شناسهٔ خبر: 125324 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت کشور

وزیر کشور مطرح کرد؛

تقدیر از همکاری شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها/لزوم رفت ایرادات قانون انتخابات

رحمانی فضلی/2 وزیر کشور گفت: باید از تشریک مساعی شورای نگهبان در مسیرِ تجدیدِنظر و تعیینِ صلاحیتِ حدود۱۶۰۰ نفردیگر از داوطلبان در مراحل بعدی و در نتیجه بازگشت آنان به گردونه رقابت های انتخاباتی تشکر کنم.

به گزارش «نماینده» ، عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین جلسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گزارش روند برگزاری این انتخابات را ارائه کرد.

متن کامل این گزارش به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سپاس و درود بیکران، خداوند باریتعالی را، که توفیقِ خدمت گزاری به ملت شریف، آگاه و ولایت مدارِ ایرانِ اسلامی را نصیبمان نمود و با هدایت وکرامتِ خود، توفیقِ اَدایِ امانتِ سنگینِ برگزاریِ انتخابات را، با شروع دوره دهم مجلس شورای اسلامی برما ارزانی داشت.

با نکوداشتِ یاد وخاطره معمارِ فقیدِ انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، مایلم تشکرِعمیقِ خود را از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که با رهنمودها و ارشادات حکیمانه و مدبّرانه خویش، راه گشای مسیرمان شدند و نیز از ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی که با توصیه های ارزشمندشان، در فراهم ساختن بستر مناسب برای برگزاری انتخابات، از هیچ کوششی دریغ ننمودند، ابراز کنم.

همانگونه که مستحضرید؛ انتخابات در ایران برگرفته از قانون اساسی است. اصل ششم قانون اساسی، اداره امورکشور را تنها از طریق اتکای به آرای عمومی ممکن می داند و اصل هفتم نیز، مجلس شورای اسلامی را از ارکان تصمیم گیری و اداره امورکشور دانسته است. صلاحیت قانونگذاری، اختیارات نظارتی و قابلیت پاسخ خواهی، دلالت برنقش کلیدی، جایگاهِ محوری وآینده سازِ مجلس شورای اسلامی دارد. تأکیدات مهمی که در قانون اساسی بر ضرورت تشکیل مجلس، چگونگی انتخاب نمایندگان، و وظایف واختیارات مجلس شده است، حاوی الزاماتی است که مطابق آن، برگزارکنندگان وتمهیدکنندگان انتخابات، می باید تمام پیش بینی ها و مقدمات لازم را به منظور تشکیل مجلسی شایسته و منتخبِ واقعیِ مردم، فراهم وتدارک نمایند.

وزارت کشور به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، در طراحیِ مسیرِحرکت، برای تمهیدِ مقدمات و روند اجرای انتخابات، محکماتِ شرعی، قانونی و اخلاقی را مبنای کارخود قرار داده و با اذعان به مسئولیتِ ملیِ مجموعه یِ عواملِ دست اندرکارِ در دولت، حاکمیت و عرصه های سیاسی و اجتماعی، حرکت خود را برمبنایِ اصولِ راهبردیِ مشخص دنبال نمود و با عنایت به اصول قانون اساسی، توصیه های امام راحل رحمت الله علیه، رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری، چارچوب های ابلاغی ریاست محترم جمهوری و سیاست های مصوب دولت، برگزاری انتخابات را برپایه چند اصل مهم «مشارکت حداکثری»، «رعایت حق الناس»، «بی طرفی کامل»، «قانون محوری» و «استقرار امنیت کامل وآرامش عمومی» استوار ساخت.

با درک این مهم که انتخابات عرصه ظهور وتجلّی حاکمیت مردمی و ملیِ نظام محسوب و در واقع نمایانگر اراده مردم در اِعمال حاکمیت است، تمامی تلاش ها در راستایِ صیانت از یکایکِ آرای مردم عزیزمصروف شد.

برهمین اساس ضمن تاکید برحفظِ بی طرفیِ کاملِ توسط مجریان، بمنظورحذف هرگونه شائبه جانبداریِ جناحی وحزبی درجریان برگزاری انتخابات، نظام های نظارتی وکنترلی مؤثری برای اطمینان ازحفظ بی طرفی مجریان تدارک دیده شد، به گونه ای که ملت فهیم و هوشیار، با اطمینان کامل به این روند، مشارکتی مثال زدنی را درتعیین سرنوشت خود رقم زدند.

