شناسهٔ خبر: 124707 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مقتدی صدر و سفری پر جنجال به تهران

مقتدی صدر

به گزارش هفته نامه «نماینده» در شرایطی که منطقه الخضراء یا همان منطقه سبز بغداد که مکان پارلمان و سفارت‌های کشورهای مختلف در بغداد است، هفته گذشته به تصرف حامیان «مقتدی صدر» و معترضان به دولت «العبادی» درآمد، رهبر این جنبش تصمیم گرفت درست در میانه راه به تهران سفر کرده و با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کند.

هفته گذشته عراق، روزهای پر فراز و نشیبی را سپری کرد. سفر «جو بایدن» به بغداد و حمایت آمریکا از تمام اقداماتی که العبادی انجام داده بود، باعث شد طرفداران مقتدي صدر که خواستار تشکیل کابینه تکنوکرات در عراق شده بودند، دیگر طاقت نیاورده و به خیابان‌ها بریزند. آنها به العبادی فرصت داده بودند که هر چه سریع‌تر فکری به حال کابینه کند اما تندروی‌ها در تعدادی از فراکسیون‌های پارلمان، مانع از تشکیل جلسه‌ای آرام و مطمئن برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شدند و در نهایت پارلمان به تسخیر معترضان درآمد. گرچه طرفداران مقتدی صدر به حضور و نفوذ آمریکا در عراق اعتراض داشتند، تعدادی از شعارهای مطرح شده در صحن پارلمان علیه ایران بود و این باعث شد رئیس فراکسیون «الاحرار» پارلمان عراق و از نزدیکان مقتدی صدر در این باره توضیحاتی بدهد و احتمالاً سفر مقتدی صدر به ایران نیز در همین راستا بوده است.

«ضیاء الاسدی»، رئیس فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر درباره ابهامات سفر مقتدی صدر به ایران توضیحاتی مطرح کرد. وی در عین حال تأکید کرد شعارهایی که برخی پس از حمله به منطقه الخضراء بر ضد ایران سر دادند، از سوی مقتدی صدر و فراکسیون الاحرار و طرفداران هوشیار صدری مردود است.

الاسدی در بیانیه‌ای که «الفرات» منتشر کرد، اظهار داشت: «چرا باید از سفر مقتدی صدر یا اقامت وی ابراز شگفتی کرد؟ همه باید مطمئن باشند که آقای صدر حتی اگر نیم قرن در ایران باقی بماند، هیچ اقدامی که به مصلحت عراق نباشد، انجام نخواهد داد و همچنان بر اساس فتوای پدر شهیدش مبنی بر احترام به جمهوری اسلامی ایران و همکاری با آن عمل می‌کند.»

نظر شما