شناسهٔ خبر: 125307 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

اوباما وارد هیروشیما شد

اوباما «باراک اوباما» به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا از زمان بمباران اتمی هیروشیما تا کنون، ساعتی قبل وارد این شهر شد.

به گزارش «نماینده» به نقل از آسوشیتدپرس، سفر اوباما به هیروشیما در حالی است که وی پیش از انجام این سفر اعلام کرده بود به خاطر اقدام آمریکا در جنگ جهانی دوم برای بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی از مردم ژاپن عذرخواهی نمی کند.

رییس جمهور امریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در سخنرانی‌های خود در این سفر قصد دارد بابت این حادثه عذرخواهی کند یا نه گفت: «نه، (عذرخواهی نمی‌کنم) زیرا به نظر من درک این نکته اهمیت دارد که رهبران (کشورها) در میانه جنگ هر نوع تصمیمی را اتخاذ می‌کنند.»

طبق اعلام ژاپن، تا پایان سال ۱۹۴۵ میلادی حدود ۱۴۰ هزار نفر در اثر حمله اتمی امریکا به هیروشیما که ۶ آگوست همان سال (۱۵ مرداد ۱۳۲۴) روی داد جان خود را از دست دادند. عده زیادی نیز تا چندین سال پس از وقوع این بمباران در اثر بیماری‌ها یا جراحات حاصل از پرتوهای رادیواکتیو آن جان باختند.

امریکا در تاریخ ۹ آگوست ۱۹۴۵ (۱۸ مرداد ۱۳۲۴) ناگازاکی را نیز بمباران اتمی کرد. حدود ۷۴ هزار نفر تا پایان همان سال در اثر این بمباران جان باختند. بمباران اتمی ژاپن در مراحل پایانی جنگ جهانی دوم روی داد و ژاپن ۶ روز بعد از آن تسلیم شد.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که برای بازدید از هیروشیما در این شهر به سر میبرد بعد از ادای احترام به قربانیان حمله اتمی آمریکا در سخنانی خواستار کاهش سلاحهای هسته‌ای در جهان شد.

وی افزود: مردم میخواهند که عجایب علم در خدمت بهبود زندگی باشد نه برای حذف آن.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: تمامی کشورهایی که تسلیحات هسته‌ای دارند باید در جهت نابودی این تسلیحات گام بردارند.

نظر شما