شناسهٔ خبر: 124910 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

عراقچی خبر داد:

مأموریت ویژه به سفرا برای تحقق اقتصاد مقاومتی پس از برجام

عراقچی دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی گفت: سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج کشور ماموریت دارند پس از برجام، برای محقق شدن هر چه بهتر اقتصاد مقاومتی فعالیت کنند.

به گزارش «نماینده»، دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در حاشیه همایش برجام و اقتصاد مقاومتی، در پاسخ به سوال صدا و سیما در خصوص نقش سفارتخانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی افزود: اقتصاد مقاومتی دارای ویژگی های فراوانی است اما دو ویژگی برونگرایی و درونزا بودن آن ویژگی های مهم تری محسوب می شوند.

سید عباس عراقچی  اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی به لحاظ موتور محرکه در داخل کشور درونزاست و از منابع داخلی استفاده می کند اما برای تضمین اهداف اقتصاد مقاومتی دارای نقش برونگراست و ارتباطات مفصلی را برای تبادلات اقتصادی با سایر کشورها بر عهده خواهد داشت.

عراقچی گفت: این ارتباطات برای آن است که مانع هرگونه فشار خارجی شود و همچنین اینکه هیچ کشور دیگری نتواند از هر نوع اهرم تحریم علیه ما استفاده کند.

دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه در بعد برونگرا بودن اقتصاد مقاومتی، ماموریت  نمایندگی ها محقق شدن این سیاست است افزود: نمایندگی ها باید در بحث صادرات غیرنفتی، انتقال فناوری، کمک به شرکت های دانش بنیان، جذب سرمایه خارجی، ایجاد ارتباطات و اتصالات با موسسات بزرگ بین المللی و در راستای ایجاد ارتباطات اقتصادی با کشورهای مختلف گام بردارند.

وی تاکید کرد: گسترش ارتباطات خود مانع از هرگونه تحریمی در آینده می شود و همچنین کسانی که بخواهند در آینده هرگونه تحریمی را اعمال کنند می دانند که ضررهای بسیاری در انتظار آنها خواهد بود.

* دیدار مهمانان همایش برجام و اقتصاد مقاومتی با رئیس جمهور؛ فردا 

دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی؛ فرصت‌ها و ظرفیت‌ها گفت: فردا و پس از پایان همایش به دیدار رئیس جمهور خواهیم رفت و نتیجه بحث‌ها و دستورالعمل‌های نهایی این همایش را در اختیار آقای روحانی قرار خواهیم داد.

عراقچی درخصوص نقش وزارت امور خارجه در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مسلماً وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها همیشه نقش مهمی را در توسعه بخش اقتصادی و طرح های اقتصادی کشور بر عهده داشتند و این امر پس از اجرای برجام روند رو به افزایشی داشته است.

وی با بیان اینکه نقش سفارتخانه ها و نمایندگی های ایران در خارج از کشور در دوران تحریم با نقش کنونی آنها در دوران پسابرجام متفاوت‌ است افزود: در دوران تحریم آنها باید به حل مشکلات کشور و تأمین نیازهای داخلی کمک می کردند و در حال حاضر و در شرایط پس از تحریم با توجه به ایجاد ظرفیت ها و فرصت های فراهم شده، نمایندگی های ایران در خارج از کشور و وزارت خارجه در سطح کلان باید مأموریت خود را در راستای بارورکردن این زمینه ها و استفاده از این فرصت ها انجام دهند.

عراقچی گفت: تجربه چند ماه گذشته به ما نشان داده است که برای فعالیت های گسترده نیازمند همکاری های بیشتری بین سیاست خارجی کشور و وزارتخانه های اقتصادی احساس می شود تا بتوانیم از این ظرفیت های ایجاد شده به نحو مطلوب تری استفاده کنیم.

دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی با اشاره به برگزاری این همایش افزود: تصمیم بر این شد که با حضور تعدادی از نمایندگی های ایران در کشورهایی که دارای روابط اقتصادی فعال تری با ما هستند این سمینار برگزار شود.

