شناسهٔ خبر: 125305 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رهنمودهای رهبر انقلاب به ‏‌مناسبت افتتاح دهمین دوره مجلس

رهبری به مسئولان کشور چه انتخاب‌شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسئولان در سازمان‌ها و نهادها، یادآور می‌شوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند.

به گزارش «نماینده»، فرازهایی از رهنمودهای مقام معظم رهبری به‌‌مناسبت افتتاح دهمین دوره مجلس شورای اسلامی‌ به شرح ذیل است:

اهمیت مجلس و علت آن

مجلس خیلی مهم است؛ مجلس شورای اسلامی جایگاه بسیار با اهمیّتی است، چرا؟ چون مجلس ریل‌گذار حرکتِ دولت است. دولت‌ها را در نظر بگیرید مثل یک قطاری که بر روی یک ریلی باید حرکت کنند؛ این ریل را مجلس شورای اسلامی با قوانین خود می‌گذارد. البتّه در گذاشتن قانون، دولت و مجلس همکاری می‌کنند؛ دولت لایحه می‌دهد، مجلس لایحه را کم و زیاد می‌کنند، اصلاح می‌کنند، تصویب می‌کنند. این ریل گذاشته می‌شود و دولت باید روی این ریل حرکت بکند. اگر چنان‌چه مجلس به‌دنبال رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به‌دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فنّاوری، به‌دنبال عزّت ملّی و استقلال ملّت باشد، ریل‌گذاری او به سمت این هدفها خواهد بود؛ اگر مجلس مرعوب غرب باشد، مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهت‌ها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد.
مجلس تعیین‌کننده مسیر است، مسیر را معیّن می‌کند؛ دولت‌ها موظّفند و مجبورند برطبق قانون که در این مسیر حرکت کنند؛ روی این ریل حرکت کنند. (۲۸/۱۱/۱۳۹۴)

باید شاکله مجلس این باشد

شاکله مجلس شورای اسلامی باید بنای مرتفع مواضع اصولی باشد. معیار هم، فرمایشات امام و وصیت‌نامه امام و همین بیست و چند جلد بیانات امام است؛ این معیار است. نگاه کنیم ببینیم مجموعه بیانات امام چه رفتاری را، چه جهتگیری‌ای را برای انقلاب و برای نظام جمهوری اسلامی‌ترسیم می‌کند؛ روی این مواضع بایستی ایستاد؛ باید شاکله مجلس این باشد. اگر این شد، آن‌وقت در پرتگاه هولناک فرو غلتیدن در نظام سلطه ما دچار نخواهیم شد؛ در یک چنین پرتگاه هولناکی فرو نخواهیم غلتید؛ والّا اگر این نشد، خطرات در این‌زمینه زیاد است. (۶/۳/۱۳۹۴)

خواسته ملت از مجلس

ملّت ایران مجلسی می‌خواهند که به وظایف خودش آشنا باشد؛ بداند که چه بر عهده او است در قانون اساسی؛ متعهّد باشد، متدیّن باشد، شجاع باشد، مرعوب آمریکا نباشد؛ علاقه‌مند واقعی به پیشرفت کشور باشد، پیشرفت کشور را در تربیت علمیِ جوانانِ با استعدادِ این کشور و این ملّت بداند. این‌جور مجلسی را می‌خواهند؛ مجلسی که درد مردم را بشناسد، درد کشور را بشناسد، درصدد درمان و علاج آن دردها باشد.
شما با یکایک ملّت ایران تماس بگیرید و بگویید آیا شما مجلسی می‌خواهید که دردهای کشور را، مشکلات کشور را، مشکلات مردم را بشناسد و بخواهد آن‌را حل کند یا مجلسی که طرف‌دار زید یا عمرو باشد. جواب چیست از طرف مردم؟ معلوم است که مردم آن اوّلی را می‌خواهند؛ برای مردم این مهم است؛ مجلس متدیّن، مجلس متعهّد، مجلس شجاع، مجلس فریب‌نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛ مجلسی که به عزّت ملّی و استقلال ملّی اهمّیّت بدهد و عزّت ملّی را پایمال نکند، استقلال ملّی را پایمال نکند؛ بِایستد در مقابل طمع‌ورزی و زیاده‌خواهی استکبار، در مقابل طمع‌ورزی قدرت‌هایی که دستشان از ایران کوتاه شده.
مردم مجلسی می‌خواهند که برای اقتصاد درون‌زا، به‌معنای واقعی کلمه وقت‌گذاری کند، ریل‌گذاری کند و دولت موظّف بشود بر اساس این حرکت بکند؛ آنچه مردم می‌خواهند این‌ها است. (۲۵/۱/۱۳۹۴)

یادآوری به همه مسئولان کشور

به مسئولان کشور چه انتخاب‌شوندگان برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و چه دارندگان مناصب اجرایی در قوای دیگر و چه دیگر مسئولان در سازمان‌ها و نهادها، یادآور می‌شوم که سپاسگزاری شایسته را در خدمت صادقانه به مردم و کشور و نظام اسلامی محقق سازند؛ ساده‌زیستی، پاکدستی، حضور پیوسته در جایگاه مسؤولیت، ترجیح منافع ملی بر خواسته‌های شخصی و جناحی، ایستادگی شجاعانه در برابر مداخلات بیگانه، واکنش انقلابی به نقشه‌های بدخواهان و خائنان، منش جهادی در اندیشه و عمل و در یک جمله: کار برای خدا و در راه خدمت به خلق خدا را، برنامه دائمی خویش در دوران این مسؤولیت بدانند و به هیچ قیمت از آن تخطی نکنند. (۹/۱۲/۱۳۹۴)

نظر شما