شناسهٔ خبر: 124499 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حداد عادل در بازدید از نمایشگاه کتاب

در مورد منتخب اصفهان شورای نگهبان تصمیم گیرنده است/واکنش به اظهارات مدیرخانه کتاب

حدادعادل/2 غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب تهران به اظهارات مدیر خانه کتاب واکنش نشان داد.

به گزارش «نماینده» غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیش از ظهر امروز از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ترویج کتاخوانی گفت: کتابخوانی تربیت است و تربیت امری تدریجی است و کتابخوانی باید از دوران مدرسه شروع شود، ملتی که در دوره تحصیل عادت به کتابخوانی پیدا نکند در بزرگسالی به سختی می‌تواند به آن عادت پیدا کند.

وی افزود: بنابراین راه اصلی رسیدن به یک جامعه کتابخوان این است که معلمان ما خودشان کتابخوان باشند و شیوه آموزش آنها طوری باشد که دانش آموزان تشویق به کتابخوانی شوند.

رئیس فرهنگستان زبان فارسی در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور سایر مدیران در نمایشگاه کتاب به منظور ترویج کتابخوانی گفت:‌ مدیران از این جهت که تصمیم گیرنده هستند هر چقدر با واقعیتی به نام کتاب آشنا شوند در تصمیمتشان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

حدادعادل در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات مدیر خانه کتاب در ارتباط با اینکه نویسنده‌های داخلی حرف جدیدی برای مخاطبان ندارند، گفت:‌ هر کسی آزاد است که اظهارنظر کند لابد ایشان همه کتاب‌های نویسندگان ایرانی را خوانده‌اند که این طور اظهارنظر کرده من چون کتاب‌های همه نویسندگان ایرانی را نخواندم نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

وی افزود: چطور ممکن است که درهای رحمت الهی بسته شده باشد و دیگر فکر تازه‌ای به ذهن ملت ایران نرسد لابد اگر بخواهیم فکر تازه‌ای پیدا کنیم باید به فرنگی‌ها رجوع کنیم و آن روی سکه این است، البته من معمولا حرفهای ناامید کننده نمی‌زنم و من نمی‌دانم بر چه مبنایی این سخن زده شده است اما خود من چنین نظری ندارم.

رئیس بنیاد سعدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه‌های بنیاد سعدی با توجه به مهمان ویژه بودن روسیه در نمایشگاه کتاب تهران به منظور گسترش زبان فارسی گفت:‌ ما در روسیه فعال هستیم و آنجا در رایزنی فرهنگی ایران بخش خاصی برای زبان فارسی ایجاد شده و چند ماه پیش که من از روسیه دیدن کردم به من خبر دادند که روسیه مهمان ویژه است و حتما از غرفه روسیه بازدید خواهم کرد و یکی از همکاری‌های خوب ما با مسکو در حوزه زبان فارسی است.

او درباره تخلف دولت در انتخابات و اظهارات مینو خالقی گفت: مجلس آینده باید در این مورد نظر بدهد نه مجلس فعلی؛ ولی شورای نگهبان تصمیم گیرنده است.

نظر شما