عراقچی در ادامه درخصوص سخنان مطرح شده در همایش و مهمانان همایش افزود: جلسه امروز با سخنرانی دکتر ظریف آغاز شد و سپس آقای صالحی گزارشی از آخرین وضع برنامه هسته ای کشور به خصوص درباره همکاری های هسته ای بین المللی ارائه کرد.

وی اضافه کرد: همچنین ایشان در این مورد که چه ظرفیت هایی ایجاد شده است که پس از برجام بتوانیم با کشورهای مختلف همکاری کنیم و همچنین فرصت های فراهم شده در دوران پسابرجام صحبت کرد.

عراقچی افزود: سازمان انرژی اتمی بلافاصله پس از اجرای برجام روابط بین المللی خود را فعال تر کرده است و آقای صالحی نیز سفرهایی را به چند کشور مختلف و در راستای گسترش همکاری های هسته ای و برخی پروژه های مشترک با تعدادی از کشورها آغاز کرده که البته این زمینه گسترده ای است و باید بیشتر در آن فعالیت کنیم.

وی با اشاره به نقش نمایندگی های ایران در خارج از کشور در راستای کمک به گسترش همکاری های بین المللی اظهار داشت: تمام نمایندگی های ما در جهت گسترش همکاری های بین المللی ایران توجیه شده اند.

دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی افزود: در ادامه این جلسه و با شروع مباحث اقتصادی آقایان نهاوندیان و سیف در یک پنل مشترک در خصوص نحوه کمک سیاست خارجی به کشور برای پیشبرد برنامه های اقتصادی در فضای پس از برجام سخنرانی و انتظارات خود را از فعالیت نمایندگی ها در مورد نحوه اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت های کشور و گسترش ارتباطات مطرح کردند.

عراقچی با بیان اینکه نمایندگی های ایران در خارج از کشور وظیفه سنگینی در این زمینه بر عهده دارند گفت: نمایندگی ها باید بتوانند با اطلاع رسانی دو طرفه، ارتباطات را برقرار و با ایران هراسی مقابله کنند.

وی با اشاره به بحث ایران هراسی در جلسه امروز افزود: با توجه به تاکید رهبری که فرموده اند طرف های مقابل ما ایران هراسی را انجام می دهند و کسانی که نمی خواهند ایران شاهد گشایش های ناشی از برجام باشد با تلاش برای ایجاد ایران هراسی سعی می کنند تا بانک ها، شرکت ها و موسسات بین المللی از ورود به ایران هراس داشته باشند؛ طبیعتاً در مقابل این سیاست ها ما نیز باید با ایجاد سیاست ایران گرایی به معرفی ایران و اعتماد سازی بپردازیم و طبعاً سیاست خارجی و نمایندگی های ما در خارج از کشور می توانند نقش موثری را در این زمینه ایفا کنند.

عراقچی با اشاره به سخنان نهاوندیان گفت: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در جلسه امروز، بحث ارتباط برجام با اقتصاد مقاومتی است و اینکه برای ما اصل اساسی اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: آنچه مسیر را برای ما روشن می کند اقتصاد مقاومتی و اصول و مبناهای مقام معظم رهبری در این راستاست.

عراقچی گفت: در این خصوص ظرفیت های ایجاد شده توسط برجام برای تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح شد و ما در جلسه بعدازظهر و فردا در حضور وزرای اقتصادی خواهیم بود تا آنها نیز موارد مورد نظر خود و انتظاراتشان را از سفرا و نمایندگی های خارج از کشور بیان کنند.

وی افزود: فردا و در پایان جلسه برای جمع بندی نهایی در حضور رئیس جمهور خواهیم بود و نتیجه بحث ها و دستورالعمل های نهایی را در اختیار آقای روحانی قرار خواهیم داد تا از نظرها و ارشادهای ایشان بهره مند شویم.

دبیر همایش برجام و اقتصاد مقاومتی گفت: امیدوارم در پایان سمینار سفرای ما  با دستورالعمل ها و مأموریت های مشخصی به محل مأموریت خود بازگردند تا بتوانیم با استفاده از این دستورالعمل ها و در فضای پسابرجام به رشد و توسعه اقتصادی کشور و در جهت منافع کشور کمک کنیم.

نظر شما