شناسهٔ خبر: 124521 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سبزعلیپور ضمن رد اظهارات پوپولیستی روحانی:

دولت ارزشی برای منتقدان قائل نیست/ اقتصاددان‌های منتقدِ اصلاح طلب هم طرد شدند

سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر این که «نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است.» این گفته را با عملکرد دولت ناهماهنگ دانست و گفت: دولت ارزشی برای منتقدینش قائل نیست.

به گزارش «نماینده» محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در واکنش به اظهارات پی در پی رئیس جمهور محترم مبنی بر اینکه حرف منتقد را باید شنید، با منتقدین باید با احترام برخورد کرد، منتقدان آزادند که انتقاد کنند و... دهها مورد دیگر که آخرین مورد آن روز سه شنبه هفته پیش بود که جناب آقای روحانی در افتتاح بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در برابر اصحاب کتاب و قلم، صدها میهمان داخلی و خارجی و رسانه های گروهی اعلام فرمودند که (( نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند. نقادی یک نعمت است. البته بحث کسانی که دروغ می‌گویند، اتهام می‌زنند و قدرت ملی را تضعیف می‌کنند جداست. اما کسی که دلسوزانه نقادی می‌کند نباید در پیچ و خم گرفتار شود))!!

سبزعلیپور اظهار داشت: در این خصوص باید بگویم که سکاندار دولت یازدهم در برابر جمع، سخنان شیرین و عامه پسندی در ارتباط با تحمل منتقدین و آزادی انتقاد از دولت و دولتمردان ارائه میدهد اما در عمل علیرغم اظهارات و شعارهای داده شده متأسفانه به هیچیک از گفته هایشان پایبند نبوده و برای منتقدین خویش پشیزی ارزش هم قائل نبوده و محدودیتهای متعددی نیز برایشان ایجاد میکنند!!

وی با اشاره به تحسین برانگیز بودن تحمل منتقدین از سوی دولتها تصریح کرد: اینکه کسی برخی از سیاستها و عملکردهای رئیس جمهور و یا اعضاء دولت را قبول نداشته باشد و انتقادات و پیشنهادات خود را بدون هیچ توهینی، در کمال ادب و از سر اخلاص بیان کند هیچ اشکالی ندارد اما اینکه آستانه تحمل و نقد پذیری دولتمردان پایین باشد و حصاری دور منتقدین جناحی و حتی فرا جناحی خود کشیدن اشکال دارد و کار غیر دمکراتیک و ناپسندی به حساب می آید. هرچند که دولت یازدهم، فعالیتهای خود در عرصه اقتصاد را با انتقاد شدید به سیاستهای اقتصادی دولتهای نهم و دهم آغاز کرد اما نگاهی به کارنامه ۳۴ ماهه دولت تدبیر و امید حکایت از آن دارد که برخی از سیاستهای مورد انتقاد دولت یازدهم درست بعنوان اصلی‎ترین سیاستها و راهکارهای عملیاتی همین دولت در عرصه اقتصاد بکار گرفته شده است. از جمله هدفمندی یارانه ها، نرخ بهره، برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، تجارت با برخی از کشورها و عدم مهار رکود، تورم و بیکاری و....