بی شک برگزاری انتخابات، درطرازِ شاخص هایِ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، جز با تأییدات فوق وهمکاریِ صمیمانه دستگاهها و نهادهای مسئول امکان پذیر نبود. اینک که در این مقطع زمانی حساس، به حَسَبِ وظیفه و بعنوان وزیرکشور و در اجرای قانون، مفتخر به حضور در مراسم افتتاحیه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می باشم، مایلم خلاصه ای از مسیر برنامه ریزی ها، اقدامات وعملکرد وزارت کشور ودیگر سازمان هاو نهادهایِ مسئولِ در برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را که به صورت همزمان، با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار و بعنوان برگ زرین دیگری بر دفتر پرافتخار و ارزشمند این نظام الهی– مردمی محسوب می شود، درسه بخش کوتاه، به محضر ملت شریف ایران و شما حضار گرامی تقدیم کنم.

 

بخش اول : مقدمات برگزاری انتخابات:

۱- تشکیل ستاد انتخابات کشور به ریاست معاون سیاسی وکمیته های شش گانه آن با مسئولیت معاونین وزارت کشور در تاریخ دوم اردیبهشت ۹۴ و به فاصله ۱۰ ماه قبل از برگزاری انتخابات و همچنین ایجاد ستادهای متناظر استانی، که در این مدت با بهره گیری از اختیارات قانونی، ابلاغ مصوبات راهبردی و پیگیری های مستمر برای اجرای آنها، زمینه برگزاری انتخاباتی باشکوه را فراهم نمود. لازم به ذکراست درطول این مدت تعداد (۴۰) جلسه ستاد مرکزی و بیش از (۲۰۰۰) جلسه ستادهای متناظر در استان ها برگزار شد.

۲- به منظور ارتقای دانش و مهارت هایِ انتخاباتیِ مجریان و دست اندرکارانِ برگزاری انتخابات در سراسر کشور، طرح جامع آموزش مجریان انتخابات، شامل محورهای متعددی ازجمله تهیه وتدوین متون متعدد آموزشی و برگزاری ۲۷ همایش توجیهی در سراسرکشور، آنهم درسطوح مختلفِ مدیریتی وکارشناسی، با حضور رئیس و اعضای ستاد انتخابات کشور و بیش از (۹۶۰ ) هزار نفر از دست اندرکارانِ برگزاری انتخابات طراحی و اجراء شد. در همین راستا برای نخستین بار، به منظور حصول اطمینان از اشراف و تسلط مجریان به قوانین و مقررات، آزمون جامعی از کلیه فرمانداران و بخشداران سراسر کشور بعمل آمد.

۳- این دوره ازانتخابات؛ به دلیل «همزمانی برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری» و «وجود شرایط ویژه رقابتی میان جریان های سیاسی و هواداران آنها»، ازحساسیت بالایی برخوردار بوده و گروهک هایِ معاندِ تروریستی و سرویس های بیگانه نیز به همین طریق، درصدد انجام اقدامات خرابکارانه و ایجاد ناامنی درکشور بودند.

از حدود شش ماه قبل از برگزاری انتخابات، اطلس امنیت انتخابات تهیه شد وحوزه های انتخابیه ای که براساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی، امنیتی و نیز شورای تأمین استانها و شهرستانها، احتمال درگیری و بروز تنش درآنها وجود داشت، مشخص وتمهیدات لازم برای پیشگیری ازشکل گیری و یا تشدید تنش و ناامنی اتخاذ و توسط دستگاههایِ عضوِ شورای امنیت کشور و به ویژه وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، استانداران و فرمانداران، به مورد اجرا درآمد.

ستاد راهبردی امنیت انتخابات کشور؛ برای اولین بار، با حضور اعضای اصلی شورای امنیت کشور و با مسئولیت معاون امنیتی وانتظامی وزارت کشور تشکیل و با برگزاری جلسات منظم، نسبت به رصد مسائل امنیتی اقدام نمود.

تعداد (۲۵۰) هزارنفر از نیروهای نظامی وانتظامی برای تامین امنیت انتخابات بکارگیری شدند. همچنین تعداد (۴۰) فروند بالگرد، (۴) فروند هواپیما و(۴) فروند شناور نیز، به منظور تسریع در جابجایی صندوق ها اقدامات لازم را انجام داد که حاصل تمام این اقدامات، حفظ آرامش، همراه با نشاط انتخاباتی وپیشگیری کامل از بروز وقایعِ امنیتیِ منجر به تلفات وآسیب های جانی بود که این امر در تمام دوره های قبلی انتخابات بی نظیر است.

