شناسهٔ خبر: 125243 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ارتش سایبری ایران توانایی انجام چه نوع اقداماتی را علیه منافع آمریکا دارد؟

ارتش سایبری.jpg

به گزارش «نماینده» نشریه آمریکایی «ترامپت» نوشت:

از زمانی که دولت آمریکا، ایران را مسئول حمله سایبری به یکی از نیروگاه‌هایش عنوان کرد، توجه رسانه‌ها به توانایی‌های نیروهای ارتش سایبری ایران به‌شدت افزایش پیداکرده است. رسانه‌های غربی معتقدند نیروهای فضای سایبری ایران مانند دیگر نیروهای سپاه پاسداران در منطقه یا نیروهای علمی فعال در عرصه تولید موشک و برنامه هسته‌ای ایران، از توانایی بسیار بالا و دانش و فناوری بالایی برخوردار هستند و می‌توانند حمله به اهداف گسترده‌ای را ترتیب دهند.

نشریه آمریکایی «ترامپت» در گزارشی درباره این توانایی‌های ایران نوشته است: «بعد از ماجرای شیوع ویروس «استاکس نت» در تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز در اواسط سال ۲۰۰۹م. و از طریق یک «یو. اس.بی» دانشمندان این کشور تحت‌فشارهای فزاینده قرار گرفتند. آنها در اواسط سال ۲۰۱۰م. قادر به مقابله با این ویروس شدند. بعد از بدافزار استاکس نت، بدافزارها و ویروس‌های دیگری نیز به تأسیسات هسته‌اي ایران حمله کردند و هر بار دانشمندان هسته‌ای و همچنین نیروهای سایبری ایران تحت‌فشار عظیمی قرار می‌گرفتند که این حملات را خنثی کنند اما به نظر می‌رسد ایران ازآن‌پس از فاز مقابله و دفاع بیرون آمده و این روزها دیگر توانایی دفاع از فناوری‌ها و حمله به دشمنان این کشور را نیز دارند.»

بر این اساس، امروزه این برنامه نتیجه داده و کار به‌جايی رسیده که ایران ششمین ابرقدرت باشگاه سایبری جهان محسوب می‌شود. در این باشگاه کشورهایی چون آمریکا، روسیه، چین و برخی دیگر نیز وجود دارند. اما ارتش سایبری ایران از چه گروه‌هایی تشکیل‌شده و توانایی انجام چه نوع اقداماتی را علیه اهداف و منافع آمریکا دارد؟

نویسنده این گزارش در پاسخ به این سؤال آورده است: «اولین گروه بخش داخلی (نیروهای سایبری بسیج مستضعفین) است که شبیه نمونه‌های روسیه و چین فعالیت می‌کند و فعالان این عرصه در شبکه‌های مجازی با مخالفان نظام ایران و آنهایی که قصد براندازی دارند، مقابله می‌نمایند و البته این نیروها تحت هدایت سپاه پاسداران ایران هستند. این افراد بازوهای تبلیغی ایران و رویکردهای داخلی آن هستند. در این بخش نیروهای بسیج تبلیغاتی را در حمایت از نظام انجام می‌دهند.»

ترامپت به گروه دوم نیروهای سایبری ایران اشاره‌کرده و می‌نویسد: «این گروه متحدین هکری ایران در خاورمیانه هستند. ایران نه‌تنها تجهیزات، تسلیحات منابع مالی را در این بخش به نیروهای سایبری‌اش در خاورمیانه می‌رساند بلکه آنها را با قابلیت‌های سایبری مجهز می‌نماید و گروه‌هایی چون نیروهای شیعه حزب‌الله لبنان را مجهز به بدافزارهایی برای حمله به دشمنانش می‌نماید.»

اما گروه سوم، گروهی بسیار دوره‌دیده و ماهر عضو سپاه پاسدارانند که خطرناک‌ترین نیروهای سایبری ایران به‌حساب می‌آیند. اگر نیروهای بسیجی ایران کماندو محسوب شوند، این افراد نیروهای خبره ارتش سایبری ایران هستند و در اینجاست که برنامه سایبری ایران از دیگر ابرقدرت‌های این عرصه متفاوت می‌شود.

ترامپت در وصف نیروهای سوم ارتش سایبری ایران نوشت: «این گروه از هکرهای ایران چون روس‌ها عمل‌نکرده یا مانند چینی‌ها هر چه را که اطلاعات فنی مفید برمی‌شمارند سرقت نمی‌کنند بلکه هکرهای ایرانی از زبان و نرم‌افزارهای فارسی‌زبان استفاده کرده و از هر فرصتی برای حمله و آسیب‌رسانی به دشمنانش مانند حمله موفق به برخی زیرساخت‌های عربستان سعودی که طی آن هکرهای ایران توانستند نیروگاه‌های تولید برق این کشور را از کار بیندازند، استفاده می‌کنند.»

البته بیشتر اقداماتی که به ارتش سایبری ایران در رصد اهداف و حمله به آنها نسبت داده‌شده، از سوی مقامات ایران تکذیب شده است و آمریکا نیز که بارها ایران را به هک وب‌سایت‌های مهم صنعتی و نظامی متهم کرده، هیچ‌گاه سندی برای این اتهامات به نمایش نگذاشته است. به نظر می‌رسد باوجود توانایی‌های گسترده ارتش سایبری ایران در بعد دفاعی و تلاش برای بستن راه‌های نفوذ به سمت منافع سایبری ایران، در بعد حملات سایبری، آمریکا و متحدانش در منطقه بیشتر از جوسازی سیاسی استفاده می‌کنند تا وقایع و حوادث حقیقی. رسانه‌های آمریکایی نیز به اهرمی برای تبلیغات گسترده در این خصوص تبدیل ‌شده‌اند. کار این روزها تا جایی بالاگرفته است که در گزارش وب‌سایت ترامپت، شورای عالی فضای مجازی ایران به آخرین فیلم جنگ ستارگان تشبیه شده است. مکانی پر از رایانه‌های پیشرفته و نابغه‌هایی که به دنبال از بین بردن اهداف و منافع آمریکا در تمام نقاط زمین هستند!

بنا بر این گزارش، این نهاد سال ۲۰۱۲م. به دستور فرمانده کل قوای ایران تأسیس شد و از سوی رئیس‌جمهور و برخی نهادهای قضایی و قوه مقننه نظارت می‌شود. آن‌طور که یکی از افراد برجسته این نهاد در سال ۲۰۱۰م. عنوان داشت، ایران ۱۵۰۰ نیروی سایبری فعال دارد. مفهوم اين مطلب اين است که ارتش سایبری ایران از مکانی پرت و تیره‌وتار فعالیت نمی‌کند بلکه نهادی به‌شدت مدیریت یافته دارد. سیاست‌گذاران شورای عالی فضای سایبری ایران چون سیاست‌گذاران بخش هسته‌ای و برنامه‌های موشکی بالستیک این کشور با توانایی فعالیت در سطح منطقه هستند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما