شناسهٔ خبر: 124498 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جلیسه: نویسندگان ما حرف جدیدی برای مخاطبان ندارند/ شاکری: در ادبیات داستانی دچار بحران نیستیم

مدیرعامل خانه کتاب در نشست تخصصی «بحران محتوا» با بیان اینکه در بسیاری از تولیدات محتوایی کتاب‌ها مصرف کننده هستیم، گفت: به صورت کلی، در تولید محتوا دچار بحران هستیم به طوری که بجای تولید محتواهای جدید، بیشتر مصرف کننده هستیم.

به گزارش «نماینده» نشست تخصصی «بحران محتوا» با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده حوزه کودک و نوجوان و احمد شاکری نویسنده و منتقد و پژوهشگر محتوا و مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در سرای بین الملل برگزار شد.

غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب درباره وضعیت بحران محتوا در حوزه کتاب، گفت: اگر وضعیت فعلی کتاب را از جهت عددی و رقمی بررسی کنیم شاهد این هستیم که طیف قابل توجهی از آثار تولیدی تکرار مکررات است به این معنی که حجم قابل توجهی از آثار در کشور بجای تولید محتواهای جدید کتابسازی می‌شود و مشاهده می‌کنیم که نویسندگان ما حرف جدیدی برای مخاطبانی که تشنه دانایی و اطلاعات هستند، ندارند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از تولیدات محتوایی، سرآمد هستیم و با اقبال مخاطبان بسیاری روبرو هستیم، افزود: در حال حاضر کتاب‌های بسیاری در حوزه خانه و خانواده، کودک و نوجوان و آشپزی به چاپ رسیده است که از لحاظ کمیت تعداد آنها بسیار است، اما در حوزه پزشکی، فلسفه، تاریخ، ادبیات داستانی معاصر از لحاظ کیفیت نسبت به تولید محتوا دچار بحران هستیم که برای رفع این بحران توجه به مساله آموزش می‌تواند به بهبود بحران از جهت محتوایی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ ، ۲۴ هزار عنوان کتاب چاپ اول را داشتیم گفت: متاسفانه از مجموع این کتاب‌ها که توانستند امتیاز بالای ۷۰ درصد را در جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی کسب کنند ۲۰۰ عنوان کتاب بوده، که نشان می‌دهد ضعف محتوایی در مجموع کتاب‌ها وجود داشته است.

درحوزه ادبیات داستانی دچار بحران نیستیم

احمد شاکری که سالها درحوزه نقد ادبی به ویژه داستان نویسی پژوهشگر قابلی است نیز در این  نشست نیز با اشاره به وضعیت تولید محتوا در حوزه کتاب توضیح داد: تاریخچه ادبیات داستانی اساس این فرضیه را اثبات می‌کند که بحرانی در ادبیات داستانی وجود ندارد زیرا پیش از انقلاب ادبیاتی سکولار و بی‌محتوا و دین ستیز داشتیم و دوره پس از انقلاب که با دو واقعه تاریخی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همراه بودیم دریایی از محتوا را پیش چشم گسترد. 

شاکری درباره راه‌های پیشگیری از آسیب‌های محتوایی نیز گفت: خلاء تجربی در نویسندگان، تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی به زندگی غربی – خودباختگی فکری و ادبی به غرب، عدم آشنایی با مبانی معرفتی و فکری اسلامی مهمترین علل گست میان مراکز تولید معرفت و مراکز تولید هنر است که اگر به آنها توجه شود بحران محتوایی در حوزه کتاب‌ها رفع می‌شود.

مصطفی رحماندوست نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه در حوزه ادبیات کودک دچار بحران تکنیک هستیم، گفت: وقتی مخاطب انتظار محتواهای جدیدی دارد و تولید محتوا مطابق با انتظار مخاطب نیست ما دچار بحران هستیم بسیاری از تولیدکنندگان و نویسندگان عرصه کودک با ترجمه کتاب‌های کودکان غربی فکر می‌کنند تولید محتوا می‌کنند و این امر باعث می‌شود ما بیش از پیش مصرف‌کننده بی پیشینه دستاوردهای خارجی باشیم.

بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «فردا برای برای خواندن دیر است...» از ۱۵ تا ۲۵ اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار می‌شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خلیج فارس، روبه روی حرم مطهر امام خمینی (ره) قرار دارد.

نظر شما