شناسهٔ خبر: 125052 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رویترز: اروپایی‌ها از شکست آمریکا در طرح عزل بشار اسد سرخورده شده‌اند

بشار اسد خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از برخی منابع دیپلماتیک نوشت: کشورهای اروپایی از شکست آمریکا در طرح عزل رئیس‌جمهوری سوریه سرخورده شده‌اند.

به گزارش «نماینده» شکست دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا در متقاعد کردن مسکو به عزل «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه باعث سرخوردگی کشورهای اروپایی شده است. 

خبرگزاری انگلیسی رویترز بامداد سه‌شنبه (۱۷ مه/ ۲۸ اردیبهشت) این خبر را از قول برخی دیپلمات‌ها گزارش داد و نوشت کشورهای اروپایی به همین دلیل احساس می‌کنند از تلاشها برای خاتمه دادن به جنگ پنج ساله سوریه کنار گذاشته شده و نادیده انگاشته شده‌اند. 

برخی از دیپلمات‌ها و تحلیلگران مورد استناد رویترز هم گفته‌اند که ممکن است آمریکا در تعبیر میزان میل روسیه به نگاه داشتن بشار اسد در قدرت، دچار اشتباه شده باشد. 

فیلیپ گوردون، دستیار اسبق باراک اوباما در شورای امنیت ملی آمریکا می‌گوید: «بسیاری، دائماً عزم روسیه برای جلوگیری از سقوط حکومت سوریه را کم‌اهمیت‌تر از آنچه هست، نشان داده‌اند. آنها (روس‌ها) کاملاً به صراحت گفته‌اند که آمادگی اینکه اجازه بدهند این اتفاق بیفتد را ندارند.»

یک دیپلمات ارشد سازمان ملل هم قبل از دیدار نمایندگان ۱۷ کشور حامی مذاکرات سوریه در وین به شرط عدم افشای نام به رویترز گفت که اروپایی‌ها «به پیشبرد این هدف به صورت دو جانبه توسط آمریکا و روسیه، بسیار به دید شک می‌نگرند.»

این دیپلمات سازمان ملل در ادامه ادعا کرده روش‌های خلاقانه‌ای وجود دارند که بر اساس آنها می‌توان تحویل قدرت از اسد و انتقال قدرت در سوریه را محقق کرد تا گروه‌های معارض دلیلی برای توقف درگیری و آغاز مذاکره داشته باشند.

دیپلمات مورد استناد رویترز اضافه کرد: «اما ما حتی به اینکه چنین مباحثاتی با خود سوری‌ها داشته باشیم نزدیک هم نشده‌ایم، زیرا روسیه و آمریکا در تلاش بوده‌اند که این شکاف را پرکنند و موفق به انجام این کار هم نشده‌اند. به همین خاطر است که ما مجبور شده‌ایم که اینجا بیاییم و موضوع را به صورت چند جانبه بررسی کنیم.»

رویترز می‌نویسد با آنکه عده‌ای اذعان می‌کنند که همکاری مسکو و واشنگتن به عقد توافق‌های آتش‌بس و صدور چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منجر شده، اختلافات آنها بر سر بشار اسد بیشتر از آن بوده که بتوان آنها را رفع کرد، و به همین دلیل مذاکرات درباره بحران این کشور را هم به بن‌بست کشانده است. 

دیپلمات‌ها، علاوه بر این، ادعا کرده‌اند که دولت آمریکا تمایل و یا توانایی مقابله با سیاست‌های روسیه را ندارد. برخی از آنها گفته‌اند که واشنگتن، در سال ۲۰۱۳ وقتی اوباما علی‌رغم وعده قبلی‌اش، از حمله به سوریه اجتناب کرد، اهرم فشارش بر روی مسکور را از دست داد.

نظر شما