شناسهٔ خبر: 124503 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

ولایتی در گفتگو با الاخبار:

سوریه بدون بشار اسد بدتر از لیبی خواهد شد/اتفاقات عراق کودتا نیست

ولایتی/2 رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: معتقدم در صورت نبودن بشار اسد، سوریه می‌تواند وضعیتی به مراتب بدتر از لیبی داشته باشد.

به گزارش «نماینده» علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفتگو با روزنامه الاخبار در لبنان در پاسخ به سوالی در خصوص کمرنگ‌تر شدن تفاهم میان روسیه و ایران در مورد سوریه به ویژه ماندن بشار اسد در راس حکومت گفت: دو طرف در خصوص مسایل و همکاری های منطقه ای تمرین جدیدی را آعاز کرده اند و در برخی موارد می تواند اختلاف نظرهایی هم به وجود بیاید که اراده لازم برای حل آنان وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران بر سپری کردن دوره ریاست جمهوری سوریه تاکید دارد.

وی افزود:جمهوری اسلامی ایران حدود چهار سال در کنار حزب الله از دولت قانونی سوریه و مردم مظلوم این کشور دفاع کرده است و این حمایت را ادامه خواهد داد و معتقدم در صورت نبودن بشار اسد، سوریه می تواند وضعیتی به مراتب بدتر از لیبی را داشته باشد.

ولایتی در مورد موضوع تحولات اخیر در عراق و اقداماتی که از سوی آمریکا هدایت شده است به نوعی بر ضد جمهوری اسلامی ایران تفسیر می‌شود، گفت: معتقدم که تعبیر شما از کودتا بسیار اشتباه است چه برسد به اینکه موفق هم شده باشد و ظرف چند ساعت توسط نیروهای مردمی خنثی شد و از منطقه سبز اخراج شده اند و حتما امروز آمریکایی بر مقدرات و وضعیت این کشور تسلطی ندارند و مقامات عالی در جایگاه خود قرار دارند و باید تلاش کرد این دمکراسی نوپا حفظ شود و حتما مردم و دولت این کشور پیروز خواهند بود.

وی تصریح کرد: گروه هایی که در برابر داعش و تروریسم مقاومت کرده اند حتما می توانند با این جریانات که ساختارهای قانونی و جدی این کشور را تهدید می کنند مقابله کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در خصوص یمن هم گفت: عربستان نمی تواند مقاومت مردم یمن را در هم بشکنند و حوثی ها توقعی جزء منافع مردم این کشور و استقلال کشور ندارند و کشوری مانند عربستان در امور داخلی این کشور دخالتی نداشته باشد.

اختلاف نظر با برخی کشورهای منطقه سوال دیگر خبرنگار الاخباریه بود که ولایتی پاسخ داد: جمهوری اسلامی ایران همکاری و ارتباط نزدیک با کشورهای منطقه را دنبال می کند و آماده همکاری است و البته عربستان ادعاهایی را مطرح می کند که به نظر می رسد برای خود قیم بودن کشورهای عربی را بی دلیل قائل است و علیه ایران سخنانی می گویند که نشانه توهم است.

وی در ارتباط با مصر تصریح کرد: اینکه در مصر چه کسی حکومت داشته باشد مربوط به امور داخلی و مردم این کشور است و ایران دخالتی در این زمینه ندارد و البته در صورت علاقه مندی و داشتن منافع مشترک می توان در خصوص همکاری ها فعالیت کرد.

ولایتی در ادامه خاطرنشان کرد: علیرغم همه محدودیت ها و مشکلات و دشمنی ها امروز جمهوری اسلامی ایران مقتدرترین کشور منطقه است و البته این اقتدار برای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی به کار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک به منطور شرکت در نشست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام، سخنرانی در نشست اتحادیه جهانی علمای مقاومت، کمیته مساعی حمیده و ملاقات با برخی از مقامات لبنانی از جمله دبیر کل حزب الله لبنان روز چهارشنبه به این کشور سفر کرد.

نظر شما