۴- ازآنجا که وزارت کشور، بنا به تصریح ماده ۲۵ قانون انتخابات، علاوه برمسئولیت اجرای قانون، مسئول حسن جریان انتخابات نیز است، با رویکرد پیشگیری از بروز تخلفات و هرگونه سوء جریان، شبکه هوشمند، فراگیر ومنسجم بازرسی انتخابات را راه اندازی کرد.

برهمین اساس برای نخسین بار؛ با بکارگیری بالغ بر (۶۰) هزار نفر از نیروهای متعهد و آگاه، از اقشار مختلف مردم در سطوح بازرس، سربازرس، هیأت های بازرسی شهرستان و استان، بازرس ویژه و هیأت مرکزی بازرسی انتخابات درتمام شعب اخذ رأی مستقر تعیین شدند.

در این دوره، استفاده از فناوری های نوین در امر بازرسی، با نگاه بهره گیری از ظرفیت نظارت مردمی در برگزاری قانونی انتخابات، در قالب سامانه هوشمند بازرسی انتخابات محقق شد.

۵- هماهنگی با شورای محترم نگهبان درخصوص تعیین روز هفتم اسفند ماه ۹۴ برای برگزاری همزمان دو انتخابات و نیز تاریخ دهم اردیبهشت ماه ۹۵، برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بعنوان یکی از هماهنگی های بین بخشی محسوب می شود.

۶- از مجموع (۲۵) فرآیند اجرائی انتخابات، (۲۳) فرآیند، ازجمله ثبت نامِ رای دهندگان، احراز هویت، ارسال فرم ها و رسیدگی به شکایات، در سراسر کشور بصورت رایانه ای صورت گرفت.

۷- اقدامات و پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه ای وکاملا مکانیزه، برای اخذ و شمارش آراء در(۳۰) درصد از شعب اخذ رای کل کشور صورت گرفته بود، که البته بدلیل عدم موافقت شورای نگهبان، به نتیجه نرسید.

۸- هماهنگی وتعامل حداکثری و مطلوب با اصحاب رسانه، خصوصا رسانه ملی، به منظور انعکاس اخبار انتخاباتی و نیز تنویرافکار عمومی، در ردیف اقدامات مهم وزارت کشور در این زمینه بوده است.

۹- تهیه به موقع تعرفه های اخذ رای انتخابات، با لحاظ (۱۴) شاخص حفاظتی و امنیتی، اختصاص کُد ویژه ای برای هریک از استانها و همچنین تامین و توزیع کلیه اقلام و ملزومات برگزاری انتخابات درسطح استانها و شهرستانها، با لحاظِ ویژگی هایِ امنیتیِ موردِ انتظار در جریان طراحی و چاپ، در زُمره مهمترین اقدامات ستاد انتخابات کشور بوده است.

۱۰- حسب تاکید ریاست محترم جمهوری، با برنامه ریزیِ لازمِ ستاد انتخابات کشور و پس از تائید شورای محترم نگهبان، صندوق های اخذ آراء بصورت شفاف تولید و در انتخابات مورد استفاده قرارگرفت.

۱۱- برگزاری دو همایش سراسری برای استانداران، معاونین سیاسی- امنیتی، مدیران کل سیاسی وانتخابات و فرمانداران کشور، با حضور ریاست محترم جمهوری، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس جمهور، دبیرمحترم شورای نگهبان و دیگر مسئولین طراز اول کشور و در راس همه دیدارمجریان و ناظرین انتخابات با مقام معظم رهبری و بهره گیری از منویات و توصیه های معظم له، از دیگر برنامه هایِ مهم وزارت کشور، برای برگزاری هرچه مناسب تر انتخابات بود.

بخش دوم: روند برگزاری انتخابات:

مطابق برنامه زمانبندی، از تاریخ بیست و هشت آذرماه ۹۴، عملیات ثبت نام از داوطلبان شروع شد و در ۲۰۷ حوزه انتخابیه اصلی، ستاد وزارت کشور و نمایندگی های سیاسی خارج ازکشور، به مدت یک هفته انجام گرفت که ۱۲ هزار و ۷۲ نفر شامل: ۱۰ هزار و ۶۳۷ نفر مرد و هزار و ۴۳۵ نفر زن ثبت نام کردند که نسبت به دوره گذشته ۱۱۰ درصد افزایش داشت.

