شناسهٔ خبر: 124554 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

عراقچی: دستاوردهای برجام فراتر از انرژی هسته‌ای است

عراقچی معاون وزیر امور خارجه گفت: دستاوردهای برجام فراتر از انرژی هسته‌ای بوده و در برجام اراده ما به آمریکایی‌ها غلبه کرد.

به گزارش«نماینده»، سید عباس عراقچی در نشست شورای اداری استان البرز با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: جای شکر دارد که موضوع برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی جامعه و افزایش درک سیاسی در کشور کمک کرد.

وی افزود: برجام یکی از مهم‌ترین موضوعات ملی است که همه جزئیات توافق توسط سیاسیون، نمایندگان مجلس، رسانه‌ها و مردم به آن پرداخته شد.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در واقع برجام کمک زیادی به رشد بلوغ سیاسی جامعه کرد و خدا را شکر می‌کنیم که توانستیم در نهایت موفق بیرون بیاییم.

عراقچی با اشاره به اینکه افتخار سند برجام این است که توسط مقام معظم رهبری تأیید شده است، گفت: مسائل ریز و پیچیده برجام به تأیید مقامات از جمله مقام معظم رهبری و دولت رسیده است، با وجود این، معنی آن این نیست که برجام دارای هیچ‌گونه نقطه ضعفی نبوده و برای اجرای درست آن کارشکنی و سنگ‌اندازی صورت نگرفته است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان "برجام دستاورد یک مذاکره بود که توانست اهداف ما را محقق کند"، گفت: برجام برای ما دستاوردی داشته ولی مقداری درگیر کشمکش‌های سیاسی و رقابت‌های درون‌گروهی شده است.

عراقچی با ابراز "انتظار داشتیم برجام دستمایه رقابت‌های سیاسی و رقابت‌های درون‌گروهی قرار نگرفته و از آن به‌عنوان سند و دستاورد ملی یاد شود"، گفت: در برخی اوقات دستاوردهای برجام تنها در سوئیفت خلاصه می‌شود و مابقی دستاوردها در آن نادیده گرفته می‌شود.

وی با اعلام اینکه مقاومت ملت ایران در مقابل زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های غرب در ۱۰ سال گذشته جنگی تمام‌عیار اما غیرنظامی بود، تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران در این مدت تمام توان خود را برای مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن به‌کار گرفت و توانست شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" را تثبیت کند.

معاون وزیر امور خارجه با تأکی بر اینکه آمریکایی‌ها علاقه‌ای به تثبیت حقوق ایران در غنی‌سازی نداشتند، تصریح کرد: برجام برنامه هسته‌ای ما را تثبیت کرد و این شعار توسط دنیا پذیرفته شد. دستاوردهای برجام فراتر از انرژی هسته‌ای بوده و در برجام اراده ما به آمریکایی‌ها غلبه کرد.

وی گفت: طی ۱۰ سال گذشته هیچ خللی در موضوع غنی‌سازی صورت نگرفت و ایران با این اقدام خود توانست از خواسته‌های زورگویانه جلوگیری کند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: سیاست آمریکا در طول این سالها این بود که غنی‌سازی در ایران را از بین برده و به صفر برساند، درحالی که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده محکم در مقابل این خواسته ایستادند و غنی‌سازی را حق مسلم خود می‌دانستیم.

عراقچی با بیان اینکه در اثر برجام، آمریکا خواسته خود مبنی بر به صفر رساندن غنی‌سازی در ایران را کنار گذاشت، گفت: غنی‌سازی در کشور کماکان بدون تعطیلی ادامه دارد و حتی در زمان انجام مذاکرات هم یک روز غنی‌سازی تعطیل نشد و تولیدات غنی‌سازی در حال حاضر به رسمیت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه آن‌ها از ما می‌خواستند که به دلیل نگرانی‌هایی که داشتند غنی‌سازی را تعطیل کنیم، گفت: ما زیر بار حرف زور آن‌ها نرفتیم و امروز شعار "انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست" توسط دنیا محترم شناخته می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دستاورد دیگر برجام لغو قطعنامه‌های شورای امنیت بود، تأکید کرد: دستاورد دیگر ما این بود که در صحنه هسته‌ای جای پای خود را محکم کردیم و علی‌رغم اینکه آن‌ها در حال تحریم ایران بودند، غنی‌سازی را در عرصه هسته‌ای ادامه دادیم.

عراقچی با بیان اینکه آمریکا با اعمال فشار و نفوذ و برنامه‌ریزی توانست از شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌هایی را برای اعمال فشار و امتیازگیری علیه ایران تصویب کند، گفت: آن‌ها قطعنامه‌هایی را علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند که بر اساس بند ۷ ذیل بند ۷ منشور صادر شد.

وی درباره نحوه صدور قطعنامه‌های شورای امنیت و درجه آن‌ها گفت: شورای امنیت وقتی برای کشوری در مورد موضوعی قطعنامه می‌دهد به اشکال مختلف بوده و برخی اوقات رئیس شورا با یک بیانیه و یا تذکر و یا مصاحبه مطبوعاتی قطعنامه‌ای را مطرح می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه بالاترین قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ذیل ۷ منشور سازمان ملل است، گفت: وقتی قطعنامه‌ای ذیل فصل ۷ صادر شود این قطعنامه برای همه کشورهای دنیا الزام‌آور است و همه باید در این زمینه به آن عمل کنند و هر کس در این زمینه تخلف کند دستور شورای امنیت را نقض کرده است.

عراقچی گفت: شورای امنیت زمانی قطعنامه ذیل فصل ۷ صادر می‌کند که موضوعی را علیه صلح و امنیت بین‌الملل شناسایی کرده و از نظر شورا این موضوع تهدیدی برای صلح بین‌الملل است و باید با آن مقابله شود.

وی با بیان اینکه کشورهایی که ذیل فصل ۷ شورای امنیت قرار گرفته‌اند هیچکدام بدون مشابه شرایط ایران توانسته‌اند از آن خارج شوند، گفت: هیچ کشوری نسبت به ذیل ماده ۷ رفته باشد، نتوانسته سر سالم بدون جنگ در آورد. از همین حیث جمهوری اسلامی ایران نخستین کشوری است که ذیل فصل ۷ صحیح و سالم بیرون آمده است، شورای امنیت سازمان ملل متحد مدعی بود که برنامه‌های هسته‌ای ایران تهدیدی برای جامعه بین‌الملل است.

عراقچی با بیان اینکه بردن قطعنامه‌های ایران ذیل فصل ۷ سازمان ملل دستاورد بزرگی برای آمریکا و متحدانش بود، گفت: آمریکا حتی با این ترفند سعی داشت ایران تحت فشار قرار داده و برای حمله نظامی آماده شود.

وی با بیان اینکه برجام دستاوردهای دیگری هم داشت، گفت: ۶ قطعنامه ذیل فصل ۷ شورای سازمان ملل در اثر اجرای برجام لغو شد.

این خبر درحال تکمیل است ...

 

نظر شما