علیپور افزود: با وجود این سیاستها و عدم تحقق وعده های اقتصادی داده شده توسط آقای روحانی، پر واضح است که بالاخره جمعی از اقتصاددانان و کارشناسان برجسته، انتقاداتی را بر عملکرد دولت و تیم اقتصادی آن داشته باشند اما اگر قرار باشد که به صرف انتقاد این عزیزان، آنها را نامحرم بدانیم، درب اتاق دولتمردان را به روی آنها ببندیم، نام آنها را در لیست سیاه بگذاریم و در هیچ نشست و جلسه ای هم دعوتشان نکنیم و دست آخر اینکه هیچ ارزش و احترامی به منتقدین قائل نبوده و محدودیتهای متعددی را نیز برایشان ایجاد کنیم و رسانه های همسو با دولت را نیز مجاب نمائیم که هیچیک از نظرات و مصاحبه های آنان را چاپ و منتشر نکنند!! اصلاً کار صحیح و پسندیده ای نیست. اقتصاددانانی را که هر چقدر هم برجسته و صاحب نام باشند اما چون منتقد سیاستهای غلط دولت هستند و با نظرات مردان اقتصادی دولت نیز همسو نمیباشند را اشخاصی بیسواد و بی اهمیت برشمردن و برعکس کسانی را که شاید سواد قابل قبول اقتصادی هم نداشته باشند را فقط بدلیل اینکه به به و چه چه و مجیزگوی دولت هستند و در برابر تیم اقتصادی دولت هم چشم بسته سر تعظیم فرود می آورند را آقای دکتر و پرفسور و اقتصاددان برجسته نامیدن کاری غلط و خیانت به این کشور است.

وی تصریح کرد: طی سه سالی که دوستان تدبیر و امیدی بنده بر سرکار بوده اند دائماً برای مردم عزیزمان سخنرانی کرده و هر روز اعلام نموده اند که دولت قبلی برد و خورد و ویران کرد و دزدی کرد و نابود کرد و خزانه را خالی کرد و این را کرد و آن را کرد و.... غیره!!! باید به دوستان دولتمرد خودم عرض کنم که هم من و هم مردم عزیز ایران بهتر از هر کسی میدانند که دولت گذشته چه کرد و چه مدیریتی را اعمال نمود و همین نارضایتی مردم از سیاستهای دولت قبل موجب شد تا با رأی خود، دولت تدبیر و امید را بر سرکار آوردند. پس مردم دنبال شنیدن و دانستن این موضوع نیستند که آن دولت این را کرد و آن را کرد بلکه مردم به دنبال دانستن این موضوع هستند که دولت ما چه کارها کرده است. فلذا از این تاریخ به بعد کردن کردن ها را ول کنید و به کردم کردم ها بچسبید.