همزمان با آن، هیات های اجرایی در حوزه های انتخابیه، با حضور ۱۵ هزار و ۵۴۶ نفر از اقشار مختلف مردم تشکیل و در این بین، با دریافت ۳۳ هزار و ۹۲۶ پاسخ استعلام از مراجع چهارگانه، از مجموع ۱۲ هزار و۷۲ نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی، تعداد۱۰ هزار و ۹۶۷ نفر تایید و پس از بررسی هیات های نظارت و شورای محترم نگهبان، نهایتاً ۵ هزار و ۹۴۴ نفرتائید صلاحیت شده ومردم آگاه و فهیم ایران نیز، در روز ۷/۱۲/۹۴، با حضور با شکوه خویش در پای صندوق های رای درسراسرکشور، حماسه ای به یادماندنی را رقم زدند.

البته آنچه که در این بخش قابل ذکر و یادآوری است، تشریک مساعی شورای محترم نگهبان در مسیرِ تجدیدِنظر و تعیینِ صلاحیتِ حدود۱۶۰۰ نفردیگر از داوطلبان در مراحل بعدی و در نتیجه بازگشت آنان به گردونه رقابت های انتخاباتی بود که پس از ارائه نظرات مشورتی و تحلیلی و اسناد مثبته ی مرتبط از سوی وزارت کشور و همکاری صمیمانه آن شورای محترم صورت گرفت، که در همین جا لازم می دانم از اعضای محترم شورای نگهبان تقدیروتشکر کنم.

بخش سوم: آمارها:

۱- در مرحله اول انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد ۳۳ میلیون و۹۵۶ هزار و۶۵۱ نفر از واجدین شرایط که معادل ۶۲ درصد کل است، در انتخابات شرکت کردند.

آنچه که در این دوره از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی قابل ذکراست، سرعت عواملِ دست اندرکار، در شمارش آراء و اعلام نتیجه نهائی بود. علیرغم آنکه برای نخستین بار درتاریخ جمهوری اسلامی ایران، دو انتخابات بزرگ، بطور همزمان اجرا شدند و در جریان آن مجموعاً بیش از (۶۷) میلیون رای ماخوذه مورد شمارش قرارگرفت، اما با برنامه ریزی دقیق و تلاش قابل تقدیر مسئولین و عوامل ذیربط، نتایج نهائی انتخابات در بسیاری از حوزه های انتخابیه بویژه در شهر تهران، تا (۳۰)ساعت قبل ازمدت مشابهِ انتخاباتِ گذشته اعلام و منتشر شد.

۲- باتوجه به بهره گیری از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات در این دوره، امکان تحلیل ویژگی های آماری رأی دهندگان فراهم شده است. براساس اطلاعات موجود:

- از میان کلیه رأی دهندگان؛ ۴۵ درصد در فاصله سنی بین ۱۸ تا ۳۵ سال، ۳۷ درصد در فاصله سنی بین ۳۶ تا ۵۵ سال و ۱۸ درصد نیز در بازه سنی ۵۵ سال به بالا بوده اند.

- از نظر ترکیب جنسیتی رأی دهندگان نیز، ۴۸ درصد زن و۵۲ درصد مرد بوده اند.

- از کل آراء مأخوذه، تعداد رأی دهندگان در روستاها ۳۱% و در نقاط شهری ۶۹% است.

- بیشترین نرخ مراجعه مردم به شعب اخذ رأی، مربوط به بازه زمانی ساعات ۱۷ تا ۱۹ بعد از ظهر روز اخذ رای بوده است.

۳- درمرحله اول انتخابات، ۱۵۲ حوزه انتخابیه تعیین تکلیف و۲۲۱ نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب ۶۸ نفر از ۵۵ حوزه انتخابیه نیز، به مرحله دوم موکول شد.

۴- با هماهنگی شورای محترم نگهبان، مرحله دوم انتخابات درتاریخ ۱۰/۲/۹۵، در سطح ۲۱ استان و ۵۵ حوزه انتخابیه و ۱۵ هزار و ۱۵۸ شعبه اخذ رای، برای انتخاب ۶۸ نفر از میان ۱۳۶ نامزد راه یافته به مرحله دوم برگزار شد.

۵- در مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تعداد ۵ میلیون و۹۰۱ هزار و ۲۹۷ نفر از واجدین شرایط، در انتخابات شرکت و آراء خود را به داخل صندوق های رای انداختند که سبب ثبت مشارکت ۴۸/۳۳ درصدی در انتخابات شد.

۶- از مجموع ۲۸۸ نفرمنتخب دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۲۷۱ نفر مرد و۱۷ نفر نیز زن می باشند.

