شناسهٔ خبر: 124477 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

دوران آقای خنده تمام شد؛ فوتبال ماند و نامادری‌اش!/ در انتظار سی‌و‌چهارمین رئیس

کفاشیان، کی روش 43 انتخابات فدراسیون فوتبال شنبه برگزار می‌شود و علی کفاشیان پس از 8 سال مسند بزرگترین فدراسیون ورزشی کشور را واگذار خواهد کرد.

به گزارش «نماینده» انتخابات فدراسیون فوتبال سرانجام فردا (شنبه) برگزار می‌شود و علی کفاشیان پس از ۸ سال سکان هدایت بزرگترین فدراسیون ورزشی کشور را واگذار خواهد کرد.

 

در این انتخابات ۲۲ نامزد برای کسب کرسی‌های مختلف فدراسیون فوتبال از قبیل ریاست، ۳ نایب رئیس و ۵ هیات رئیسه رقابت خواهند کرد.

 -------------------------------------------------------------------------------------------

نامزدهای پست ریاست فدراسیون :

۱.مصطفی آجرلو

۲.مهدی تاج

۳.عزیز الله محمدی

نامزدهای پیشنهادی پست نایب رئیس اول فدراسیون :

۱.علی فتح الله زاده : نایب رئیس اول پیشنهادی عزیزالله محمدی

۲.علی کفاشیان : نایب رئیس اول پیشنهادی مهدی تاج

۳.علی کفاشیان : نایب رئیس اول پیشنهادی مصطفی آجرلو

نامزدهای پیشنهادی پست نایب رئیس دوم و رئیس سازمان لیگ :

۱.محمود اسلامیان : نایب رئیس دوم پیشنهادی مهدی تاج

۲.منصور قنبرزاده : نایب رئیس دوم پیشنهادی مصطفی آجرلو

۳.منصور قنبرزاده : نایب رئیس دوم پیشنهادی عزیزاله محمدی

نامزد پیشنهادی پست نایب رئیس سوم و رئیس کمیته بانوان :

۱.الهه عرب عامری : نایب رئیس سوم پیشنهادی مهدی تاج

۲.الهه عرب عامری : نایب رئیس سوم پیشنهادی مصطفی آجرلو

۳.الهه عرب عامری : نایب رئیس سوم پیشنهادی عزیزالله محمدی


نامزدهای پست سایر اعضای هیأت رئیسه :

۱.فریدون اصفهانیان

۲.حبیب الله ابوالحسن شیرازی

۳.حیدر بهاروند

۴.مراد حاج جعفری

۵.شهرام دبیری اسکوئی

۶.غلامرضا شاه کرمی

۷.عباس صوفی

۸.سعید عباسی

۹.ناصر غلامحسین گودرزی

۱۰.هدایت الله ممبینی

۱۱.میرشاد ماجدی

۱۲.حسن کامرانی‌فر

نامزد عضو هیأت رئیسه نماینده هیأت های فوتبال استانها:

۱.عبدالکاظم طالقانی

نامزد عضو هیأت رئیسه نماینده مدیران عامل باشگاه‌ها:

۱.محمود شیعی

 ---------------------------------------------------------------------------------------------

در زیر اسامی روسای سابق فدراسیون فوتبال را مرور می‌کنیم:

در مجموع فدراسیون فوتبال ۳۳ رئیس را از ابتدا تاکنون به خود دیده است و باید دید از میان ۳ نامزد این دوره سی‌و‌چهارمین رئیس فدراسیون فوتبال چه شخصی خواهد بود.

