شناسهٔ خبر: 124545 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

رهبر کره‌شمالی از برنامه‌ هسته‌ای دفاع کرد

اولین کنگره حزب حاکم کره‌شمالی از سال ۱۹۸۰ امروز (شنبه) وارد دومین روز خود شد. در حالی که نشانه‌های تازه‌ای مبنی بر آمادگی پیونگ‌یانگ برای پنجمین آزمایش هسته‌ای دیده می‌شود، کیم جونگ اون در افتتاحیه این نشست از برنامه تسلیحات هسته‌ای کشورش به شدت دفاع کرد.

به گزارش «نماینده» به نقل از خبرگزاری فرانسه، کیم جونگ اون، رهبر ۳۳ ساله کره‌شمالی در سخنرانی افتتاحیه روز جمعه از آزمایش هسته‌ای "باشکوه و هیجان‌انگیز" ششم ژانویه تقدیر کرد؛ پیونگ‌یانگ مدعی است که در این تاریخ یک بمب هیدروژنی قدرتمند آزمایش کرده است.

به گفته وی، آزمایش مذکور و پرتاب موشک دوربرد که یک ماه پس از آن انجام شد، "نیروهای متخاصم را خرد کرد" و به جهان "روح سرکش، جسارت قاطع و قدرت پایان‌ناپذیر کره" را نشان داد.

از زمان روی کار آمدن کیم جونگ اون در اواخر سال ۲۰۱۱، کره‌شمالی دو آزمایش موشکی انجام داده اما در مجموع آزمایش‌های موشکی آن چهار مورد بوده است. گمانه‌زنی مبنی بر احتمال انجام پنجمین آزمایش اتمی کره‌شمالی که مغایر تحریم‌های سخت سازمان ملل است، امروز همزمان با انتشار تصاویر ماهواره‌ای جدید از تاسیسات هسته‌ای پونگیه‌-ری (Punggye-ri) در شمال شرقی این کشور بالا گرفته است.

واشنگتن در واکنش به سخنان کیم، از کره‌شمالی خواست تا دست از جاه‌طلبی هسته‌ای بردارد و به جامعه بین‌الملل بپیوندد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت‌: ما کاملا نسبت به تهدیدهایی که کره‌شمالی ایجاد می‌کند و برای گسترش تسلیحات هسته‌ای و سیستم‌های قادر به پرتاب تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کند، آگاهیم. مسیری وجود دارد و کره‌شمالی می‌تواند از این صحرا خارج شود اما این امر نیازمند آن است که آنها تسلیحات هسته‌ای را رها کنند.

 

نظر شما