- مضافاً آنکه درخصوص منتخبِ سوم مردم اصفهان نیز، مطابق آنچه که شورای محترم نگهبان اعلام نموده است، ابطال انتخابات نسبت به یک فرد اعمال شده و با توجه به تفاوتِ برداشتِ وزارت کشور از قانون، در این خصوص اقدامات قانونی لازم، از جمله ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح ومجلس شورای اسلامی جهت ارائه استفساریه دنبال شده است که کماکان منتظرحل وفصل قانونی موضوع هستیم.

۷- در بین منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۷۳ نفر در ترکیب سنی ۳۰ تا ۴۵ سال، ۱۸۷ نفر در ترکیب سنی ۴۵ تا ۶۰ سال و ۲۸ نفر در ترکیب سنی ۶۵ سال به بالا می باشند. متوسط سن منتخبین مجلس نهم ۴۸ سال بوده و در مجلس دهم این عدد به ۵۰ سال افزایش یافته است.

۸- تعداد (۱۱۱) نفر از منتخبان دارای مدرک تحصیلی دکتری، (۱۴۵) نفردارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس و(۳۲) نفر نیز دارای مدارک معادل کارشناسی ارشد و تحصیلات حوزوی می باشند.

۹- تعداد (۱۱۱) نفر از منتخبان این دوره از نمایندگان ادوار گذشته و (۱۷۷) نفر نیز برای اولین بار به افتخارخدمتگزاری در مجلس شورای اسلامی نائل آمده اند.

۱۰- لازم به ذکر است که در این انتخابات، فقط یک حوزه انتخابیه (بندر لنگه، بستک و پارسیان) باطل شده است. این درحالی است که در ۹ دوره گذشته و در هر دوره، به طور میانگین، انتخابات در (۱۲) حوزه انتخابیه ابطال شده است.

* ضمناً منتخب حوزه انتخابیه مراغه و عجب شیر، جناب آقای حسین زاده نیز درجریان سانحه رانندگی جان به جان آفرین تسلیم نمودندکه علّو درجات ایشان را، از درگاه خداوند مسئلت داریم.

البته ذکر این نکته ضروری و انکار ناپذیر است که؛ مجموعه قوانین و مقررات فعلیِ برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، پاسخگوی نیازهای مجریان، ناظران ومردم شریف ایران نبوده و نیازمند اصلاح و بازنگری است. برهمین اساس؛ وزارت کشور درجریان روند برگزاری انتخابات اخیر، نسبت به احصاء و تعیین مجموعه اشکالات، نواقص، ابهامات وخلاء های موجود در فرآیند تدارک و تمهید برگزاری انتخابات ازجمله: ثبت نام ازداوطلبان، تعیین واحراز صلاحیتها، تشکیل و حدود وظایف و اختیارات هیات های اجرائی و نظارت و نحوه انجام تکالیف قانونی از سوی هیات های موصوف، شرایط تبلیغاتی و چگونگی تامین و هزینه کرد منابع تبلیغاتی و انتخاباتی، نحوه برگزاری انتخابات، روند اخذ رای، شماش آراء، اعلام نهائی نتایج، بررسی شکایات واعتراضات و دیگر موارد، اقدام و امیدواریم که در تعاملی سازنده بین دولت یازدهم و مجلس دهم، پس از تصویب وابلاغ سیاست های کلی انتخابات، شاهد تدوین وتصویب قانون جدید انتخابات در مجلس دهم باشیم. انشاالله

در پایان وظیفه خود می دانم؛ از شورای نگهبان، هیأت های نظارت، هیأت های اجرایی، ستادهای انتخابات استانداریها وحوزه های انتخابیه سراسرکشور، کلیه عوامل و دست اندرکاران برگزاری انتخابات در سطح شعب اخذ رأی، اعضای ستاد انتخابات کشور، نیروهای انتظامی و نظامی، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، استانداران، فرمانداران و بخشداران سراسرکشور، بازرسان وزارت کشور و نیز از اصحاب رسانه و خصوصاً رسانه ملی و بویژه ملت شهید پرور ایران اسلامی تقدیر وتشکر کنم و امیدوارم که شما نمایندگانِ محترمِ دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پرتو لطف و عنایات اللهی، با همکاری وتعامل جدّی وسازنده با سایر قوا، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحقق آرمان ها، مطالبات و خواست ملت عزیز ایران که صاحبان وحافظان اصلی انقلاب هستند، گام بردارید و پشتوانه ای محکم برای حفظ، صیانت وتقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که میراث گرانبهایِ امامِ راحل وشهدای گرانقدر میهن عزیزمان محسوب می شود، باشید. از عنایت و توجه تان سپاسگزارم و همه ی شما عزیزان را به خداوند متعال می سپارم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظر شما