۱-علی کنی ( ۱۲ اسفند ۱۳۲۵ آبان ۱۳۲۹)
۲ -هدایت‌الله گیلانشاه ( آبان ۱۳۲۹ آذر ۱۳۳۱)
۳ -محسن حداد آذر (۱۳۳۱ آبان ۱۳۳۲)
۴ -حسین سیاسی (آبان ۱۳۳۲ بهمن ۱۳۳۳)
۵ -محسن حداد بهمن ( ۱۳۳۳ آبان ۱۳۳۴ دومین‌بار)
۶ -حسین سیاسی (آبان ۱۳۳۴ بهمن ۱۳۳۴ دومین‌بار)
۷ -علی کنی (بهمن ۱۳۳۴ مهر ۱۳۳۵ دومین بار)
۸ -مصطفی سلیمی (مهر ۱۳۳۵ اردیبهشت ۱۳۳۶)
۹ -حسین مبشر (مرداد ۱۳۳۶ شهریور ۱۳۳۷)
۱۰- مصطفی مکری (شهریور ۱۳۳۷ مرداد ۱۳۳۹)
۱۱ -ذبیح‌الله خبیری (مرداد ۱۳۳۹ آبان ۱۳۴۰)
۱۲- حسین سروری (دی ۱۳۴۰ آبان ۱۳۴۱)
۱۳- حسین مبشر (آبان ۱۳۴۱ دی ۱۳۴۵ دومین‌بار)
۱۴- حسین سروری (دی ۱۳۴۵ اسفند ۱۳۴۶ دومین‌بار)
۱۵- مصطفی مکری (اسفند ۱۳۴۶ تیر ۱۳۵۱ دومین‌بار)
۱۶- کامبیز آتابای (تیر ۱۳۵۱- ۱۳۵۷)
۱۷ -ناصر نوآموز (۱۳۵۸ آبان ۱۳۵۹ (اولین رییس فدراسیون پس از انقلاب)
۱۸ -هادی طاووسی (آبان ۱۳۵۹ مرداد ۱۳۶۰)
۱۹ -حسین آبشناسان (مرداد ۱۳۶۰ اسفند ۱۳۶۰)
۲۰ -حسین راغفر (اسفند ۱۳۶۰ شهریور ۱۳۶۱) جوان‌ترین رییس فدراسیون تمام ادوار تاریخ فوتبال ایران. در ۲۸ سالگی به ریاست فدراسیون رسید.
۲۱- حسین آبشناسان (شهریور ۱۳۶۱ اردیبهشت ۱۳۶۲ دومین‌بار)
۲۲ -بهروز صحابه تبریزی (اردیبهشت ۱۳۶۲ مهر ۱۳۶۳)
۲۳- نصرالله سجادی (مهر ۱۳۶۳ مهر ۱۳۶۵)
۲۴ -علی‌محمد مرتضوی (آبان ۱۳۶۵ آبان ۱۳۶۶)
۲۵ -محمدرضا پهلوان (آبان ۱۳۶۶ شهریور ۱۳۶۸) 
۲۶- ناصر نوآموز (شهریور ۱۳۶۸ تیر ۱۳۷۲ دومین‌بار)
۲۷- محمد صفی‌زاده (تیر ۱۳۷۲ خرداد ۱۳۷۳)
۲۸- امیر عابدینی (خرداد ۱۳۷۳ آبان ۱۳۷۳)
۲۹- داریوش مصطفوی ( آبان ۱۳۷۳ دی ۱۳۷۶) 
۳۰ -محسن صفایی فراهانی (دی ۱۳۷۶ شهریور ۱۳۸۱) (تاسیس لیگ برتر خلیج فارس)
۳۱- محمد دادکان (شهریور ۱۳۸۱ تیر ۱۳۸۵ )
۳۲- محسن صفایی فراهانی (تیر ۱۳۸۵ دی ۱۳۸۶ دومین‌بار)
۳۳ -علی کفاشیان (دی ۱۳۸۶ تاکنون)

۳۴- ؟؟؟

 --------------------------------------------------------------------------------------

*برنامه‌های ۳ نامزد مورد نظر به شرح زیر است:

مصطفی آجورلو:

هدفم از ریاست فوتبال ساختن فوتبالی است که مردم از آن لذت ببرند. تماشاگران با فراغ بال فوتبال می بینند و شماره صندلی شان مشخص است و لازم نیست در صف بلیت بمانند. فوتبالی که در آن از سنگ و آجر خبری نیست. بازیکنان، مربیان و داوران تمامی دستمزد خود را دریافت می کنند و چک برگشتی روی اینستاگرام بازیکنی قرار نخواهد گرفت. ما باشگاه حرفه ای به کمک صدا و سیما و دولت و ... خواهیم ساخت. باشگاهی که با اقتصاد پویا مسیر خود را دنبال کند. از فوتبال لذت خواهیم برد با زیباترین استادیوم ها. حق پخش را دریافت خواهیم کرد و تبلیغات دور زمین را به موقع در اختیار صاحبان باشگاه قرار خواهیم داد. فوتبالی که سرمایه گذار هراسی از حضور در آن نخواهد داشت. من برای ساختن چنین فوتبالی به عرصه انتخابات امده ام. برای ساختن تیم ملی قدرتمند. تیمی که از مرحله اول جام جهانی روسیه صعود کند. تیمی که در تهران با بهترین تیم های جهان دوستانه بازی کند. با کی روش می توانیم تصویر تازه ای از فوتبال ایران بسازیم. با رسانه های قدرتمند که به جذابیت فوتبال کمک خواهند کرد. این ها رویا نیست که اگر اکنون رویا باشد می توانیم آن را به واقعیت تبدیل کنیم. از این فوتبال همه باید لذت ببرند! 

توسعه و فوتبال کشور را دستور کارمان قرار خواهیم داد. این مساله با حرفه ای شدن فوتبال انجام خواهد شد. ما باید برای این مساله باید یک مدل را انتخاب کنیم. به طور مثال باید آلمان یا هر کشور دیگر را مدل انتخاب کنیم و طبق یک پروسه ان را دنبال کنیم. برای این مساله ۶ کار را در نظر گرفته ام. حرفه ای کردن باشگاه ها، اداره منطقی تیم ملی، درآمدزا کردن فوتبال، ارتقا سازمان فدراسیون فوتبال، ارتقا هیات های فوتبال و در نهایت آکادمی. 
تمام این مساله نیازمند این است که اقتصاد را پویا کرد و باید برای این مساله تولد جدیدی را آغاز کرد.

 

مهدی تاج:

انتخاب در فدراسیون یک بحث است و اداره آن بحث دیگر. مولفه و مشکلات زیادی دارد. اگر واقع بینانه به فوتبال کشور نگاه کنیم نقاط ضعف و قوت در آن می بینیم که فرصت هایی نیز در آن هست. 
 با توجه به مسوولیت هایی که در گذشته داشتیم، از مدیر باشگاه تا دبیرکل و... با واقعیت های فوتبال آشنایی کامل دارم. رویکرد اصلی ام این است که شفافیت مالی در آن ایجاد کنیم. ارتقا فنی ایجاد کنیم که باید آموزش عمومی برای بازیکنان و مربیان صورت گیرد. پیوستگی سازمانی که معتقدم بخشی از فدراسیون گسسته است. منابع مناسب برای فوتبال مشخص شود. ما بهترین مربی را به فوتبال ایران آورده ام اما اگر منابع مالی درستی نباشد موجب نارضایتی خواهد شد. فوتبال حقوق شناخته شده ای دارد که باید دریافت شود. 
بخش خصوصی سازی نیز تعریف شده است و معتقدم اخلاق حرفه ای باید رعایت شود. ارزش های انسانی را باید بها داد. کار گروهی و هم افزایی نیز باید داشته باشیم. تمام نهادها باید در این بخش فعالیت کنند و همه باید بخواهند فوتبال را ارتقا دهیم تا مردم از فوتبال لذت ببرند.

پاسخگویی وظیفه ماست به همه. حق مردم سوال کردن است و باید فدراسیون پاسخگو تدوین کنیم. برنامه خودم برای مجموعه فدراسیون فوتبال و با توجه به اینکه خودم از نزدیک در آن بودم. فوتبال درآمدزاست اما باید در کنار آن منابع دیگری را تعریف کنیم. ما باید سازمان اقتصادی را رونق بدهیم. سازمان تیم های ملی دیگر کاری است که باید صورت گیرد. 