من به جرأت میتوانم این مطلب را عرض کنم که دوستان من در دولت یازدهم قدردان و شکرگذار آقای احمدی نژاد هستند و برای طول عمر ایشان دعا میکنند زیرا اولاً اگر ایشان نبود و آن سیاستهای بعضاً غلط را اجرا نمیکرد، مردم به دلیل نارضایتی از آن برنامه ها و سوء مدیریتها، ما را انتخاب نمیکردند و ثانیاً وجود آقای احمدی نژاد باعث شده است تا از صبح تا شب تمام مشکلات، سوء مدیریتها و کم کاریهای خودمان را طی سه سال گذشته به گردن ایشان بیاندازیم. پس روزی ده بار باید گفت که خدا به آقای احمدی نژاد عمر طولانی عنایت کند. ضمناً لازم به ذکر است که دولت گذشته هر چیزش بد بود یک چیزش خوب بود و آن هم اینکه آستانه تحمل آن دولت در برابر منتقدین بسیار بالا بود و هرچه ما انتقاد تندی از رئیس جمهور سابق و یارانش میکردیم باز هم کسی ما را از جلسات اخراج نکرد و ما را به غیر قانونی بودن محکوم ننمود.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: دولتی که دنبال مجلس و رسانه همسو میگردد حتماً ریگی به کفش دارد زیرا اگر مشکلی ندارد و درست کار میکند دیگر از کسی ترسی ندارد و با کسی خرده برده ندارد، بقول قدیمی ها: طلائی که پاک است چه منتش به خاک است. متأسفانه وضع دولت ما درست شده حکایت آن بچه تنبلی که نه درس میخواند و نه به تکالیفش درست عمل میکند و به همین خاطر فقط فقط به دنبال معلم آشنا میگردد و خریدن شاگردان زرنگ کلاس تا به شکلی از طریق آنها موانع را از سر راه خود بردارد و راه همیشگی خودش را دهد. دولتمردان عزیز از جمله جناب آقای روحانی باید به این موضوع توجه داشته باشند که زمان مثل برق میگذرد و تا چشمی بهم بزنیم اردیبهشت ۱۳۹۶ نیز فرا خواهد رسید فلذا ما فقط چند ماه وقت داریم تا با عملکرد درست خود علی الخصوص در زمینه اقتصادی، هدایت دولت دوازدهم را هم در دستان خود ببینیم اما اگر در طی ماههای آینده باز هم کوتاهی کرده و حرکت مثبتی انجام ندهیم، چهار ساله دوم دولت تدبیر و امید را باید در خواب ببینیم. اینکه بخواهیم دست روی دست بگذاریم و همه مشکلات را بر گردن دولت گذشته بیاندازیم و رفع مشکلات آینده کشور را هم بر عهده برجام بگذاریم و خود بنشینیم نظاره گر باشیم و فقط منتظر بمانیم و ببینیم که کدام مقام ارشدی در کشور طی این هفته و آن هفته صحبتی را بر خلاف خواسته ما بر زبان آورده تا سریعاً برویم پشت تریبون و برای دلخوشی جمعی، سخنرانی متفاوتی داشته باشیم تا جمعی ما را شجاع بدانند و برای ما هورا بکشند. با این فرمان هیچ مشکلی از مشکلات میهن و ملت مرتفع نخواهد شد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه افزود: از زمانیکه سیاستهای اقتصادی دولت را نقد کرده و میکنم متأسفانه بیش از حد مورد بی مهری دوستان دولتمرد خودم قرار گرفته ام بطوریکه روز به روز عرصه کار و فعالیت نیز برایم تنگ تر میشود!! مثلاً طی چند روز گذشته بقدری موانع بر سر راهم ایجاد کرده اند که دیگر راهی جزء بیان موانع و مشکلات برای اینجانب باقی نمانده بود که میخواستم امروز علناً به آنها اشاره کنم اما بنابه توصیه و درخواست برخی از دوستان دلسوز دولتی و غیر دولتی ام، قرار بر این شد تا چند روزی صبر پیشه کرده و چنانچه موانع و مشکلات بر قوت خود باقی ماندند آنان را اطلاع رسانی نمایم که البته نمیدانم آیا واقعاً ریاست محترم جمهوری شخصاً از این فشارهایی که بر منتقدین اقتصادی وارد میشود مطلع هستند یا خیر؟ ولیکن محض اطلاع جناب آقای روحانی و سایر دولتمردان عزیز برای چندمین بار عرض میکنم که، جمعی از همین منتقدانی که امروز نامحرم شده اند، اصلاح طلب و یا تدبیر و امیدی بوده و شما را در پیروزی انتخابات و احراز جایگاه رفیع ریاست جمهوری یاری دادند. هرچند که امروز بدلیل انتقاد از سیاستهای غلط اقتصادی دولت و عدم اطاعت بی چون و چرا از تیم اقتصادی دولت به بی سوادی و جعلی بودن متهم شده و درب تمام اتاقهای دولت به رویشان بسته شده است اما مطمئن باشید که برای سربلندی ایران و ایرانی و حفظ آبروی خودمان هم که شده نه تنها چوبی لای چرخ دولت تدبیر و امید نخواهیم گذاشت بلکه برای سربلندی نظام و پیروزی دولت محترم از هیچ کوششی نیز دریغ نخواهیم کرد ولو اینکه در مقام منتقد دولت باشیم و مورد کم لطفی جنابعالی و همکاران محترمتان قرار بگیریم!! ضمناً دوستان عزیزم مستحضر باشند که هر حرکت سوئی درجهت محدودیت و برخورد با ما که خود عضوی از اعضاء تدبیر و امید و از دوستان قدیمی شما هستیم چیزی جزء تف سربالا نبوده و نخواهد بود.

نظر شما