریان آن سفر ضمن دیدار و گفت ‌وگو با همتای ایرانی خود با حسن روحانی رئیس جمهور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و تنی چند از مقامات کشورمان به رایزنی و گفت ‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ ای و بین المللی پرداخت.

آن سفر به عنوان اولین سفر یک مقام عالی‌ رتبه جمهوری لتونی به جمهوری اسلامی ایران پس از استقلال مجدد این کشور بوده است. لتونی یکی از جمهوری های اتحاد جماهیر شوروی بود و در ۲۱ اوت ۱۹۹۱ از شوروی اعلام استقلال کرد.

ظریف در حالی به این کشور حوزه بالتیک سفر می کند که امروز وزیرخارجه لیتوانی دیگر کشور حوزه بالتیک به تهران سفر کرده و با مقامات ارشد کشورمان دیدار و رایزنی کرد.

نظر شما