 

عزیزالله محمدی:

فوتبال از غرب امده و فیفا ۲۰۹ عضو دارد. در فوتبال سیاست معنا ندارد و این باعث می شود دوستی ها بیشتر شود. ما یک قوانین بالاسری داریم و یک قوانین داخلی داریم. اولین کارم این است که اساسنامه که هشت سال در حال پیگیری هستند را به سرانجام برسانم. 

شفاف سازی درآمدهای فوتبال، قدرت بخشیدن به نقش باشگاه های فوتبال، تصویب قوانین لازم برای خصوصی سازی، تقویت هیات های استانی، با کمک آموزش و پرورش فوتبال را گسترش دهیم و ... . 
 با توجه به درآمدهایی که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از اسپانسر خود داشته اند نشان می دهد که فوتبال می تواند درآمدزا باشد و باید از این پتانسیل استفاده کرد. 

 ------------------------------------------------------------------------------------

در این روزها مدام بر سر انتخاب رییس فدراسیون اظهارنظر های مختلف شکل گرفته بود که تا مرز یک جنجال بین فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش نیز پیشرفته بود. عده ای اعتقاد داشتند که فدراسیون انتخابات را مهندسی کرده و میخواهد با برخی مسایل آن را به تعویق بیاندازد که با صحبت های رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال این مشکل نیز حل شد.
هوشنگ نصیرزاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس در مورد برگزاری انتخابات و نحوه انتخاب رییس در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود اظهار داشت: در ماده ۲۶ اساسنامه آمده که رئیس فدراسیون با رأی مثبت دو سوم اعضای حاضر در مجمع انتخابات می‌شود که ما این موضوع را در اساسنامه اصلاحی سال گذشته به نحو مقتضی اصلاح کرده بودیم اما متاسفانه برخی بدون توجه به اینکه این ابهامات برای انتخابات آینده رفع می‌شد مانع تصویب اصلاحات اساسنامه در آخرین مجمع شدند در حالی که اگر اساسنامه در تاریخ مقرر خودش در دی ماه ۹۴ مصوب شده بود تمام ابهامات در این خصوص برطرف می‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اساسنامه هیچ روش دیگری بر سیر ادامه کار برای افرادی که کمتر از دو سوم رأی اخذ کرده‌اند، تعریف نکرده است لذا به طور قطع انتخابات شنبه در صورت احراز عدم دو سوم آرا به مشکل می‌خورد به همین دلیل در اساسنامه ماده ۸۳ راه حل برون رفت از این مشکل این طور عنوان شده که هیأت رئیسه می‌تواند در صورت بروز موارد غیرقابل پیش بینی در اساسنامه تصمیم گیری لازم را انجام دهد.

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال یادآور شد: با توجه به حدس و گمانی که در رابطه با عدم احراز دو سوم آرا توسط هر یک از کاندیداها وجود دارد به استناد ماده ۸۳ و بر اساس روشی که برای انتخاب آقای کفاشیان در سال ۹۰ وجود داشت در مرحله دوم نصف به علاوه یک آرا رئیس فدراسیون را مشخص می‌کند و به طور قطع روز شنبه رئیس فدراسیون مشخص می‌شود.

علی کفاشیان که در این سالها به خنده رو بودن معروف بود در روز پایانی ثبت نام نامزد ها در حالی که در این مورد ناکام مانده بود در رابطه با اظهار نظر وزیر ورزش مبنی بر اینکه می‌رود و فوتبال را به نامادری‌اش واگذار می‌کند، عنوان کرد: من نامادری فوتبال نیستم بلکه اساسنامه نامادری است. البته فدراسیون کفاشیان این فرصت را در اخرین مجمع فدراسیون به وجود آورد تا اساسنامه اصلاح شود که با انتقادات وزیر و برخی منتقدان در مجمع این فرصت برای اصلاحات باقی نماند تا پس از کفاشیان نیز فوتبال بماند و نامادری اش.

نظر شما